Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou nejdražší auta na servis a údržbu podle Američanů. Některá tu překvapí
16.4.2018 | Petr Prokopec
Jak drahé je nějaké auto si pořídit, je věc jedna, jak drahé je s ním dále žít, je věc úplně jiná. Tato stojí nejvíc v tom druhém ohledu a o nejdražší auta vždy nejde.
Koupit automobil je věc jedna, provozovat ho věc druhá. Nezřídka se přitom stává, že prodejní cena může být převážena náklady na údržbu již během prvního roku. Stačí třeba jen vzpomenout na ikonické Mitsubishi Lancer Evolution. Taková sedmá generace vás vyšla na přibližně 1,4 milionu korun, ovšem pokud jste s ní jezdili stylem, pro jaký byla zrozena, pak jste každoročně mohli kromě pojištění a paliva počítat s alespoň dvěma sadami pneumatik, brzdami, spojkou či turbem. Tedy v závislosti na ujetých kilometrech klidně s milionovým výdajem.
Výše zmíněný příklad je samozřejmě extrémní, nicméně ani s lehčí nohou na plynu a ohleduplnějším řízením není Lancer Evo zrovna levným vozem na provoz. Po kterém autě tedy sáhnout, aby vás nevycuclo až na dřeň? Danou problematikou se zabývá Repair Cost Index neboli Index nákladnosti oprav. Za jeho sestavením stojí firma RepairPal, která provádí rešerši mezi vozy provozovanými v USA. A zjistila, že v zámoří jsou s největšími provozními náklady spojené evropské vozy.
My se zaměříme na pro nás relevantní modely, tedy ty, jež lze pořídit také na našem trhu. Konkrétní uvedené náklady na provoz je pochopitelně třeba brát jako orientační, zohledňují ale veškeré servisní náklady od těch pravidelných po ty neplánované, od spotřebního materiálu po porouchané díly a zahrnují jak ceny komponentů, tak lidskou práci při opravách. A to v autorizovaných i neautorizovaných servisech.
Minimálně pro relativní srovnání nákladů na provoz rozličných aut jsou zajímavé i pro nás, třebaže nekalkulují s výdaji za palivo - ty už si musí dle svého stylu jízdy dosadit každý sám. A i když jsou níže uváděné cifry relativně nejvyšší, z absolutního pohledu zůstávají docela nízké. Jde o průměrné roční náklady na provoz maximálně tříletých aut, takže velké technické problémy tedy řeší záruční opravy, které zákazník neplatí. Jde tu zkrátka hlavně o běžný servis.
Tolik pro úvod, nyní již přikročme k jednotlivým vozům, které jsou „vítězi” jednotlivých tříd. Ty si seřadíme dle výše ročních nákladů, a to vzestupně. Dodáme ještě, že index nepočítá s malosériovými automobily, kterých zkrátka není dost, aby vyhověly podmínkám pro zařazení do tohoto seznamu. Je jinak jisté, že stroje značek jako Ferrari nebo Rolls-Royce tedy by jistě stanuly na jeho vrcholu, ale jejich majitele zrovna tento aspekt vlastnictví asi moc zajímat nebude...
6. Kompaktní vozy - Volkswagen Golf GTI
I když Volkswageny prožívají za oceánem v posledních letech menší krizi popularity, GTI tam zůstává velmi oblíbené. A to přesto, že jeho provoz a údržba stojí v daném segmentu zdaleka nejvíce - v průměru 760 dolarů (cca 15 700 Kč) ročně. Na druhou stranu to ale není závratná suma, zvláště pokud GTI vyžaduje jen plně syntetický olej, který stále není v USA standardem.
5. Sedany - Mercedes-Benz C300
První příčka Céčkového Mercedesu je poněkud překvapující. Nejen proto, že třícípá hvězda ročními náklady převyšuje konkurenci od Audi a BMW, ale zejména s ohledem, že levnější na provoz a údržbu je i větší Mercedes E300. Ten v průměru vyjde na 971 USD (20 tisíc korun), v tomto případě ale musíte vytáhnout z kapsy 1 094 dolarů (22 500 Kč).
4. Kompaktní/střední SUV - Porsche Cayenne
SUV z Zuffenhausenu je jedním z nejúspěšnějších modelů Porsche vůbec, přičemž mnoho komponentů sdílí s Volkswagenem Touareg a Audi Q7. Není tak překvapivé, že roční náklady na jeho udržení při životě nejsou na dané poměry až tak závratné - 1 200 USD (24 700 Kč) je přijatelná suma. Přesto je to v dané třídě nejvíc.
3. Velké vozy - Mercedes-AMG S63
Pokud si pořídíte dvoutunové monstrum s dvakrát přeplňovaným osmiválcem s výkonem přes 500 koní, asi nelze čekat, že ročně budete pouze tankovat benzin. Na druhou stranu však stejně jako u třídy C je i tentokráte s třícípou hvězdou spojeno jedno překvapení. Za provoz S63 majitelé ročně platí 1 843 USD (37 900 Kč), tedy jen o 300 dolarů (6 200 Kč) více než za pomalejší S500.
2. Velká SUV - Mercedes-AMG GLS63
Letošní žebříček je spojen hlavně s třícípou hvězdou, která mezi šesti modely má hned tři zástupce. Nejdražším na provoz a údržbu je velké SUV GLS63, což ale není až tak překvapivé - stejně jako u eSka tu máme velkou hmotnost a výkonný motor. Na druhou stranu, částka 2 009 USD (41 400 Kč) je výrazně vyšší oproti takovému Porsche Cayenne, které přitom dokáže být rychlejší.
1. Sportovní vozy - Porsche 718 Cayman
Nějaký sportovní vůz se i přes absenci Ferrari nebo Lamborghini na čele indexu se dal očekávat, stejně jako bylo vcelku logické, že jeho kapotu bude zdobit znak prémiové automobilky. Co jsme ovšem nečekali, to je skutečnost, že oním „vyvoleným“ bude Cayman. Náklady ve výši 2 370 USD (48 800 Kč) jsou více než dvakrát vyšší než u takového Porsche 911, které vás vyjde na 1 154 USD (23 800 Kč). Co za tím hledat, je otázkou - možná složitější konstrukci auta s motorem uprostřed, možná jiný způsob využití tohoto modelu. 911 nezřídka volí spíše starší lidé jako auto na běžné ježdění, 718 má trochu aktivnější klientelu...
Zdroj: RepairPal.com přes Motor1
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva