Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto je 15 nejbezpečnějších aut roku 2018 dle IIHS. Nejlepší značky byste neuhodli
18.7.2018 | Petr Prokopec
I když jsou dnes auta obecně velmi bezpečná, některá jsou pořád bezpečnější než jiná. Která jsou v tomto ohledu absolutní špičkou? Náročné testy IIHS napoví.
Pasivní bezpečnost je u auta obecně důležitý aspekt, při výběru nového automobilu mu ale spousta lidí zase tak velkou pozornost nevěnuje. Většina kupujících víceméně počítá s tím, že moderní auta jsou bezpečná bez výjimky, takže není co řešit. Navíc do hry velmi často vstupuje faktor tzv. nesmrtelnosti, který lze velmi snadno formulovat slovy „mně se ale přece nemůže nic stát“. Stačí však zlomek sekundy a havárie je rázem na světě, přičemž vy si následně budete na nemocničním lůžku vyčítat, že jste na bezpečnost nekladli větší důraz.
Tímto vás samozřejmě nechceme nikterak strašit či rovnou odradit od jízdy v autech, jen je třeba připomenout i ty méně příjemné aspekty. Jak tedy zmenšit šanci na to, že případnou nehodu přežijete ve zdraví? Třeba tak, že zvolíte vůz, který se pyšní jedním z nejlepších hodnocení nezávislých agentur. Dnes nebudeme posuzovat verdikty evropské organizace Euro NCAP, místo toho použijeme výsledky zámořského institutu IIHS. Ten zveřejnil seznam nejbezpečnějších aut pro letošní rok, který by vás mohl zajímat - ryzí Američan je zde jediný, řada hodnocených vozů se prodává i na našem trhu. Důležité pro nás je, že IIHS klade větší důraz na reálný svět než Euro NCAP.
V Evropě dochází k čelnímu nárazu celou částí přídě nebo pouze 40 procenty, IIHS od roku 2012 sleduje a hodnotí také čelní náraz pouze 25 procenty šířky vozu na straně řidiče. Tento test byl zaveden kvůli chování automobilek, jež testům začaly přizpůsobovat deformační zóny a zpevněné struktury umisťovaly hlavně do střední části vozidel. Nicméně pak jen stačilo, abyste v koloně lehce vykoukli z jízdního pruhu, a rázem jste měli protijedoucí vůz až v kabině.
Aby tedy IIHS vystavilo zkoušenému vozu nejvyšší hodnocení, je třeba, aby na výbornou obstál právě v tomto testu. Stejný verdikt musí padnout také v rámci čelního nárazu s 40% překrytím přídě, při bočním nárazu, při testu pevnosti střechy a při hodnocení podpory poskytované hlavovými opěrkami. Kromě toho musí být nejlépe či alespoň adekvátně hodnocen také výsledek při nárazu 25% částí přídě, ovšem na straně spolujezdce. To ale není konečná, špičkové musí být rovněž světlomety a alespoň pokročilé asistenční prevenční systémy.
Jak je tedy patrné, kritérií, které musí v zámoří testované vozy splnit, je spousta. V Evropě přitom pomalu postačí, aby byly do standardní výbavy zahrnuty autonomní brzdy či monitoring jízdních pruhů pětihvězdičkové hodnocení je zaručeno. Toliko ale pro úvod, nyní již přistoupíme k představení 15 nejlepších aut pro rok 2018. U každého najdete záběry z testů nárazu 25% částí přídě. Ty ilustrují, jakou může taková havárie nadělat paseku.
Že mezi nejbezpečnějšími auty nemají největší zastoupení vozy z USA, příliš nepřekvapí. Pozoruhodné ale je, že vítězem co do počtu zářezů na pažbě nejsou ani Němci (3 auta), ani Japonci (5 aut), ale Korejci, kterých v seznamu najdete 6. To je pro Hyundai a Kiu jisté úspěch bořící snad i poslední zbytky mýtů, které se o autech z těchto končin světa vypráví.
Dost ale slov, pojďme si projít nejbezpečnější vozy jeden po druhém. Všechny jsou srovnány abecedně dle obchodních tříd.
Malé vozy
Kia Forte
Kia Soul
Subaru Impreza
Subaru WRX
Střední vozy
Subaru Legacy
Subaru Outback
Toyota Camry
Velké luxusní vozy
BMW řady 5
Genesis G80
Genesis G90
Lincoln Continental
Mercedes-Benz třídy E
Střední SUV
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe Sport
Střední luxusní SUV
Mercedes-Benz GLC
Zdroj: IIHS
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 3 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 15:08 - Truck Daškam
- BMW Divize 03.28. 14:53 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 13:19 - GeneHawkins
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch