Třetina vozů v EU má stočené kilometry, hledá se celoevropské řešení

Podvody se stáčením kilometrů trápí nejen ČR. Například v Belgii ale tento problém už prakticky neznají. Řešením může být celoevropská databáze.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Třetina vozů v EU má stočené kilometry, hledá se celoevropské řešení

25.5.2017 | inzerce

Třetina vozů v EU má stočené kilometry, hledá se celoevropské řešení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podvody se stáčením kilometrů trápí nejen ČR. Například v Belgii ale tento problém už prakticky neznají. Řešením může být celoevropská databáze.

Snížení najetých kilometrů u ojetých aut je technicky snadná a levná manipulace, kterou lze navýšit hodnotu auta o desetitisíce korun. „Podvody s tachometry stojí zákazníky po celé Evropě 5 až 9 miliard euro ročně. Rozhodně to proto není okrajový problém a situaci je nutné řešit,“ říká europoslanec Tomáš Zdechovský z Evropské lidové strany, který se s touto záležitostí i několikrát obrátil na Evropskou komisi. Ta ale vydala jen obecná doporučení: „Evropská unie nyní ošetřuje stáčení kilometrů směrnicí 2014/45/EU, podle které by podvodné stáčení počítadel mělo být trestné a podléhat sankcím. Unie dále doporučuje zaznamenávat stav tachometru po každé technické prohlídce vozidla,“ stojí v odpovědi na Zdechovského otázky.

„V České republice je stáčení trestný čin, protože při něm vzniká škoda vyšší než 5 000 Kč, ale je velmi těžké prokázat, kdo by měl být za stočení přímo zodpovědný,“ komentuje Zdechovský a upozorňuje, že například v Německu zvedli tresty za stáčení už před 10 lety, reálně odsoudili ale jen 2 pachatele a neprokázal se jakýkoliv vliv na snížení počtu podvodů.

„Zaznamenávání stavu tachometru při každé prohlídce auta určitě patří mezi možná řešení. V Belgii na to mají speciální průkazku, tzv. car-pass, bez kterého je auto neprodejné a kupující dokonce může zpětně odstoupit od kupní smlouvy, prokáže-li se nějaký podvod,“ doplňuje Zdechovský. V roce 2015 tak v Belgii zaregistrovali už jen 1 197 případů stočení, což představuje 0,16 % ojetých aut.

„Největší problémy jsou ale s auty z dovozu, zde při přepisu dochází k nejvíce podvodům s historií vozidla, protože země tyto data nesdílejí,“ vysvětluje dále europoslanec a je přesvědčen, že je proto nutné hledat celoevropské řešení - například automatické sdílení dat přes společnou evropskou databázi EUCARIS, která už existuje, ale vlády jednotlivých zemí se musí samy rozhodnout, jestli se tohoto projektu zúčastní. „Česká republika zatím z důvodu ochrany osobních údajů váhá, ale třeba Slovensko už systém využívá a už jsou znát první výsledky,“ uzavírá Zdechovský a věří, že se mu v dohledné době podaří české politiky přesvědčit o výhodách podobných řešení.

Autor: Jitka Fialová

Třetina vozů v EU má stočené kilometry, hledá se celoevropské řešení - 1 - PR Tomas Zdechovsky 2017 01
Europoslanec Tomáš Zdechovský (uprostřed) uspořádal k tématice boje proti stáčení v Praze mezinárodní konferenci s účastí odborníků z ministerstva spravedlnosti, dopravy, politiků i zástupců odborné veřejnosti. Více hashtag #stopstaceni na sociální síti twitter.

Třetina vozů v EU má stočené kilometry, hledá se celoevropské řešení - 2 - Poslanecky klub els logo

inzerce

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše