Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy

Traduje se, že přeplňované motory jsou komplikovanější a tedy náchylnější k poruchám. Data Consumer Reports to potvrzují, byť se problémy netýkají zdaleka všech agregátů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy

21.1.2019 | Petr Prokopec

Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Traduje se, že přeplňované motory jsou komplikovanější a tedy náchylnější k poruchám. Data Consumer Reports to potvrzují, byť se problémy netýkají zdaleka všech agregátů.

V Evropě už jsou atmosféricky plněné motory prakticky mrtvou záležitostí, výjimky byste spočítali na prstech pár rukou. V honbě za nižší papírovou spotřebou se téměř každý vydal cestou přeplňování, přičemž tato móda začíná stále více zasahovat i Spojené státy. Také tamní zákony tlačí na co nejnižší udávanou spotřebu paliva, nejde tu ale jen o to - automobilky ve snaze o snížení nákladů touží po globálních modelech, komponentech a samozřejmě tedy i motorech, takže pokud turbo udělají pro Evropu, snaží se jej nabídnout rovněž v USA.

Studie magazínu Consumer Reports (CR) za rok 2018 zaměřená právě na spolehlivost motorů aut nejspíše utvrdí v názoru ty, kteří si myslí, že objem nelze nahradit ani sebesofistikovanější formou přeplňování. Spolehlivost motorů s nuceným plněním totiž vedle těch atmosférických pokulhává a v průměru jsou citelně poruchovější. To ovšem neznamená, že všechna turba jsou automaticky špatná, záleží na konkrétním případě. Největší komplikace přitom hrozí u těch výrobců, kteří s turbomotory nemají dlouholeté zkušenosti a s downsizingem zachází příliš daleko.

Mezi takové patří i u nás hodně rozšířené Hyundai. Korejská automobilka má v nabídce více přeplňovaných jednotky, studie ale postihuje ty jménem 1,4 T-GDI, 2,0 T-GDI a 1,6 T-GDI. Zatímco první dvě svým hodnocením spadají do průměru, s jedna-šestkou jsou zjevně nemalé potíže. Motor tak značku v celkovém žebříčku stahuje ke dnu, horší jsou z pohledu CR už jen agregáty BMW pod kapotou Mini.

Hodnocení britské značky nepřekvapí, neboť jen v Mini se v USA prodává 1,5litrový tříválec, z podstaty problematický motor. Lépe je na tom čtyřválcový dvoulitr, který si ještě o něco pozitivněji vede pod kapotami BMW - svou spolehlivostí se alespoň blíží průměrným „atmosférám”.

Kromě BMW/Mini a Hyundai se nedobrého hodnocení svých přeplňovaných motorů dočkaly z u nás nyní a nebo dříve působících značek také Chevrolet, Ford, Volvo, Kia, Volkswagen a Opel (zde zastoupený Buickem). V případě VW už jde ale jen o dvoulitr TSI a výsledek lehce pod průměrem spolehlivosti atmosférických motorů. Právě tuto hranici si u CR zvolili jako měřítko hodnocení kvality přeplňovaných agregátů - pokud nedosahuje ani průměrné spolehlivosti atmosférických motorů, není o co stát.

Které značky si jak vedou v průměru, najdete v tabulce níže, pokud máme nejproblematičtější turbomotory jmenovat konkrétně, pak jde o tyto. Seřazené jsou od nejhoršího k nejlepšímu:

BMW/Mini - tříválec 1,5
Hyundai - čtyřválec 1,6
Mini - čtyřválec 2,0
Opel - čtyřválec 1,6
VW - čtyřválec 2,0
Kia - čtyřválec 2,0
Volvo - čtyřválec 2,0

Dodejme, že hodnocení pochází od samotných majitelů těchto aut a vzniklo v rámci ankety Auto Reliability Survey za loňský rok. Ta zahrnuje data od vlastníků více než půl milionu vozů, což je v podobných studiích bezkonkurenčně největší vzorek. Index poruchovosti přeplňovaných pohonných jednotek pak vychází z informací pocházejících od modelových let 2016, 2017 a 2018. Jde tedy o nejnovější agregáty, s nimiž by problémů mělo být nejméně.

Značky aut s nejméně a nejvíce problematickými turbomotory dle CR

(žebříček ukazuje vždy značku a její turbomotory se spolehlivostí horší a lepší než je průměrný atmosférický benzin)


Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 1 - Nejvice problematicke turbomotory Consumer Reports 2018 tab

Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 2 - Consumer Reports 2018 turbomotory 02Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 3 - Consumer Reports 2018 turbomotory 03Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 4 - Consumer Reports 2018 turbomotory 04
Největší potíže jsou aktuálně s tříválcem 1,5 z nabídky BMW a Mini...

Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 5 - Consumer Reports 2018 turbomotory 05Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 6 - Consumer Reports 2018 turbomotory 06Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 7 - Consumer Reports 2018 turbomotory 07
...a čtyřválcem 1,6 T-GDI od Hyundai

Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 8 - Consumer Reports 2018 turbomotory 08Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 9 - Consumer Reports 2018 turbomotory 09Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy - 10 - Consumer Reports 2018 turbomotory 10
Nedobře si vede i dvoulitrový čtyřválec Volva, u nějž je to o to horší, že jiný benzinový motor pro většinu modelů vůbec nenabízí

Zdroj: Consumer Reports

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše