Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tyto diesely nejvíce lžou o spotřebě. A úřady nechtějí, abyste to věděli
13.11.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že je reálná spotřeba auta jiná než ta udávaná, ví každý, o to tu ale vůbec nejde. Tyto vozy berou více v tomtéž testu, ve kterém mají být úsporné.
Kdyby se Paľo Habera pustil do příprav písně Láska je tu nami o pár dekád později, možná by první slovo v jejím názvu i refrénu vyměnil za „Dieselgate”. Tato aféra je tu s námi už přes rok a zjevně nás hned tak neopustí. Na Volkswagen padají další kostlivci ze skříní, není vůbec jasné, co všechno jeho oprava provede s dotčenými motory a teprve nyní se ukazuje, jak moc velký ekonomický dopad na celý koncern může mít, když bez mrknutí oka ruší i své velmi úspěšné aktivity. Toto jsou ovšem více či méně očekávané důsledky pro jedinou firmu, naftový skandál může mít i podstatně širší dopady.
Odhalení počínání VW totiž mnohé přimělo začít „rýpat” se v tom, nad čím jsme si zvykli mávat rukou. Už jsme tak byli svědky několika dalších testů, které nachytaly na švestkách i jiné značky a byť to zatím na žádnou z nich nemělo takový dopad jako na Volkswagen, donutilo to zajímat se o celou věc i regulátory. A právě konání jednoho z nich má pozoruhodné důsledky.
Jde o německou KBA, tedy Kraftfahrt-Bundesamt, něco jako Federální úřad pro motorová vozidla. Ten v reakci na zjištění nezávislých testerů nechal ověřit emise 54 naftových aut prodávaných na německém trhu, aby zjistil, zda plní limity emisí NOx, s nimiž měl VW problémy. Změřil ale i CO2, tedy také spotřebu paliva a nestačil se divit.
Že auta v reálu spotřebovávají více než papíře, ví všichni a je to dáno už tím, že reálný provoz je vždy trochu jiný a obvykle náročnější než laboratorní svět. Je to věc tak moc veřejně známá, že si dnes reálnou spotřebu měří samy automobilky, jenže o to tady tentokrát vůbec nejde.
KBA neměřila nic v provozu, měřila v tom samém režimu, v tom samém pochybném testu NEDC, ve kterém se „jede” 19 minut a 40 sekund průměrnou rychlostí 33,6 km/h a auto nedosáhne ani dálničních 130 km/h. Je to režim „Šnek”, pro auto představuje až absurdně malou zátěž nesrovnatelnou s čímkoli skutečným. Přesto výsledky měření řady aut dalece neodpovídaly tomu, co automobilky uvádějí, že v tomto testu naměřily.
Výrobci si totiž v rámci zmíněného testu spotřebu zjišťují sami a tu pak uvádějí v katalozích. Podobně jako v USA mohou úřady platnost udávaných dat nahodile kontrolovat, přímo ony ale měření neprovádějí. Možná i proto se stalo, že výsledky velké části testovaných aut odhalily i v tom samém režimu jiné hodnoty, z nichž největší excesy naleznete níže. Překročení udávaných hodnoty spotřeby v úplně tom samém testu, v němž KBA podle své dokumentace použila vždy ten nejúspornější jízdní režim a pochopitelně se plně držela předepsané metodiky, bylo zaznamenáno i o více než třetinu. Však se podívejte sami na největší hříšníky s více jako 10procentními rozdíly.
Auta, u nichž byl v testu NEDC provedeném KBA zjištěn největší rozdíl oproti spotřebě paliva údajně zjištěné v tomtéž testu automobilkami
Jak vidíte sami, máme tu celkem 15 aut, mezi nimiž je „králem” Audi A6 3,0 TDI s rozdílem 34,6 %. To je opravdu hodně, uvážíme-li, že srovnáváme výsledky dvou totožných testů totožných aut jen prováděných jinými subjekty. A jako by to nebylo bizarní samo o sobě, testy 54 aut byly provedeny už letos v květnu. Německá KBA je ale nezveřejnila, nikdy, ani teď. Až kolegům z Der Spiegel se nyní podařilo tajný seznam získat a zveřejnit. A my můžeme se jen ptát, proč KBA jednala právě takto. Domněnka, že důvodem je fakt, žemezi 15 vozy s nejhoršími výsledky je 12 německých aut, nevypadá jako zase taková konspirace...
Tady už totiž nejde jen o něco, nad čím můžeme akorát mávnout rukou se slovy: „No jo, však udávané spotřebě stejně nikdo nevěří.” To je sice pravda, jenže musíme poněkolikáté zopakovat, že se nebavíme o situaci realita vs. laboratoř, ale laboratoř vs. laboratoř a tady výrobci musejí dle platné legislativy dostát udávaným číslům, pochopitelně. Od udávaných čísel se mohou odchýlit maximálně o 10 procent (proto také tato hranice u výše zmiňovaných vozů), jinak jim ze strany zákazníků hrozí žádosti o podobné kompenzace jako v USA nebo zákazníci mají dokonce právo koupené vozy vrátit za plnou cenu.
Je takový scénář reálný? Možná, ale se závěry buďme opatrní. Výrobci totiž mají ještě dost legálního prostoru, jak spotřebu v tomtéž testu snížit, mohou testovaným autům klidně uříznout zrcátka, pneumatiky nafouknout k prasknutí či použít specifický software řízení motoru. Tyto a další „fígle” spotřebu jistě dále sníží a KBA po nich ve svých testech jistě nesáhla.
Přesto se nezdá být možné, že by tyto postupy změnily spotřebu paliva o třetinu či více, přinesou už spíše drobná vylepšení. Minimálně některé hříšníky z přiložené galerie tedy dost možná čekají nepříjemnosti...
Galerie dotčených vozů i se zjištěnými rozdíly
Zdroj: Der Spiegel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před hodinou - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 2 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 5 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda