Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou nejnovější triky zlodějů aut. A jak se jim jednoduše bránit
6.9.2018 | Mirek Mazal
Zabezpečení aut udělalo v posledních dekádách velký krok vpřed, jenže zloději udělali dva. Automobily se tak dnes kradou snáze než kdy dříve a je třeba se proti tomu bránit. Jak?
Páčidlo, šroubovák a spojování drátků vytržených ze spalovací skříňky jsou dávno za zenitem. Takhle se dnes auta nekradou, alespoň ne ta nejčastěji odcizovaná. Zlodějská komunita, dá-li se o něčem takovém mluvit, přešla na elektroniku, která udělá totéž ještě zásadně rychleji a nenápadněji. „Profesionálové” si vytipují požadované auto a stačí jim necelá půlminuta, aby s vozem odjeli nebo si přivlastnili cokoli, co je v jeho nitru.
Podle statistik Deutschen Versicherungswirtschaft bylo loni v Německu ukradeno přes 19 tisíc vozidel, což je nejvyšší číslo za poslední roky. Ještě více alarmující je více než 100 tisíc zmizelých autodílů. Vyčíslená škoda se pohybuje okolo 520 milionů Eur (13,4 miliardy Kč). Svaz vypočítal průměrnou cenu odcizeného vozu na 16 400 Eur (422 000 Kč) a díly vychází průměrně na více než 4 100 Eur (106 000 Kč) za jednu krádež.
Časy rozbíjení oken jsou dávno pryč, takové praktiky uvidíte spíše ve filmu než ve skutečném světě. Podle zprávy ADACu, který před novými praktikami zlodějů varuje, jsou obzvláště ohrožena auta s bezklíčovým ovládáním. Samy otevírají dveře a umožňují startovat, jakmile se signál klíče přiblíží k vozidlu. Bohužel zařízení nerozezná majitele od zloděje a stačí jakkoliv zesílit signál klíče a auto se chová naprosto běžným způsobem. Proti takovému chování lupičů existuje několik triků, které je dobré stále opakovat.
Způsob krádeže auta s keyless je jednoduchý, říká ADAC. Podle pracovníků německého spolku není složité na internetu koupit nebo z běžně dostupných komponentů vyrobit přístroj na chycení a zesílení signálů potřebného k přístupu do automobilu. Prý i s návodem z internetu postaví takovou věc za méně než 100 Eur (2 600 Kč). O této praktice už se chvíli mluví, podle ADACu ale není jediná.
Snad ještě záludnější jsou kopie klíče, které pachatelům vůz nedají k dispozici pro jednou, ale na pořád. Znovu přes internet se dají sehnat tzv. prázdné klíče schopné se učit. Stačí se dostat k diagnostické zástrčce vozu, přečíst si data a uložit je na nové místo jako klíč k nastartování. Alternativou je elektronická kopie původního klíče, kterou prý zloději umí udělat už jen s originálem v ruce znovu bez toho, aniž by se vůbec dostali k vozu.
Buďte tedy opatrní na to, komu klíč svěřujete - i vykutálený poslíček z hotelu může být pro zloděje cestou k jednoduchému odcizení auta. Odborníci dále radí klíč nenechávat bez dozoru a pokud umožňuje bezklíčový vstup a start, pak jeho signál od okolí je raději odstínit od okolí, když jej nepoužíváte. Stačí už hliníková fólie, ale vytahovat z kapsy alobal asi nebude nejstylovější - speciální neprostupné kapsy či kovové krabičky pomohou též.
Dálkové ovladače centrálního zamykání jsou další kapitolou zlodějských pouček. Vychytralí záškodníci umí dálkově blokovat pokyn ovládání k uzamčení vozu, auto tím pádem zůstane odemčené a přístupné jakémukoliv zacházení. V tomto případě se doporučuje kontrolovat zablikání výstražnými světly jako potvrzení správného zamknutí, stisknutí tlačítka nemusí k ničemu vést. A nikoli náhodou.
Automobilový průmysl má podle ADACu z hlediska bezpečnosti i informačních technologií hodně co dohánět. Zloději budou asi vždy o krok napřed, tady jsou ale napřed o parník. Čím více se zjednodušilo denní použití automobilu, tím se také usnadnilo kradení i těch nejdražších vozů. Účinná softwarová ochrana systému keyless už byla vyvinuta, žádné z produkčních aut ji ale dnes nemá. A i když ji ta nová dostanou, stále budou na parkovištích stát miliony zranitelných vozů.
Paradoxem je, že v dnešní době jsou účinné i primitivní a kdysi zesměšňovaná opatření jako zámky na volant a na kola. Nejsou nepřekonatelné, zdržují, ale fungují. Zloději jsou líní, na ulici se jim nabízí spousta nezabezpečených aut, tak proč si lámat hlavu s nějakým technickým prvkem? Každá snaha postavit se zločincům stojí za to a platí to i pro nenechávání cenností uvnitř interiéru. Nekonečně opakované doporučení mnoho řidičů stále ignoruje a poté se diví, že jsou součástí nelichotivých statistik.
Zloději se snaží každý den někoho nedobrovolně zbavit automobilu. Je potřeba připomenout, jak se efektivně bránit
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 43 minutami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 2 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 3 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 5 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz