Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Těžká nehoda BMW M3 z pohledu řidiče ukáže, kde leží úskalí Schwedenkreuzu
24.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Nikde jinde na celém Ringu se nestává tolik těžkých nehod jako na Schwedenkreuzu. Proč, když tato zatáčka nevypadá až tak nebezpečně?
Když píšeme o nějaké nehodě na Nordschleife, můžete si skoro vsadit, že se stala buď na Schwedenkreuzu nebo v Brünnchenu. V druhém případě je to hlavně proto, že se v její blízkosti nachází nejsnáze dostupné a tudíž nejnavštěvovanější divácké místo plné lidí s puštěnými kamerami - ne nadarmo se mu říká „YouTube-zatáčka”. Schwedenkreuz je ale jiný případ. Ten už tak snadno dostupný není, přesto z něj vídáme spoustu spektakulárních nehod. Jsou tak vážné a je jich tak moc, že tam klidně můžete během jednoho roku potkat tři stejná auta, kterak skončí na střeše.
I tohle má pochopitelně svůj důvod. Schwedenkreuz vypadá na první pohled snadno, ale je to zatáčka za horizontem a navíc za dlouhou rovinkou. Na vlhké trati se tam dá běžně jezdit přes 200 km/h, za sucha i mnohem rychleji, a tak z vysoké rychlosti jdete přes horizont do zatáčky, kterou v celé své kráse vidíte až v momentě, kdy jste v ní. To samo o sobě by ale nestačilo.
Záludnost tohoto místa tkví hlavně v tom, že se uprostřed levotočivé zatáčky nachází malá vlnka, terénní nerovnost, která není vidět, ale auto jedoucí blízko hranici možností umí pořádně rozhodit. Nesmíte na ní brzdit ani být příliš divocí s plynem, aby se neodlehčila zadní kola, protože to by vás poslalo do přetáčivého smyku, na jehož řešení tu není zrovna prostor. A vždycky je potřeba být připraven na opravdu rychlé kontra, protože leckdy opravdu stačí sundat nohu s plynu a problém může být na světě, zejména máte-li přetáčivě naladěné auto či předokolku s přirozeně lehkou zádí. Schwedenkreuz, resp. chyba na něm, je jednou z pěti nejčastějších na Ringu.
Nehody na tomhle místě vznikají právě takhle a stejný důvod stál i za tou, kterou si můžeme pustit na videu níže. Většinou vidíme nehody na Schwedenkreuzu zvenčí, tuhle ale vidíme zevnitř, a právě proto má pohled na ni svou cenu. Pilot očividně není žádné ořezávátko, na vlnku (cca v čase 2:16) reaguje, ale zjevně ne dostatečně rychle a intenzivně. Právě proto mu nepodaří vůz udržet na asfaltu, končí v hodinách, v kačírku a nakonec i tvrdě bokem ve svodidlech.
Stejné místo, stejnou vlnku můžete vidět na dva roky starém videu z našeho testu na Severní smyčce Nürburgringu, kterému jsme tehdy podrobili Octavii RS TDI Combi. To je pochopitelně pomalejší auto než M3 E46, přesto videa - a jedno z nch najdete úplně dole - ukazují, že rychlý průjezd Schwedenkreuzem si žádá korekci i v takovém, jistě méně záludném autě. Pokud by jej řidič neudělal, dost možná by skončil jako řada z těch, o kterých pravidelně píšeme.
Na tuto záludnost Schwedenkreuzu je zkrátka třeba se připravit a čekat nečekané. Pilot z prvního videa touto zatáčkou nejede poprvé a přesto jej překvapila. Sám říká, že s počínajícím podzimem nejspíše podcenil klesající teploty a s nimi i snižující se adhezi pneumatik na situaci reagoval příliš ospale. K jeho cti budiž, že svou chybou chce poučit ostatní - díky za to...
Řidič není nezkušený, ale Schwedenkreuz překvapil i jeho
Všimněte si protipohybu volantem v čase 2:167- to je to samé zrádné místo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 19 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva