Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto dělá start-stop i s nejmodernějšími motory. Předejít tomu lze jediným způsobem
16.8.2018 | Mirek Mazal
Výrobci aut se tváří, že automatické vypínání a startování motoru ničemu neubližuje. Dodavatel motorových komponentů pro ně samotné ale říká, že to je nesmysl.
Systém start-stop v autech sice nikdy nebyl povinný, vzhledem k jeho vlivu na snížení normované spotřeby aut a z ní odvozených pokut Evropské unie za nadlimitní hodnoty ale existuje jen hrstka vozů, které by jej neměly ve standardní výbavě - od Dacie po Ferrari. Coby vynález není nový, zrodil se už před mnoha dekádami, jeho negativa ale nikdy nedovolila širší rozšíření. Až právě jeho schopnost citelně snížit papírovou spotřebu penalizovanou EU mu dala ekonomický smysl, alespoň z pohledu automobilek.
Toto řešení bez vůle řidiče vypíná motor, když vůz zastaví a nastartuje jej, když se má znovu rozjet, to jistě dobře víte. Systém se začal objevovat v autech už v minulé dekádě a projevuje se tak, že člověk přijede třeba na křižovatku, zastaví, vyřadí a agregát utichne. Po stlačení spojky u aut s manuální převodovkou popř. po uvolnění pedálu brzdy u vozů s automaty motor zase naskočí a jede se dál. Třeba několikrát za sebou, během jednoho průjezdu křižovatkou.
Nedá se říci, že bychom byli jeho velkými příznivci, na úskalí start-stopu jsme upozorňovali už před léty a negativa později několikrát připomínali. Zatímco jeho jediný přínos je často domnělé snížení spotřeby vozu, jeho negativ je spousta - od ceny (nejde tu jen o elektroniku, vůz potřebuje i lepší techniku jako akumulátor či startér) přes vlivu na životnost vozu až po zdržování každého rozjezdu. V případě druhého zmiňovaného aspektu se postupem času začalo říkat, že moderní motory už byly vyvinuty s tím, že start-stop dostanou. Nemá pro ně tedy představovat větší zátěž a problém se snižováním životnosti týká jen těch starších, na které byl „naroubován”. Zní to hezky, jenže není to pravda.
Není pochyb o tom, že se výrobci přizpůsobili situaci a motory začali stavět jinak, jenže opakované startování pro motor nikdy nebude prospěšné a vždy bude mít negativní vliv na jeho opotřebení. Připomíná to firma Federal Mogul, dodavatel mnoha motorových komponentů, který na start-stop pochopitelně též bere ohled.
„U běžného auta bez automatického zhasínání můžeme očekávat, že během své životnosti strpí až 50 000 zastávek. Ale s automatickým start-stopem se tento stav dramaticky zvýší, až na 500 000 zhasínacích a startovacích cyklů,“ říká Gerhard Arnold, který je zodpovědný za design ložisek firmy Federal Mogul. To je velký skok, který představuje do značné míry neřešitelné problémy.
Základní stavební kámen je kliková hřídel, která k přesnému a otočnému uložení v klikové skříni využívá hlavní ložiska. Při běžícím motoru se povrchy klikového hřídele a hlavních ložisek nedotýkají, ale jsou od sebe odděleny velmi tenkou vrstvou oleje čerpaným pod tlakem kolem povrchu ložisek - říká se tomu hydrodynamická lubrikace. Stačí ale, aby motor zhasnul, klika se usadí na ložisko a oba kovové povrchy se dostanou do kontaktu. Při opětovném nastartování se povrch dotyku stane sušším místem s menším množstvím oleje, dochází tak k nadměrnému tření a největšímu poškozování důležitých součástí motoru.
Výrobci se snaží držet krok s výmysly EU, a tak vyvíjí nová řešení, Arnold ale upozorňuje, že ani nejmodernější agregáty nejsou na start-stop připravené tak, aby jej snášely, jako by neexistoval. Motor se tak postupně opotřebovává intenzivněji než bez start-stopu, a to pochopitelně tím více, čím častěji je používán v městském provozu. V extrémním případě může dojít až k viditelným mechanickým poškozením, jako jsou ta na fotkách níže. A nic než drahá oprava nepřichází v úvahu.
Arnold říká, že se zatím nepodařilo najít řešení, které by problémy s mazáním dokonale odstraňovalo, třebaže pár novinek, které ve výsledku mohou udělat motory obecně odolnějšími, ve hře je. Federal Mogul vyvíjí nový materiál k výrobě ložisek s lepšími mazacími schopnostmi, který by lépe odolával opotřebení při opakovaném startu i bez dokonalé lubrikace olejem. Jde o povlakem z polymeru, který obsahuje částice oxidu železitého (rzi, skutečně), které jsou v této mikroskopické podobě překvapivě kluzké a nadměrnému tření zabrání. Aplikace v sériové výrobě ale zatím nedošly.
Druhou obranou proti ničení motorů povinným start-stopem je zlepšit vlastnosti olejů. Snaha vede k namíchání aditiv obsahujících komplexní chemický koktejl složený z částic pro snížení tření a zvýšení trvanlivosti olejového filmu. Výrobci se inspirovali u závodních olejů, ale použití v osobních vozech je relativně nové, proto nejsou známé ověřené výsledky z dlouhodobého používání.
To všechno je tedy hudba budoucnosti, pro tuto chvíli lze nadměrnému opotřebení předejít jediným způsobem - používání start-stopu omezit nebo jej vypínat při každé jízdě. Člověk nakonec nemusí být expert, aby si domyslel, že motoru nemůže dělat dobře, když jej půlmilionkrát nastartujete a vypnete. A i kdyby byl vyroben z čehokoli, vždy lépe odolá desetině těchto startů. Nakonec, nám celý start-stop přijde být od začátku trochu krátkozraký a v reálném světě nemá takové výhody, jak se často předkládá veřejnosti...








Systémy start-stop si říkají lecjak a ovládají se rozličnými způsoby, vypnout je ale lze pokaždé
Jejich vliv na životnost sebelépe připraveného motoru je pořád negativní. A Federal Mogul říká, že dodnes neexistuje řešení, které by zabraňovalo zejména zvýšenému tření při opakovaných startech
Zdroj: Autocar, Fedral Mogul
Bleskovky
- Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
před 5 hodinami - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
dnes - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019 - Ve Švýcarsku našli opuštěné Porsche 911, to pravé překvapení ale čekalo v motoru
5.12.2019 - Řidič v plné rychlosti vyjel ze silnice a přeskočil asi 12 aut stojících poblíž
5.12.2019
Nejnovější články
- Jeremy Clarkson má nové nejlepší auto, které kdy řídil, jen není úplně jasné, jaké
před 3 hodinami - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
před 5 hodinami - Příchod nové generace poslal dolů ceny i špičkových Golfů VII, některé vážně lákají
před 6 hodinami - Americká auta mají pořád o hodně větší motory, můžeme jim to jen závidět
před 8 hodinami - Miliardář si objednal limitované Porsche za 18 milionů, cena sedadla překvapila i jeho
před 9 hodinami - Proč jsou elektromobily mizerné na tahání přívěsů? Většina nezvládne vůbec nic
před 10 hodinami - První majitel po 19 letech prodává vyhlášenou stylovku, je dodnes jako nová
před 11 hodinami - Luxusní korejská značka aut se hrne zpět do Evropy, může z toho být další fiasko
dnes - Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů
dnes - Ve skladě bylo objeveno sotva jeté, vzácné Porsche. Může být vaše jako nové, nebo také ne
dnes

Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 21:39 - bojler
- Elektromobily a vse kolem nich 19:04 - ctrl_j
- BMW Divize 18:16 - HondaMan
- Onboard videa 17:57 - aikoN
- Volkswagen obecne 16:07 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 13:07 - pavproch
- Politický koutek 12:30 - Stepan
- Rychlodotazy 17:00 - abgx1
- Hon na piráty 14:18 - aikoN
- VZKAZY 14:10 - Stepan
Autobazar
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost
r.v. 2014
200 000,- KčFord Fusion 1.4
r.v. 2009
98 000,- KčŠkoda Octavia 2.0 TDI
r.v. 2014
246 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2019
340 000,- KčOpel Astra 1.4 16V
r.v. 2016
250 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2016
250 000,- Kč