Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout

Situace na trhu ojetých aut je ošidná, SUV ale pořád lákají. Pokud po některém z nich toužíte, nebudeme vám to rozmlouvat, těmto modelům ale bude lepší se vyhnout, jsou statisticky úplně nejproblematičtější ze všech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout

5.3.2022 | Mirek Mazal

Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout

/

Foto: Nissan

Situace na trhu ojetých aut je ošidná, SUV ale pořád lákají. Pokud po některém z nich toužíte, nebudeme vám to rozmlouvat, těmto modelům ale bude lepší se vyhnout, jsou statisticky úplně nejproblematičtější ze všech.

SUV jsou v posledních letech v módě, ať už se vám to líbí nebo ne. Jejich tržní podíl na trzích Evropy už se pohybuje okolo hranice 50 procent a směrem na východ v dnes tak kritizovaném Rusku i na západ v USA je jejich popularita ještě větší. Sportovně-užitková auta sice sportem či užitkem mají obvykle pramálo společného, preference lidí ale nemá smysl soudit - každý si kupuje to, co je jeho srdci či mysli nejbližší.

Pokud tedy pro SUV míříte a z jakéhokoli důvodu si nechcete koupit úplně nové auto, jistě vás bude jedním z nejpodstatnějších ukazatelů spolehlivost. Loni jsme vám ukázali kompletní aktuální data německého TÜV, v nichž si můžete najít statistickou spolehlivost libovolného vozu, zorientovat se ve stovkách hodnocených modelů v řadě modelových let není jednoduché. Samotné výsledky vám pak neřeknou, co ten který vůz skutečně trápí - někdy může jít o relativní banality, jindy o skutečně závažné poruchy.

V seznamu níže vám tak ukážeme pětici SUV úplně nejnáchylnějších k vážnějším poruchám vybraných kolegy z Auto Bildu. Jde o skutečné přeborníky pohybující se nezřídka i ve vícero stářích na samých dnech tabulek, popř. ke dnu s rostoucím stářím míří, což je u ojetiny dost podstatný faktor. V jednom případě jde o dvě generace stejného modelu. Auta jsou seřazena podle abecedy včetně uváděné procentuální četnosti závad. Ta je uvedena v procentech pro vozy daného věkového rozmezí, v závorce je pak průměr pro všechna auta stejného stáří bez ohledu na třídu. U každého vozu pak přidáváme typické nedostatky - to kdybyste po některém z nich přece jen toužili a chtěli se vyhnout alespoň nejobvyklejším patáliím.

5 nejproblematičtějších SUV libovolného stáří podle Auto Bildu a TÜV Report 2022

Dacia Duster (2010 - 2018)

2-3 roky: 11,4 (průměr 4,7)
4-5 roků: 15,9 (průměr 8,0)
6-7 roků: 19,8 (průměr 12,4)
8-9 roků: 24,9 (průměr 17,5)
10-11 roků: 26,0 (průměr 22,8)

Duster je populární až k zbláznění, spolehlivý ale není ani trochu - ve všech věkových kategoriích platí za jedno z nejporuchovějších aut vůbec, hlavně pak ve své první generaci či před svým velkým faceliftem, chcete-li. Trápí jej hlavně nespolehlivost převodovky a motorů napříč portfoliem - naftové agregáty ztrácí olej, trápí je vadné vstřiky a turba, benzínové jednotky se potýkají s četným poškozením zapalovacích svíček, z převodovek vytéká olej. Je to drahé-levné auto, investice do ojetého kousku je vždy riskantní.


Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 1 - dacia duster 8spatojeSUV 01Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 2 - dacia duster 8spatojeSUV 02Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 3 - dacia duster 8spatojeSUV 03
Foto: Dacia

Kia Sportage (2010 - 2015), (2016 - 2021)

2-3 roky: 6,3 (průměr 4,7)
4-5 roků: 7,3 (průměr 8,0)
6-7 roků: 16,7 (průměr 12,4)
8-9 roků: 20,9 (průměr 17,5)

Pokud se první majitel Sportage vyrobené do roku 2015 v rámci sedmileté záruky nevypořádal s reklamací chodu motoru, kde úřaduje vadná řídící jednotka, čeká to s velkou pravděpodobností vás. A starší diesely vyrobené před rokem 2012 Němci nedoporučují vůbec. Nepotěší ani problémy s homokinetickými klouby a podvozkem vůbec, parkovací brzdou či klimatizací, ani nadměrné opotřebení spojky, které se u Sportage třetí generace též objevuje, nepotěší stejně jako často vadné předpínače bezpečnostních pásů. Čtvrtá generace ve statistikách prochází lépe, také ta ale patří zejména v posledních letech k těžkému podprůměru.

Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 4 - Kia Sportage ojetina ilustracni foto 04Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 5 - Kia Sportage ojetina ilustracni foto 05Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 6 - Kia Sportage ojetina ilustracni foto 06
Foto: Kia

Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 7 - Kia Sportage ojetina ilustracni foto 01Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 8 - Kia Sportage ojetina ilustracni foto 02Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 9 - Kia Sportage ojetina ilustracni foto 03
Foto: Kia

Nissan Juke (2010 - 2019)

2-3 roky: 4,5 (průměr 4,7)
4-5 roků: 7,0 (průměr 8,0)
6-7 roků: 17,0 (průměr 12,4)
8-9 roků: 21,7 (průměr 17,5)

Zájemci o vůz po předchozím majiteli by si měli dát pozor na plně funkční elektroinstalaci. Na místě je dále zjistit provedení výměny řídící jednotky, která se nahrazovala v rámci uznané záruky. Nespolupracující snímače tlaku vyžadovaly také hromadnou svolávací akci. Problémy jsou ale i ryze mechanické - rychlé opotřebení zavěšení vzhledem k nájezdu, řízení či parkovací brzda jej trápí velmi často. Dlouho nevydrží ani výfukový systém, kvalita laku je mizerná, přidaly se dokonce i vadné airbagy, které si vyžádaly další svolávačku. Je toho opravdu dost.

Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 10 - Nissan Juke 2014 facelift oficialni sada 01Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 11 - Nissan Juke 2014 facelift oficialni sada 09Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 12 - Nissan Juke 2014 facelift oficialni sada 25
Foto: Nissan

Nissan Qashqai (2007 - 2013)

8-9 roků: 22,2 (průměr 17,5)
10-11 roků: 29,7 (průměr 22,8)

Poslední zástupce nejproblematičtějších SUV je opět od Nissanu. Název automobilky a jméno modelu ho katapultovaly na konec, ani optikou míry poruchovosti ale na zásadně lepší umístění nemá nárok - navzdory jeho přetrvávající popularitě je to mimořádně poruchový vůz. TÜV zachytilo abnormálně prosakující tlumiče, zaseklé třmeny brzd a pískající brzdy obecně. Dieselový agregát se vyznačuje poškozením pístních ojnic, což není žádná drobná porucha. Problémy se objevují i na řízení, ani tohle auto za rizika spojená s jeho koupí nestojí.

Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 13 - nissan qashqai 8spatojeSUV 01Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 14 - nissan qashqai 8spatojeSUV 02Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout - 15 - nissan qashqai 8spatojeSUV 03
Foto: Nissan

Zdroje: TÜV, Auto Bild

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše