Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou nejnebezpečnější silnice ČR. Kde si dát extra pozor?
11.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Opatrnost je třeba na každé silnici, existují ale takové, kde je riziko potíží přirozeně vyšší a pozor je třeba dávat dvojnásob. Toto jsou ony.
Mapa nebezpečnosti silnic, vypracovaná pro Českou republiku organizacemi ÚAMK a AF-Cityplan v rámci programu EuroRAP (European Road Assessment Programme), ukazuje od loňského roku na řadě míst zlepšení. Cenu za přínos ke zvýšení bezpečnosti získala silnice I/20 mezi Pískem a Vodňany, která byla od roku 2014 modernizována. Dostala nový povrch, byly upraveny křižovatky a značení je nyní výraznější.
Dostupné zprávy opět říkají, že dálnice jsou nejbezpečnějšími typy silnic v ČR. Při započtení hustoty provozu na ně vychází několikanásobně menší riziko nehody, než na silnicích prvních tříd. Přesto se za peníze řidičů pořizují neoznačená policejní auta k měření rychlosti, místo aby byly upravovány silnice pro zlepšení bezpečnosti. A velká část plánovaných dálnic také zůstává jen na papíře.
Statistika EuroRAP ovšem necílí na dálnici do každé vesnice, nýbrž poukazuje na to, že i za relativně málo peněz, řádově desítky až stovky tisíc korun, je možné bezpečnost zlepšit. „Silnice není možné vždy stavebně upravovat, i drobné zásahy ale mohou bezpečnost provozu výrazně zvýšit,” uvádí Roman Turza z ÚAMK. Má na mysli věci jako lepší značení nebo svodidla.
„Ideální silnice má řidiče navádět. Značení nemá šoféra mást, ale naopak mu včas signalizovat, kam se bude zatáčet či jestli hrozí nějaké nebezpečí. Pokud už ale řízení nezvládne a vyjede z vozovky, neměly by jej tam očekávat překážky, jakou jsou kmeny stromů, sloupy či billboardy,” vysvětluje Pavel Suntych ze společnosti AF-CityPlan. Právě proti vyjetí z vozovky svodidla pomůžou, doplníme my, ovšem neměla by být příliš těsně u jízdního pruhu, aby bylo kam se v případě potřeby vyhnout.
Data na této čerstvé mapě pocházejí z let 2013 - 2015 a metodika výzkumu byla stejná jako v minulosti - pracuje se s úseky o průměrné délce okolo 20 km a s relativní nehodovostí, ve které jsou započítány pouze nehody s vážným zraněním či úmrtím. Úsek, který projede za den 10 tisíc aut a stane se tam 10 nehod, je desetkrát nebezpečnější, než úsek, kde se stane také 10 nehod, ale projede tam za den 100 tisíc automobilů. Mapa tím ukazuje pravděpodobnost, že se na dané silnici stane nehoda. Celkově na ní je přes 6 500 km dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. Výsledek zahrnuje data za poslední tři roky, aby se eliminoval vliv nahodilých extrémů.
Za dotčenou dobu byla jako nejnebezpečnější ohodnocena silnice I/11 mezi Žamberkem a Červenou Vodou, kde bylo od loňska zaznamenáno zhoršení, jak ukáže mapa. Stačí na ni u Červené Vody najet a k prvnímu kritickému místu je to asi kilometr. Najdete tu náhle se utahující pravotočivou zatáčku bez značek indikujících prudkou změnu (Z3). Zajímavé je, že v opačném směru umístěny jsou. Rizikové jsou také úseky I/16 u Mladé Boleslavi a I/17 u Čáslavi. Z mapy vidíme také zhoršení na některých úsecích I/13, I/46 a I/60, mimo jiné. Stabilně špatně na tom jsou silnice I/7 a I/8 přes Krušné hory.
Zlepšení naopak vidíme na silnici I/9 severně od Mělníka, na I/24 a I/34 v Jihočeském kraji, I/45 jižně od Bruntálu, D8, D11 a D1 u Hranic a Bělotína, mimo jiné. Dálnice obecně, až na kousek D7 (na mapě stále jako R7) u Chomutova, jsou hodnoceny jen zelenou a žlutou barvou, což znamená nízké a středně nízké riziko.
Celou mapu najdete níže, kde jsme ji pro lepší zobrazení detailů rozkouskovali na několik částí. Získáte-li při jejím prohlížení názor, že dobudovat dálniční síť by bylo pro bezpečnost na silnicích nejlepší, nebudete sami.
Mapa ukazuje, že dálnice jsou na tom obecně nejlépe s rizikem nehody
Celkový pohled pro základní přehled
A toto je „vítězný” úsek pro letošní rok
Zdroj: EuroRAP
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB