Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy

Moderní auta jsou stále komplikovanější a zlí jazykové tvrdí, že znát to bude hlavně v autoservisech. Nejčastější závady moderních vozů naznačují, že úrodnou půdu neminuli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy

16.1.2019 | Petr Prokopec

Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Moderní auta jsou stále komplikovanější a zlí jazykové tvrdí, že znát to bude hlavně v autoservisech. Nejčastější závady moderních vozů naznačují, že úrodnou půdu neminuli.

Když Horacio Pagani v roce 2007 navštívil Prahu, uvedl, že pohled do motorových prostorů jej začíná rmoutit. Již v té době agregáty ztrácely kouzlo své jednoduchosti a stávaly se postupně stále složitějšími. To na jednu jednu stranu může pomoci jejich efektivitě či výkonu, na straně druhé je to ale zesložiťuje a činí dražšími i náchylnějšími k dříve neznámým poruchám. Od té doby jde vývoj přesně tím směrem, ze kterého Pagani příliš nadšený není a který pohonné jednotky od jejich původní podoby stále více vzdaluje.

Studie dvou německých pojišťoven naznačují, že právě stále vyšší komplexita dnešních aut - nejen jejich motorů - vede ke stále vyšším účtům za jejich opravy. Společnost CarGarantie, která patří k největším evropským nezávislým pojistitelům, ve své studii uvádí, že průměrná cena oprav loni narostla o 12 Eur (cca 306 Kč) na 514 Eur (13 130 Kč). Jde přitom o největší meziroční nárůst za posledních několik let.

Další studie, která pro změnu pochází od firmy GDV, hledí na věc z větší perspektivy. Z její strany byla zkoumána data spojená s 20 různými typy aut, mezi něž patří i malé vozy, stejně jako supersporty. Kromě toho bylo u každého modelu sledováno 12 komponentů, které při haváriích doznávají největšího a nejčastějšího poškození. Zatímco v roce 2013 u takové skupiny průměrná cena oprav činila 2 400 Eur (61 300 Kč), loni to již bylo 2 700 Eur (69 000 Kč).

Z analýz vyplývá, že 20,3 % financí vyplacených autoservisům připadá na opravu hnacího ústrojí, jež zahrnuje i turbo. To odpovídá stesku Horacia Paganiho, neboť právě tato oblast doznala největšího nárůstu ve složitosti. Kvůli papírovému snížení spotřeby je třeba více komponentů, jež je třeba roztáčet, a to logicky navyšuje riziko poruchy. Není tedy překvapivé, že za hnací ústrojí u nových aut utrácí motoristé nejvíce. U starších aut jsou náklady na opravy poruch těchto komponentů relativně menší (17,7 %).

V případě starších vozů pro změnu nejvíce peněz (24,2 %) vydáte za poruchy motoru, ačkoliv v rámci četnosti oprav připadá na pohonné jednotky až desáté místo. U moderních automobilů je to méně, což jen potvrzuje, že ačkoli samotné motory lze vyrobit stále kvalitněji, dílčí komponenty jako turbodmychadla je činí k zranitelnějšími.

Třetí nejvyšší výdaje jsou spojené s převodovkami, zejména těmi automatickými se dvěma spojkami, čtvrté s elektrickým systémem a šesté s palubní elektronikou. Tato oblast totiž dříve nebyla na takové úrovni, jako je nyní, proto je nepřekvapivě hodně poruchová. Moderní auta se ale příliš nezlepšila, v jejich případě jsou výsledky obdobné.

GDV dodává, že do budoucna nelze očekávat úlevu. Zejména Evropská unie apeluje na stále nižší spotřebu paliva a větší množství asistenčních systémů, což logicky povede k ještě vyšším účtům za opravy. Také je třeba dodat, že auta nejsou opravdu složitá zase tak dlouho a teprve přijdou roky, kdy servisy začnou navštěvovat vozy s těmi dnes nejmodernějšími systémy, které tou dobou budou třeba 10 let staré.

Pokud vás tedy netěší dosavadní vývoj, na lepší zítřky se netěšte. Podle německých pojišťoven bude jen hůř - auta se budou zejména pod tlakem EU stávat stále složitějšími, aniž by to mělo avizovaný vliv na jejich reálnou spotřebu. Jejich servis a opravy ale mají být stále dražší zcela nesporně.

Srovnání nejčastějších poruch moderních aut a jejich starších předchůdců


Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy - 1 - Poruchy aut dle pojistoven 02Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy - 2 - Poruchy aut dle pojistoven 01

Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy - 3 - Autoservis ilustracni foto 01Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy - 4 - Autoservis ilustracni foto 02Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy - 5 - Autoservis ilustracni foto 03Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy - 6 - Autoservis ilustracni foto 04Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy - 7 - Autoservis ilustracni foto 05Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy - 8 - Autoservis ilustracni foto 06Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy - 9 - Autoservis ilustracni foto 07Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy - 10 - Autoservis ilustracni foto 08Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy - 11 - Autoservis ilustracni foto 09
Stále komplexnější technika moderních aut znamená, že udržet tyto vozy při životě je finančně stále náročnější

Zdroje: CarGarantie, VCD

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.