Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Triky, které rallyový šampion učí policisty, může někdy v provozu využít každý řidič
5.5.2019 | Mirek Mazal
Situací, v nichž se některé dramatické manévry budou hodit, nebude v každodenním provozu mnoho, stát se lepším řidičem ale nikdy není na škodu. Povolaný expert předvádí základní triky.
Policisté musí v USA absolvovat kurzy pokročilého řízení. Nejde o trefování apexů, hledání vhodných brzdných bodů nebo školu smyku jako u nás, hlavní náplní bývá třeba zastavování aut v provozu. Instruktor učí příslušníky i další triky, jako jsou rychlé otočky na zpátečku nebo jízdu v kontrolovaném smyku. Takové školení zajišťuje řidičská škola Tima O'Neila, pětinásobného amerického rallyového šampiona, ve které pracuje i další řidičské eso, Wyatt Knox.
Knox tentokrát techniky, které učí právě policisty, osvětlil přes magazín Wired i široké veřejnosti, neboť se podle něj mohou hodit i běžným lidem za volantem klasického vozu bez majáků. První je otočka o 180 stupňů při couvání. Blesková změna směru známá snad ze všech akčních filmů, je relativně jednoduchá souhra postupných úkonů. Nejdřív je nutné rozjet auto na zpátečku, poté stačí prudce zatočit volantem současně s uvolněním plynu a mírným ťuknutím do brzdy. Během otočky zbývá zařadit první rychlost a znovu sešlápnout pravý pedál.
Další fintou od rallyového jezdce je zastaveni pronásledovaného vozidla, jež spočívá v zatlačení předním rohem karoserie do jeho zadního rohu. Jen lehké ťuknutí do místa mezi zadním kolem a nárazníkem vyvolá rotaci, kterou zvládne zachytit jen velice schopný a zkušený řidič. Ostatní skončí v hodinách.
Americký pilot také ukázal techniku převzetí automobilu po kolapsu řidiče. Pokud člověk za volantem z nějakého důvodu omdlí je potřeba veškerou pozornost směřovat k pravé noze na plynu a zároveň nekompromisně převzít řízení. Podmínkou je okamžité odepnutí pásu, aby se tělo snadněji dostalo blíž k pozici provizorního šoféra.
Poslední zajímavostí je již často opakované osahání si vozidla ve smyku, které řidiči vždy prozradí více o jeho skutečných limitech. Knox se Subaru WRX s pohonem 4x4 předvedl mistrovské vedení smyku na kluzkém povrchu. Chování auta s rozevlátou zádí by si měl vyzkoušet každý kdekoliv na otevřeném prostranství, protože smyk bude potřeba zvládnout častěji než narážení do pronásledovaných vozidel či dokonce ohromování otočkou o 180 stupňů. Preventivní klouzání po ledovém parkovišti může časem zachránit plechy, nebo zdraví.
Tyto věci řidičská škoda Tima O'Neila běžně učí jen policisty, teď si je může osvojit kdokoli
Zdroj: WIRED@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien