Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou prý nejhorší voliče automatů nových aut: matoucí, nebezpečné i obojí
1.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Loňská aféra s matoucími, potenciálně nebezpečnými voliči automatických převodovek FCA má za následek, že si je u Consumer Reports vzali do parády.
Když byly voliče automatických převodovek mechanické, jejich ovládání bylo relativně jednoduché - člověk přesouval páku mezi polohami P, R, N a D a případně dále L nebo nějakými čísly podle různých režimů převodovky. Kdykoliv tak bylo jasné, v jaké poloze se volič nachází, zejména ve vozech, kde kromě polohy páky ukazoval zvolený režim ještě nějaký ukazatel, ať už ručička, světýlko nebo v novějších vozech displej.
Když ale mechanické voliče zastoupila elektronika, dala mimo jiné návrhářům interiérů volnost v tom, kam volič umístit a jak ho pojmout. Některá řešení jsou dobrá, jiná jsou trochu komická a některá mohou být i nebezpečná, jak se bohužel přesvědčil Anton Yelchin.
Neobvyklým, často zbytečně novátorským voličům automatických a robotizovaných převodovek jsme se shodou okolností věnovali před pár týdny. A třebaže to nebyl žebříček, za „vítěze” si troufneme označit automobilky Ferrari a Lamborghini, protože k ovládání jejich robotizovaných převodovek potřebujete uživatelský manuál. Nebo aspoň někoho, kdo vám to vysvětlí.
Americkou organizaci Consumer Reports trápí neintuitivní voliče automatů natolik, že začala je začala zvlášť testovat a zkoušeným autům strhávat body za prohřešky v téhle oblasti. Pokud je práce s voličem náročná nebo pokud si ho můžete splést s jinými ovládacími prvky, znamená to body dolů. Stejně tak CR strhává body za chybějící pojistky, jako třeba že vůz automaticky nezvolí Park při vypnutí motoru nebo otevření řidičových dveří při běžícím motoru.
Samozřejmě, mohou nastat situace, kdy potřebujete, aby se auto pohybovalo i s otevřenými dveřmi či s vypnutým motorem, takže je otázka, jestli jsou neoblomné pojistky správnou cestou. Ve většině případů a u roztržitých řidičů ale mohou pomoci zabránit nechtěnému pohybu auta. A výrobci jako Ford nebo Honda je používají.
Organizace Consumer Reports tak přidává kompletní přehled aut, která mají problematické voliče. Ten naleznete dole. A navíc uvádí 12 konkrétních typů voličů, které jsou podle ní matoucí nebo nedostatečně bezpečné.
Příklady matoucích voličů automatů
Jako matoucí byly označeny voliče Acury TLX (vlevo), Cadillacu XT5 (uprostřed) a nového Lincolnu Continental (vpravo). U prvních je to jasné, v případě Lincolnu se tlačítka zdají být srozumitelná. Možnost jejich záměry s jinými ovládacími prvky kvůli jejich vpravdě bizarnímu umístění je to, co tu CR trápí.
Zleva Acura TLX, Cadillac XT5 a Lincoln Continental
Příklady voličů bez pojistky proti nechtěnému pohybu
U těchto vozů je snadné vidět, v jaké pozici se volič nachází, ale chybí např. automatické zvolení P při vypnutí motoru. Na pranýři tu skončily Chrysler Pacifica, Chrysler 300 a Jaguar XF.
Zleva Chrysler Pacifica, Chrysler 300 a Jaguar XF
Příklady matoucích voličů bez pojistky proti nechtěnému pohybu
Tyto vozy jednak nemají žádnou pojistku a jednak mohou jejich voliče být matoucí - buď vůbec nevypadají jako voliče, připomínají třeba páčku stěračů, anebo si na jejich používání musíte chvíli zvykat. Na černé listině jsou tu Audi A4, BMW i3 a BMW řady 3 F30, Nissan Leaf, Mercedes-Benz GLC a Toyota Prius.
Zleva Audi A4, BMW i3 a BMW řady 3 F30
Zleva Nissan Leaf, Mercedes-Benz GLC a Toyota Prius
Kompletní seznam testovaných aut s problematickými voliči
CR říká, že už kvůli matoucím voličům spotřebitelům nedoporučuje čtyři vozy: Chrysler 300, Lexus CT 200h a Mercedesy třídy E a GLE. Ostatní prošly „jen” se strženými body.
Acura: MDX, TLX (SH-AWD)
Audi: A4, A8, Q7
BMW: 328d xDrive, 330i xDrive, 750i xDrive, i3 Giga, X3 xDrive28i (2,0), X5 xDrive35i
Buick: LaCrosse Essence
Cadillac: XT5 Luxury
Chrysler: 300 C (V8), 300 Limited (V6), Pacifica Touring L
Dodge: Durango GT (V6)
Infiniti: QX30
Jaguar: F-Pace Prestige, XF Prestige (V6), XJL Portfolio
Land Rover: Discovery Sport HSE, Range Rover HSE (3,0), Range Rover Sport HSE (3,0)
Lexus: CT 200h Premium
Lincoln: MKC Reserve, MKX (2.7 EcoBoost), MKZ (2.0 EcoBoost), MKZ Hybrid
Maserati: Ghibli S Q4
Mercedes-Benz: C300 4MATIC, CLA250, E300 4MATIC, GLA250, GLC 300, GLE350, GLS 350d, S550
Nissan: Leaf
Ram: 1500 Big Horn (5.7L V8), 1500 Big Horn (V6 diesel)
Tesla: Model S P85D, Model X90D
Toyota: Prius Three, Prius V Three
Zdroj: Consumer Reports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 18:17 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis