Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta

Když kupujete auto, ať už nové nebo ojeté, pochopitelně chcete koupit ten správný vůz. Pak ho ale jistě chcete pořídit i s dalšími výhodami. Jak? Za platbu v hotovosti je nečekejte.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta

14.8.2018 | Petr Miler

Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když kupujete auto, ať už nové nebo ojeté, pochopitelně chcete koupit ten správný vůz. Pak ho ale jistě chcete pořídit i s dalšími výhodami. Jak? Za platbu v hotovosti je nečekejte.

V posledních letech se v České republice odehraje každoročně okolo 1 milionu prodejů nových a ojetých aut. Pochopitelně to neznamená, že si tu 1 milion lidí koupí jiný vůz - velkou část obstarají firemní nákupy a zejména v případě ojetin půjde z nemalé části o opakované koupě jedněch a těch samých zákazníků. Ani tak ale není přehnané říci, že jde o obrovský trh, do kterého se dříve nebo později zapojí skoro každý.

Pravidelně vás proto různými cestami informujeme o tom, jak vybrat ten správný typ vozu či jeho nejlepší konkrétní exemplář, dobrá koupě ale není jen o tom. Jde tu také o samotný způsob úhrady, na kterém lze získat i ztratit. Také v tomto se jistě každý rozumný člověk snaží z transakce vyjít co nejlépe, často ale ve snaze o vylepšení své pozice sází na strategii, která je v dnešní době zcela mylná. Jde o způsob úhrady.

Američané říkají „Cash Is King”, tedy „hotovost je král”, ani u nich už to ale dávno neplatí. Existuje jediný případ, kdy zamávání balíčkem peněz v ruce nebo nebo tučným zůstatkem na bankovním kontě motivuje prodávajícího k tomu, aby vám auto prodal raději než komukoli jinému, a to je prodej soukromým majitelem. Když si vůz kupujete rovnou od něj, ocení, že po vašem „ano” už nebude muset čekat, jestli si někde seženete úvěr nebo budete celou transakci jinak komplikovat. Je to jednoduchý obchod „z ruky do ruky” a dotyčný vám rád dá nějakou slevu nebo třeba přidá sadu zimních kol zdarma, kterou chtěl původně prodat samostatně v bazaru. Jenže takové transakce představují na českém trhu relativně malé procento všech prodejů ojetých vozů a pro obchod s novými auty jsou zcela irelevantní.

U dealerů nových i ojetých aut to funguje jinak. Ti často prodávají vozy s minimálními maržemi a mávání vějířkem hotovosti pod nosem je nijak neohromí. I oni sice mohou být rádi, že auto prodají jistě, rychle a bez dalších starostí, ale s vidinou párprocentní marže od nich nemůžete čekat žádné podstatné výhody. Možná voňavý stromeček na zrcátko, ale jinak? Na větší slevu, nějaké vybavení zdarma nebo jakoukoli podstatnější výhodu prostě nemají prostor, není z čeho brát.

Právě to je největší blud, ve kterém kupující stále žijí. Mají pocit, že když mají cenu vozu připravenou v hotovosti, zlepší tím svou pozici v rámci celé transakce. Jenže tak to není. Kdyby měl obchodník dealera smysl pro humor, v reakci na obvyklou větu: „Ale já to chci zaplatit v hotovosti!” vám pustí píseň „That Don't Impress Me Much” od dámy jménem Shania Twain. Proč?

Důvod je prostý a těm bystřejším bude jasný od dob, kdy automobilky i prodejci ojetin inzerují vozy s dvojími cenami, kdy ta nižší platí při koupi na úvěr nebo leasing. Ať už je jeho poskytovatelem přímo prodávající (automobilka nebo velký bazar) nebo banka či leasingová firma (menší dealeři), má prodávající z takto sjednaného obchodu další příjmy. A ty mohou být opravdu velké. V případě provizí může jít o desetitisíce korun a pokud prodejce úvěr poskytuje sám, může navíc vydělat i statisíce.

Tím vám rozhodně neradíme nic jako „běžte si koupit auto na úvěr a budete šťastnější”, může to být právě naopak, koupí na špatný úvěr můžete skutečnou cenu hodně přeplatit a prodělat kalhoty. Pokud ale nějakou formu půjčky na nový vůz tak jako tak chcete a vyberete řešení s férovým úrokem a dalšími poplatky, můžete si za těchto podmínek mnohem více vymýšlet a intenzivněji vyjednávat o tom, co vám prodávající navíc sleví. Před sebou totiž neuvidí „jen” rozdíl mezi jeho nákupní a prodejní cenou, ale i peníze navíc. Ty bude chtít a obchod si spíše nenechá ujít.

Pokud preferujete hotovost a víte, že se vám to tak vyplatí nejvíce (protože pokud peníze máte, proč byste si je draze půjčovali), je to samozřejmě pořádku. Jen zkrátka nečekejte, že prodávající po vyřčení této formy úhrady padne na znak. Nepadne, „Cash Is King” je v případě obchodu s auty už jen blud, kterým opravdu ohromíte akorát soukromého majitele kupované ojetiny...


Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 1 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 001Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 2 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 004Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 3 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 005Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 4 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 007Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 5 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 009Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 6 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 018Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 7 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 020Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 8 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 021Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 9 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 023Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 10 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 038Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 11 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 042Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 12 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 045Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 13 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 048Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 14 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 049Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 15 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 050Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 16 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 055Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 17 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 091Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta - 18 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 099
Škoda Octavia je u nás nejoblíbenějším novým i ojetým autem. Zrovna v jejím případě pracují prodávající kvůli vysoké konkurenci s velmi malými maržemi a slevy či jiné výhody v případě její platby v hotovosti opravdu nelze čekat

Inspirace: Jalopnik

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.