Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovou elektronikou. Která potrápí?
5.9.2018 | Mirek Mazal
Nebývají to poruchy nejdražší, dokáží ale potrápit více než kterékoli jiné. Bývá totiž složité je identifikovat a bez funkční elektroniky dnes žádné auto spolehlivě pracovat nemůže.
Elektronika má ve světě automobilů stále větší slovo. Je sice pravdou, že dobré auto pořád dělají hlavně kvalitně vyvinuté a vyrobené mechanické komponenty, prakticky žádný z nich dnes ale nedokáže fungovat bez správně pracující elektroniky. Dráty spojené do elektrických svazků vedoucí k řídicím jednotkám jsou nervovou soustavou každého automobilu a čím novější model je, s tím obsáhlejší sítí elektronických komponentů pracuje.
Stále větší množství elektroniky na palubě aut zvyšuje skoro geometrickou řadou i množství drátů a kabelů. Například první generace nejprodávanějšího Volkswagenu si vystačila v 80. letech s celkovým počtem 191 kabelů, které znamenaly 214 metrů vodičů. V současném Golfu sedmé generace je kabelů skoro tisíc a jejich souhrnná délka činí 1,5 kilometru. A to už v případě, kdy se bere v potaz průměrná výbava, nikoli ta maximální.
Je to až neuvěřitelně mnoho, uvážíme-li, že kolikrát může stačit chyba jednoho spoje, aby auto i úplně odmítlo jet. Potenciálním slabým místem jsou také veškeré řídící jednotky i dílčí elektronické komponenty, které dnes ovládají leccos od motoru přes převodovku či podvozek až po naprosto vše, co před sebou vidíte v interiéru. Některé luxusní automobily mají elektronicky ovládané i mřížky výdechů ventilace. To abyste nemuseli rukou nastavovat, kam zrovna bude mířit čerstvý vzduch z nich.
Pečovat o tyto díly nijak zvlášť nejde. Samozřejmě, nebude rozumné mýt interiér wapkou nebo projíždět s osobním autem rybníkem, ale pokud se vystříháte podobných šíleností a budete s vozem zacházet rozumně, rozhodne o spolehlivosti či nespolehlivosti elektroniky jediné - její kvalita od výrobce. Ve kterých autech ale najdeme kvalitní elektronické komponenty a u jakých lze čekat problémy?
Klasické statistiky spolehlivosti vám v tomto ohledu moc nenapoví, neboť obvykle nerozlišují mezi nefunkčním rádiem a nefunkčními brzdami, nerozlišují ani mezi auty v záruce a po ní. V tomto ohledu je možné obrátit se na britský Reliability Index (Index spolehlivosti), který jako jeden z mála sleduje konkrétní části vozu a vzniká na základě dat z pojištění proti poruchám ojetých vozů se skončenou zárukou u pojišťovny Warranty Direct.
To si obvykle sjednávají majitelé aut, kterým skončila tovární záruka a nechtějí riskovat, že ponesou na svých bedrech tíži drahých oprav. Takto pojistit lze vůz, který má najeto méně než 160 tisíc kilometrů, pojištění pak může trvat nanejvýš do najetí 209 tisíc km. Průměrný věk aut je kolem 6 let (je to ale jen průměr, pojištěná jsou někdy i auta z konce 90. let) a něco jako elektrický obvod by se na nich nemělo příliš porouchávat. Není to pravidlem a samozřejmě se nějaké poruchy vyskytují a právě Reliability Index o tom umí dát komplexní zprávu.
Dříve jsme sledovali poruchy motorů nebo selhání převodovek, tentokrát si ale posvítíme právě na elektroniku. Britský index sleduje závažné poruchy veškerých elektronických součástek od „tradičních” dílů, jako jsou startér, alternátor, centrální zamykání nebo elektrická okna až po modernější prvky, jako jsou adaptivní podvozky, tempomat, palubní počítače či veškerá další palubní elektronika.
Kompletní výsledky vám nejlépe shrnou přiložené tabulky. Klíčový ukazatel kvality elektroniky se jmenuje index poruchovosti, ne index spolehlivosti, a je uveden v procentech. Tedy, čím nižší procento, tím menší je pravděpodobnost, že se něco stane. Pochopitelně, auta různých značek najíždějí různé porce kilometrů, takže pokud si chcete udělat představu o tom, kolik mají pojištěné vozy té které značky najeto, uvádíme i tento údaj. A protože index sleduje také celkovou spolehlivost, přidáváme rovněž zmínku o něm jako nejlepší důkaz, že spolehlivý vůz automaticky neznamená spolehlivou elektroniku. A naopak.
Značky aut s nejvíce a nejméně poruchovou elektronikou dle Reliabiity Indexu 2018
Na nejhorších místech se umístila britská delegace, přesněji řečeno od nejhoršího Aston Martin, Bentley a přes jednu pozici MG. Britskou dominanci na konci tabulky narušuje pouze Renault, který je na 38. pozici ze 40 možných a ukazuje, proč francouzská auta této značky platí za nespolehlivá, i když motory a převodovky mají ve statistikách dobré výsledky. Elektronika to zjevně všechno kazí, z masových značek má Renault daleko nejhorší výsledek.
Německé Porsche je také blízko totálního dna a ani Mercedes-Benz s Audi ve třetí desítce nemohou slavit, důvody ale budou trochu jiné než u Renaultu. Prémiové značky se snaží nabízet vždy co nejlepší elektronická řešení a snaha o modernu má leckdy přednost před spolehlivostí. Komplikovanost a nevyzkoušenost novinek se pak obvykle nejvíce projeví s delším časovým odstupem. Z německých „prémiovek” tak problémům neuniká žádná ze značek, jen BMW je na tom o trochu lépe než ostatní.
Lepší nálada jistě zavládne v Asii, protože vrchní patra tabulky patří výrobcům jako je Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Toyota, Lexus nebo podceňovanému SsangYongu, který přeskočil i Volkswagen na deváté příčce. První desítku nejspolehlivější elektroniky uzavírá možná překvapivě Jeep.
Diskutovaní hráči z Koreje si drží lepší průměr, respektive střed. Kia se dostala na dvanáctou pozici mezi Nissan a Mini, Hyundai uzavřel druhou desítku v sousedství Peugeotu a Citroënu. Italové s Alfou Romeo pod Mini a nad Subaru mohou být spokojeni, Fiat v první polovině taky není k zahození v rámci společenského pohledu na kvality montáže jejich elektroniky. O stupeň níže se dostala Škoda (17.), která je o stupínek nad Seatem (18.).
Vítězem je opět Daihatsu, jeho auta si v Reliability Indexu vedou celkově velice dobře. Ovšem, auto od Daihatsu si spíše nekoupíte než koupíte, na trhu ojetin nejsou ničím obvyklým. Podívejte se dle vlastního uvážení na kompletní pořadí a najděte si v něm „svou” značku. Hodnocení vzniká na základě desítek tisíc platných pojistných smluv a vzhledem k dlouhodobé konzistenci výsledků nelze ani ty letošní označit za náhodné.
Hledání špatného konektoru nebo špatného kontaktu může být běh na delší trať. Japonci by měli být odolní proti takovým poruchám, aspoň to říká Reliability Index
Zdroj: Reliability Index
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva