Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Triky, které rallyový šampion učí policisty, může někdy v provozu využít každý řidič
5.5.2019 | Mirek Mazal
Situací, v nichž se některé dramatické manévry budou hodit, nebude v každodenním provozu mnoho, stát se lepším řidičem ale nikdy není na škodu. Povolaný expert předvádí základní triky.
Policisté musí v USA absolvovat kurzy pokročilého řízení. Nejde o trefování apexů, hledání vhodných brzdných bodů nebo školu smyku jako u nás, hlavní náplní bývá třeba zastavování aut v provozu. Instruktor učí příslušníky i další triky, jako jsou rychlé otočky na zpátečku nebo jízdu v kontrolovaném smyku. Takové školení zajišťuje řidičská škola Tima O'Neila, pětinásobného amerického rallyového šampiona, ve které pracuje i další řidičské eso, Wyatt Knox.
Knox tentokrát techniky, které učí právě policisty, osvětlil přes magazín Wired i široké veřejnosti, neboť se podle něj mohou hodit i běžným lidem za volantem klasického vozu bez majáků. První je otočka o 180 stupňů při couvání. Blesková změna směru známá snad ze všech akčních filmů, je relativně jednoduchá souhra postupných úkonů. Nejdřív je nutné rozjet auto na zpátečku, poté stačí prudce zatočit volantem současně s uvolněním plynu a mírným ťuknutím do brzdy. Během otočky zbývá zařadit první rychlost a znovu sešlápnout pravý pedál.
Další fintou od rallyového jezdce je zastaveni pronásledovaného vozidla, jež spočívá v zatlačení předním rohem karoserie do jeho zadního rohu. Jen lehké ťuknutí do místa mezi zadním kolem a nárazníkem vyvolá rotaci, kterou zvládne zachytit jen velice schopný a zkušený řidič. Ostatní skončí v hodinách.
Americký pilot také ukázal techniku převzetí automobilu po kolapsu řidiče. Pokud člověk za volantem z nějakého důvodu omdlí je potřeba veškerou pozornost směřovat k pravé noze na plynu a zároveň nekompromisně převzít řízení. Podmínkou je okamžité odepnutí pásu, aby se tělo snadněji dostalo blíž k pozici provizorního šoféra.
Poslední zajímavostí je již často opakované osahání si vozidla ve smyku, které řidiči vždy prozradí více o jeho skutečných limitech. Knox se Subaru WRX s pohonem 4x4 předvedl mistrovské vedení smyku na kluzkém povrchu. Chování auta s rozevlátou zádí by si měl vyzkoušet každý kdekoliv na otevřeném prostranství, protože smyk bude potřeba zvládnout častěji než narážení do pronásledovaných vozidel či dokonce ohromování otočkou o 180 stupňů. Preventivní klouzání po ledovém parkovišti může časem zachránit plechy, nebo zdraví.
Tyto věci řidičská škoda Tima O'Neila běžně učí jen policisty, teď si je může osvojit kdokoli
Zdroj: WIRED@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch