Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu

O reálném přínosu asistenčních systémů moderních aut se diskutuje pravidelně a nejedna studie už ukázala, že jejich význam je hodně přeceňován.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu

5.10.2019 | Petr Prokopec

Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O reálném přínosu asistenčních systémů moderních aut se diskutuje pravidelně a nejedna studie už ukázala, že jejich význam je hodně přeceňován.

Pokud jste četli kterýkoliv z našich reportů zaměřených na crash testy nových aut, pak vám jistě neuniklo, že důraz neklademe na hvězdičkové ohodnocení, ale především na výsledky jednotlivých nárazových zkoušek. Ty navíc ještě podrobně pitváme, neboť organizace Euro NCAP klade stále větší důraz na elektronické asistenty. Jejich přítomnost v moderních vozech nás samozřejmě nikterak neirituje, tedy dokud je možné veškeré tyto berličky deaktivovat, spíše než cokoliv jiného nám vadí význam, jaký jim Brusel přisuzuje.

Proč to? Protože z vlastních zkušeností víme, jak v praxi fungují či spíše nefungují. Některým nebezpečným situacím dokáží zamezit, ale jen za cenu toho, že jiné způsobí. A v řadě jiných nereagují vůbec. Taková řešení jsou podle nás k ničemu - spolehnout se na ně nelze a pokud sama dokáží nebezpečné situace navozovat, je skutečně lepší je vypnout a spolehnout se na své vlastní smysly a reakce. Tím nechceme výrobce nikterak odrazovat od dalšího vývoje, v tuto chvíli je to ale zkrátka polotovar.

Že nejde jen o náš názor, který dokládají i jiné studie a nyní se k nim přidal i test americké instituce AAA. Ta se zaměřila na test autonomních brzd s detekcí chodců, přičemž zjistila, že technologie přináší kýžený efekt pouze ve velmi úzkém spektru situací určitých okolností. Pokud se totiž vozy vybavené tímto systémem blížily k chodcům rychlostí 32 km/h, došlo ve 40 procentech případů k zabránění kolize. Jakmile však tempo vzrostlo na 48 km/h, většina systémů selhala.

Organizace AAA přitom měla k dispozici čtyři různé automobily - Chevrolet Malibu, Hondu Accord, Teslu Model 3 a Toyotu Camry - ovšem pokaždé dosáhla víceméně stejných výsledků. Ty byly ještě hrozivější, pokud scénář nepočítal s chodcem přecházejícím vozovku před vozem, který měl navíc dostatečný výhled, nýbrž s náhlým vyběhnutím dítěte mezi dvěma automobily. V tu chvíli pravděpodobnost, že by došlo na srážku, vzrostla na 89 procent.

Aby toho navíc nebylo málo, instituce zjistila, že systémy „jsou v noci naprosto neefektivní“. To je již naprosto alarmující, neboť dle statistik dochází v 75 procentech případů na srážku s chodcem právě po setmění. Ve výsledku to tedy znamená, že úřady nutí automobilky osazovat své produkty technologií, která funguje jen ve velmi úzkém spektru každodenního života. Ještě horší však je, že tyto systémy již nyní mají na hodnocení Euro NCAP větší vliv než samotná struktura vozu.

Navzdory těmto výsledkům organizace AAA stejně jako my podporuje další vývoj a dodává, že by v budoucnu ráda viděla mnohem lépe fungující systémy. Kdy se ale dočká - a pokud vůbec - je ve hvězdách. Automobilky jsou totiž dnes tlačeny spíše k tomu, aby plnily regule na papíře než ve skutečném světě. I nadále tedy bude třeba počítat s tím, že jakkoliv má nad vámi bdít celá armáda pomocníků, reálně stále zůstává veškerá kontrola nad vozem na vás a podle toho je třeba s ním zacházet.


Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 1 - AAA test autonomnich brzd 2019 01Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 2 - AAA test autonomnich brzd 2019 02Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 3 - AAA test autonomnich brzd 2019 03Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 4 - AAA test autonomnich brzd 2019 04Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 5 - AAA test autonomnich brzd 2019 05Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 6 - AAA test autonomnich brzd 2019 06Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 7 - AAA test autonomnich brzd 2019 07Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 8 - AAA test autonomnich brzd 2019 08Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 9 - AAA test autonomnich brzd 2019 09Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 10 - AAA test autonomnich brzd 2019 10Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 11 - AAA test autonomnich brzd 2019 11Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 12 - AAA test autonomnich brzd 2019 12Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 13 - AAA test autonomnich brzd 2019 13Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu - 14 - AAA test autonomnich brzd 2019 14
Test autonomních brzd provedený americkou organizací AAA dopadl katastrofálně, ve většině případů technologie selhala a v noci nefungovala prakticky vůbec

Zdroj: AAA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše