Reklama

Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun

I když na to naprostá většina výrobců aut myslí a interiéry staví tak, aby si řidič mohl položit nohu vedle pedálu spojky na zvláštní plochu, spousta lidí si ji raději odloží na pedál. Je to chyba.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun

22.6.2018 | Petr Miler

I když na to naprostá většina výrobců aut myslí a interiéry staví tak, aby si řidič mohl položit nohu vedle pedálu spojky na zvláštní plochu, spousta lidí si ji raději odloží na pedál. Je to chyba.

Člověk je pohodlný tvor, a tak se ve většině situací snaží chovat tak, aby se cítil co možná nejpříjemněji. Pobyt za volantem automobilu není výjimkou, a tak se i v tu chvíli chováme podle popsaného vzorce. Dává to smysl, má to však svá ale - co je příjemné nám, nemusí být nutně příjemné technice, kterou v tu chvíli ovládáme.

Při řízení auta se tak kvůli své vlastní pohodlnosti dopouštíme řady nešvarů, kterými vůz nevědomky ničíme. Kdysi jsme psali o odkládání si ruky na řadicí páku, dnes se podíváme na zoubek velmi podobné, autu ale snad ještě více škodící věci - odkládání si nohy na pedál spojky.

Obojí má svou trochu zvrácenou logiku. Ruka sice patří na volant nebo na loketní opěrku, jenže jedno je vysoko a obojí daleko od samotné řadicí páky. Snazší je mít ruku na ní - paže si hoví a když je třeba přeřadit, bez nutnosti „investovat” další energii do přesunu se nachází přesně tam, kde ji potřebujeme mít.

Také noha má v naprosté většině novějších aut vlastní prostor na odložení, dokonce hned vedle pedálu spojky. Jenže i to je dál než přímo na spojce a na tu si přece lze nohu odložit též a při potřebě přeřadit je znovu na svém místě. Nebo ne? Když se to takto řekne, pak ano, ale je to jen jedna strana mince. A ta druhá má o poznání méně blyštivou podobu.

Záleží na tom, jak má ten který vůz nastavený pedál spojky a jaký klade odpor, obvykle to ale znamená přinejmenším nadměrné zatěžování spojkového ložiska. To je docela nenápadný a širší veřejnosti v podstatě neznámý díl, který pořádně poznají až na faktuře za jeho výměnu. Odkládáním si nohy na pedál (či nekonečném sešlapávání spojky třeba na červené na křižovatce) se opotřebovává, přitom kdybyste nohu z pedálu sundali, je zatěžován o mnoho méně.

Se zničeným ložiskem přitom spojka není schopna fungovat, celé auto tím učiní nepojízdným a vám opravdu nezbude nic jiného než jej nechat vyměnit. To je navzdory tomu, že samotné ložisko je relativně malý a levný díl, zdlouhavá a nákladná operace - je třeba oddělit motor od převodovky, což někdy vyžaduje i demontáž celého motoru. To může vyjít na vysoké tisíce i desetitisíce korun, je to adekvátní cena za onu pohodlnost?

Není to navíc jediná potenciální potíž. I když zmíněné ložisko opravdu zbytečně zatěžuje, nejde o krátkodobý proces, jeho zničení obvykle zabere desetitisíce kilometrů. U citlivějších spojek ale může odkládání nohy znamenat i prokluz, často sotva zaznamenatelný, který opět znamená nadměrné opotřebení, tentokrát spojky. Probíhat může i velmi rychle, také spojku je nakonec třeba vyměnit a není to o nic lehčí ani levnější práce.

Zkuste tedy raději vykonávat ten asi deseticentimetrový pohyb a odkládat si nohu vedle pedálu, nikoli na něj. Smysl to má i na relativně krátkou dobu mezi přeřazeními, s autem elegantně zacházející „profíky” to nakonec jinak dělat neuvidíte - noha se na pedál spojky prostě neodkládá...

Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun - 1 - nevispatne spojka 01a
Podobné používání spojkového pedálu za to vážně nestojí

Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun - 2 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 05Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun - 3 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 06Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun - 4 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 07Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun - 5 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 08Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun - 6 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 09Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun - 7 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 10Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun - 8 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 11Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun - 9 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 12
Snadno může vést k nutnosti výměny spojkového ložiska či celé spojky, což je náročná (zde u Škoda Octavia 1,9 TDI) a už proto drahá operace

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama

Reklama