Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí

SUV jsou pro chodce obecně více nebezpečným elementem, při srážkách s nimi umírá více pěších než s jinými typy aut. O to více by u nich měly fungovat systémy aktivní bezpečnosti, v některých případech ale nefungují.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí

25.2.2019 | Petr Prokopec

Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

SUV jsou pro chodce obecně více nebezpečným elementem, při srážkách s nimi umírá více pěších než s jinými typy aut. O to více by u nich měly fungovat systémy aktivní bezpečnosti, v některých případech ale nefungují.

Ve Spojených státech dochází v posledních letech k nepříliš lichotivému vývoji. Ačkoliv počet mrtvých na silnicích od roku 1980 prakticky nepřetržitě klesal a v roce 2009 byl dokonce na polovině někdejších smutných statistik, v posledních letech nehod se ztrátami na životech znovu přibývá. Je to na jednu stranu překvapivé, neboť moderní vozy jsou stále bezpečnější a jsou také napěchované řadou elektronických systémů. Ty však na druhou stranu snižují pozornost řidičů, kteří na ně stále více spoléhají. A pokud elektronika nefunguje tak, jak má, je rázem problém na světě.

Americký institut IIHS se přesto rozhodl redefinovat svůj přístup ke crash testům a bezpečnosti nových aut. Od letoška bude proto velký důraz kladen na detekci chodců a samozřejmě s tím korespondujícími systémy automatického brzdění. IIHS je totiž toho názoru, že pokud by v letech 2005 až 2009 byly všechna auta osazena zmiňovanou technikou, počet fatálních zranění by klesl více než o polovinu.

Je ovšem třeba dodat, že toto tvrzení je poněkud na vodě, koneckonců detekci chodců a autonomní brzdy má dnes stále více aut. Přesto však dle statistik úmrtnost ve Státech stoupala - dnes se pohybujeme okolo šesti tisíc obětí ročně, zatímco v roce 2009 jich bylo o dva tisíce méně. Je tak otázkou, zda IIHS od nových technologií nečeká přímo zázraky, zvláště když ne všechny fungují tak, jak by doopravdy měly.

To dosvědčuje i test, v jehož rámci institut otestoval 11 kompaktních SUV. Špičkové ohodnocení však získaly jen čtyři z nich, a sice Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4 a Volvo XC40. Chevrolet Equinox, Hyundai Kona, Kia Sportage, Mazda CX-5 a Nissan Rogue (X-Trail) pak byly shledány pokročilými.

Mnohem podstatnější než tyto pozitivní výsledky jsou však zcela opačné verdikty, s nimiž musí počítat Mitsubishi a BMW. Už Outlander byl ohodnocen mizerně, ovšem X1 dostalo velký palec dolů. Jakkoliv je totiž mnichovský stroj osazen detekcí chodců i autonomními brzdami, v mnoha případech zredukoval rychlost jen minimálně a v některých dokonce vůbec. Došlo tedy na sražení chodce při všech situacích, jenž byly simulovány.

Institut se přitom zaměřil na monitoring těch scénářů, jenž jsou v reálném životě nejběžnější. První test tedy spočíval ve vstupu dospělé osoby do vozovky, a to těsně před projíždějící vozidlo. To se přitom pohybovalo rychlostmi 19 a 40 km/h, systém tak měl na reakci pouhou sekundu. Dle manažera institutu Davida Taylora je přitom tento čas natolik malý, že ani profesionál nestihne na chodce zareagovat.

Druhá zkouška spočívala ve vstupu dítěte do vozovky, to se ovšem do poslední chvíle schovávalo za podélně parkujícími vozy. Při své malé výšce tak bylo vidět až ve chvíli, která je noční můrou každého rodiče. Vzdálenost přijíždějících vozů pak sice byla navýšena prakticky na dvojnásobek (ze 6 na 11 metrů), což čas potřebný na reakci zvedlo na 2 sekundy, přesto však výsledky nebyly lepší, spíše naopak.

Ve finále tu pak byl test číslo tři, dle kterého šel dospělý chodec podélně podél vozovky zády k přijíždějícím vozům. Ty se přitom pohybovaly rychlostí 60 km/h, načež bylo prakticky již od počátku jasné, že ke srážce pěšího dojde. Klíčová však byla rychlost v okamžiku nárazu, autonomní systémy se jí totiž mají snažit maximálně zredukovat. Opět k tomu ale došlo pouze v některých případech.

Králi testů jsou přitom Subaru Forester a Toyota RAV4, jenž bez problémů zastavily před pěším, který jim vstoupil do vozovky, ať se již jednalo o dospělého či dítě. Volvo XC40 pak selhalo pouze jednou, figurínu simulující sedmiletou ratolest totiž srazilo při vyšším tempu. Forester navíc zazářil také při podélných simulacích, v tomto případě se mu ale postavil po bok jiný japonský kolega, a sice CR-V.

V případě Mitsubishi Outlander ovšem zástupci institutu poněkud kroutili hlavami, vůz totiž během předchozích testů zaměřených na odvrácení kolize s jiným automobilem získal špičkové hodnocení. V případě detekce chodců však zvládl pouze zredukovat rychlost, při které došlo k nárazu. Jakkoliv by ovšem v takovém případě zranění byla spíše lehčí, i takový výsledek je vnímán negativně.

Ještě větší kritika se snesla na BMW X1, v případě jízdy rychlostí 60 km/h totiž vůz nezabrzdil vůbec a během dalších testů měla technika na snížení tempa jen minimální vliv. Ke sražení figurín tedy došlo v každém případě a nejinak tomu bude také v reálu. Němci by tedy měli na svých autech ještě zapracovat.


Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí - 1 - IIHS pedestrian detection test SUV 2019 01Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí - 2 - IIHS pedestrian detection test SUV 2019 02Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí - 3 - IIHS pedestrian detection test SUV 2019 03Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí - 4 - IIHS pedestrian detection test SUV 2019 04
Subaru Forester, Toyota RAV4, Honda CR-V a Volvo XC40 při ochraně pěších zazářili...

Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí - 5 - IIHS pedestrian detection test SUV 2019 05Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí - 6 - IIHS pedestrian detection test SUV 2019 06Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí - 7 - IIHS pedestrian detection test SUV 2019 07Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí - 8 - IIHS pedestrian detection test SUV 2019 08
...Mitsubishi Outlander a BMW X1 jsou však pro ně značným rizikem

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.