Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta
14.8.2018 | Petr Miler
Když kupujete auto, ať už nové nebo ojeté, pochopitelně chcete koupit ten správný vůz. Pak ho ale jistě chcete pořídit i s dalšími výhodami. Jak? Za platbu v hotovosti je nečekejte.
V posledních letech se v České republice odehraje každoročně okolo 1 milionu prodejů nových a ojetých aut. Pochopitelně to neznamená, že si tu 1 milion lidí koupí jiný vůz - velkou část obstarají firemní nákupy a zejména v případě ojetin půjde z nemalé části o opakované koupě jedněch a těch samých zákazníků. Ani tak ale není přehnané říci, že jde o obrovský trh, do kterého se dříve nebo později zapojí skoro každý.
Pravidelně vás proto různými cestami informujeme o tom, jak vybrat ten správný typ vozu či jeho nejlepší konkrétní exemplář, dobrá koupě ale není jen o tom. Jde tu také o samotný způsob úhrady, na kterém lze získat i ztratit. Také v tomto se jistě každý rozumný člověk snaží z transakce vyjít co nejlépe, často ale ve snaze o vylepšení své pozice sází na strategii, která je v dnešní době zcela mylná. Jde o způsob úhrady.
Američané říkají „Cash Is King”, tedy „hotovost je král”, ani u nich už to ale dávno neplatí. Existuje jediný případ, kdy zamávání balíčkem peněz v ruce nebo nebo tučným zůstatkem na bankovním kontě motivuje prodávajícího k tomu, aby vám auto prodal raději než komukoli jinému, a to je prodej soukromým majitelem. Když si vůz kupujete rovnou od něj, ocení, že po vašem „ano” už nebude muset čekat, jestli si někde seženete úvěr nebo budete celou transakci jinak komplikovat. Je to jednoduchý obchod „z ruky do ruky” a dotyčný vám rád dá nějakou slevu nebo třeba přidá sadu zimních kol zdarma, kterou chtěl původně prodat samostatně v bazaru. Jenže takové transakce představují na českém trhu relativně malé procento všech prodejů ojetých vozů a pro obchod s novými auty jsou zcela irelevantní.
U dealerů nových i ojetých aut to funguje jinak. Ti často prodávají vozy s minimálními maržemi a mávání vějířkem hotovosti pod nosem je nijak neohromí. I oni sice mohou být rádi, že auto prodají jistě, rychle a bez dalších starostí, ale s vidinou párprocentní marže od nich nemůžete čekat žádné podstatné výhody. Možná voňavý stromeček na zrcátko, ale jinak? Na větší slevu, nějaké vybavení zdarma nebo jakoukoli podstatnější výhodu prostě nemají prostor, není z čeho brát.
Právě to je největší blud, ve kterém kupující stále žijí. Mají pocit, že když mají cenu vozu připravenou v hotovosti, zlepší tím svou pozici v rámci celé transakce. Jenže tak to není. Kdyby měl obchodník dealera smysl pro humor, v reakci na obvyklou větu: „Ale já to chci zaplatit v hotovosti!” vám pustí píseň „That Don't Impress Me Much” od dámy jménem Shania Twain. Proč?
Důvod je prostý a těm bystřejším bude jasný od dob, kdy automobilky i prodejci ojetin inzerují vozy s dvojími cenami, kdy ta nižší platí při koupi na úvěr nebo leasing. Ať už je jeho poskytovatelem přímo prodávající (automobilka nebo velký bazar) nebo banka či leasingová firma (menší dealeři), má prodávající z takto sjednaného obchodu další příjmy. A ty mohou být opravdu velké. V případě provizí může jít o desetitisíce korun a pokud prodejce úvěr poskytuje sám, může navíc vydělat i statisíce.
Tím vám rozhodně neradíme nic jako „běžte si koupit auto na úvěr a budete šťastnější”, může to být právě naopak, koupí na špatný úvěr můžete skutečnou cenu hodně přeplatit a prodělat kalhoty. Pokud ale nějakou formu půjčky na nový vůz tak jako tak chcete a vyberete řešení s férovým úrokem a dalšími poplatky, můžete si za těchto podmínek mnohem více vymýšlet a intenzivněji vyjednávat o tom, co vám prodávající navíc sleví. Před sebou totiž neuvidí „jen” rozdíl mezi jeho nákupní a prodejní cenou, ale i peníze navíc. Ty bude chtít a obchod si spíše nenechá ujít.
Pokud preferujete hotovost a víte, že se vám to tak vyplatí nejvíce (protože pokud peníze máte, proč byste si je draze půjčovali), je to samozřejmě pořádku. Jen zkrátka nečekejte, že prodávající po vyřčení této formy úhrady padne na znak. Nepadne, „Cash Is King” je v případě obchodu s auty už jen blud, kterým opravdu ohromíte akorát soukromého majitele kupované ojetiny...
Škoda Octavia je u nás nejoblíbenějším novým i ojetým autem. Zrovna v jejím případě pracují prodávající kvůli vysoké konkurenci s velmi malými maržemi a slevy či jiné výhody v případě její platby v hotovosti opravdu nelze čekat
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 2 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 4 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 5 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 6 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva