Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou prý nejhorší voliče automatů nových aut: matoucí, nebezpečné i obojí
1.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Loňská aféra s matoucími, potenciálně nebezpečnými voliči automatických převodovek FCA má za následek, že si je u Consumer Reports vzali do parády.
Když byly voliče automatických převodovek mechanické, jejich ovládání bylo relativně jednoduché - člověk přesouval páku mezi polohami P, R, N a D a případně dále L nebo nějakými čísly podle různých režimů převodovky. Kdykoliv tak bylo jasné, v jaké poloze se volič nachází, zejména ve vozech, kde kromě polohy páky ukazoval zvolený režim ještě nějaký ukazatel, ať už ručička, světýlko nebo v novějších vozech displej.
Když ale mechanické voliče zastoupila elektronika, dala mimo jiné návrhářům interiérů volnost v tom, kam volič umístit a jak ho pojmout. Některá řešení jsou dobrá, jiná jsou trochu komická a některá mohou být i nebezpečná, jak se bohužel přesvědčil Anton Yelchin.
Neobvyklým, často zbytečně novátorským voličům automatických a robotizovaných převodovek jsme se shodou okolností věnovali před pár týdny. A třebaže to nebyl žebříček, za „vítěze” si troufneme označit automobilky Ferrari a Lamborghini, protože k ovládání jejich robotizovaných převodovek potřebujete uživatelský manuál. Nebo aspoň někoho, kdo vám to vysvětlí.
Americkou organizaci Consumer Reports trápí neintuitivní voliče automatů natolik, že začala je začala zvlášť testovat a zkoušeným autům strhávat body za prohřešky v téhle oblasti. Pokud je práce s voličem náročná nebo pokud si ho můžete splést s jinými ovládacími prvky, znamená to body dolů. Stejně tak CR strhává body za chybějící pojistky, jako třeba že vůz automaticky nezvolí Park při vypnutí motoru nebo otevření řidičových dveří při běžícím motoru.
Samozřejmě, mohou nastat situace, kdy potřebujete, aby se auto pohybovalo i s otevřenými dveřmi či s vypnutým motorem, takže je otázka, jestli jsou neoblomné pojistky správnou cestou. Ve většině případů a u roztržitých řidičů ale mohou pomoci zabránit nechtěnému pohybu auta. A výrobci jako Ford nebo Honda je používají.
Organizace Consumer Reports tak přidává kompletní přehled aut, která mají problematické voliče. Ten naleznete dole. A navíc uvádí 12 konkrétních typů voličů, které jsou podle ní matoucí nebo nedostatečně bezpečné.
Příklady matoucích voličů automatů
Jako matoucí byly označeny voliče Acury TLX (vlevo), Cadillacu XT5 (uprostřed) a nového Lincolnu Continental (vpravo). U prvních je to jasné, v případě Lincolnu se tlačítka zdají být srozumitelná. Možnost jejich záměry s jinými ovládacími prvky kvůli jejich vpravdě bizarnímu umístění je to, co tu CR trápí.
Zleva Acura TLX, Cadillac XT5 a Lincoln Continental
Příklady voličů bez pojistky proti nechtěnému pohybu
U těchto vozů je snadné vidět, v jaké pozici se volič nachází, ale chybí např. automatické zvolení P při vypnutí motoru. Na pranýři tu skončily Chrysler Pacifica, Chrysler 300 a Jaguar XF.
Zleva Chrysler Pacifica, Chrysler 300 a Jaguar XF
Příklady matoucích voličů bez pojistky proti nechtěnému pohybu
Tyto vozy jednak nemají žádnou pojistku a jednak mohou jejich voliče být matoucí - buď vůbec nevypadají jako voliče, připomínají třeba páčku stěračů, anebo si na jejich používání musíte chvíli zvykat. Na černé listině jsou tu Audi A4, BMW i3 a BMW řady 3 F30, Nissan Leaf, Mercedes-Benz GLC a Toyota Prius.
Zleva Audi A4, BMW i3 a BMW řady 3 F30
Zleva Nissan Leaf, Mercedes-Benz GLC a Toyota Prius
Kompletní seznam testovaných aut s problematickými voliči
CR říká, že už kvůli matoucím voličům spotřebitelům nedoporučuje čtyři vozy: Chrysler 300, Lexus CT 200h a Mercedesy třídy E a GLE. Ostatní prošly „jen” se strženými body.
Acura: MDX, TLX (SH-AWD)
Audi: A4, A8, Q7
BMW: 328d xDrive, 330i xDrive, 750i xDrive, i3 Giga, X3 xDrive28i (2,0), X5 xDrive35i
Buick: LaCrosse Essence
Cadillac: XT5 Luxury
Chrysler: 300 C (V8), 300 Limited (V6), Pacifica Touring L
Dodge: Durango GT (V6)
Infiniti: QX30
Jaguar: F-Pace Prestige, XF Prestige (V6), XJL Portfolio
Land Rover: Discovery Sport HSE, Range Rover HSE (3,0), Range Rover Sport HSE (3,0)
Lexus: CT 200h Premium
Lincoln: MKC Reserve, MKX (2.7 EcoBoost), MKZ (2.0 EcoBoost), MKZ Hybrid
Maserati: Ghibli S Q4
Mercedes-Benz: C300 4MATIC, CLA250, E300 4MATIC, GLA250, GLC 300, GLE350, GLS 350d, S550
Nissan: Leaf
Ram: 1500 Big Horn (5.7L V8), 1500 Big Horn (V6 diesel)
Tesla: Model S P85D, Model X90D
Toyota: Prius Three, Prius V Three
Zdroj: Consumer Reports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva