U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto

Pokud své auto udržujete v dokonalém technickém stavu a STK považujete za formalitu, můžete se na té příští hodně divit. Stačí, aby vámi koupený ojetý vůz měl dříve stočený tachometr.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto

5.10.2018 | Petr Prokopec

U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud své auto udržujete v dokonalém technickém stavu a STK považujete za formalitu, můžete se na té příští hodně divit. Stačí, aby vámi koupený ojetý vůz měl dříve stočený tachometr.

Od 1. října neplatí pouze nová pravidla na silnicích, další podstatná novinka se týká i STK. Kontrolou totiž nyní neprojdou vozy se stočenými tachometry, a to prostě jen proto. Stanici technické kontroly vůbec nebude zajímat, v jakém stavu váš vůz reálně je - můžete mít klidně všechny díly nové, v případě podezření na manipulaci se stavem tachometru ale známku opravňující k dalšímu používání veřejných komunikací nedostanete.

Na jednu stranu je jistě dobře, že se stát pokouší s jedním z největších nešvarů trhu s ojetými auty bojovat, máme ale pocit, že vzal znovu za špatný konec. Tento krok totiž ve výsledku dopadne především na ty, kteří byli podvedeni. Jen podruhé potrestá oběti a ani náznakem se nepokouší jít k podstaty věci a „vyhmátnout” gaunery, kteří tachometry skutečně stáčí a kupující podvádí.

Co tedy může být vnímáno jako pomoc motoristům, je zároveň krokem, který povede k jejich dalšímu poškození. „Pokud si někdo koupí vůz se stočeným tachometrem a půjde na STK, kde evidenční systém zjistí, že auto vykazuje nižší kilometrový nájezd než v minulosti na stanicích technických kontrol, tak STK neprojde a dostane 30 dní na vyřešení této závady,“ říká Martin Pajer, šéf společnosti Cebia s tím, že jedinou omluvou je doklad o výměně nefunkčního tachometru.

Jak jsme ale již zmínili, naprostá většina lidí jedoucích na STK s autem se stočeným tachometrem vůz v tomto stavu koupila a často ani neví, že kilometráž byla změněna. Druhým pochybným aspektem je nesouvislost s reálným technickým stavem auta. Mnohokrát jsme psali o tom, že udržovaný vůz s 500 tisíci km může být v lepším stavu než ten zanedbávaný s 200 tisíci, ať už má na tachometru cokoli. STK by měl zajímat reálný stav věci, ne číslo na dnes obvykle digitálním displeji, které může a nemusí dokládat skutečný nájezd.

Je jistě správné tyto věci zkoumat, je správné o tom majitele vozu vyrozumět, pokud ale stát chce na tomto poli pomoci, musí zapojit hlavně své vlastní prostředky. Po zjištění zmanipulovaného stavu tachometru by neměl být trestán majitel, ale vyrozuměna policie či jiný orgán, který by měl v tu chvíli začít hledat skutečného podvodníka. Stát má v tu chvíli vše - data o vývoji stavu tachometru, informaci od majitele, že o změně neví a auto takto koupil, zná časové rozmezí, kdy byl tachometr „stočen” a ví, komu v tu dobu patřil.

Nemusí to nutně vést k výsledku, ale stát takto může něco dělat, může vyvolat strach v těch, kteří podvádí a do budoucna jim v tom zamezit alespoň nepřímo. Místo toho ale jen poškodí současného majitele vozu, který už jednou poškozen byl.

Hořce vtipná je také lhůta 30 dnů na napravení vadného stavu. Co tou nápravou má být, další manipulace se stavem tachometru? Současný majitel nikdy nemůže přesně zjistit, o kolik byl tachometr stočen, a tak onou nápravou bude výměna jednoho nereálného stavu za jiný. A až auto prodá, může být klidně zase stočeno, protože po pachatelích se nepátrá a druhé stočení potrestá znovu jen majitele. Tohle opravdu k ničemu dobrému nepovede.

Na STK tak teď asi bude veselo, neboť podle Cebie dosahuje podíl aut prodávaných na českém trhu se stočeným tachometrem zhruba 40 procent. Pomalu každá druhá ojetina tedy trpí tímto problémem, přičemž průměrné stočení přesahuje 100 tisíc kilometrů. Níže můžete vidět pár příkladů extrémně stočených vozů - jedním z rekordmanů je tu BMW řady 5 stočené o více než 480 tisíc kilometrů či Mercedes Sprinter, kterému někdo ubral 600 000 km. Nejčastěji se ale stáčení v menší míře dotýká škodovek, jak byste vzhledem k jejich zdejší popularitě patrně uhodli.

Nová pravidla nám tak přijdou jen jako zmařená příležitost něco skutečně vyřešit. Tato praktika připomíná aktuálně medializované zajišťovací příkazy finanční správy, kdy je trestán povětšinou podnikatel na konci řetězce, nikoliv skutečný viník. Hlavně že se zasáhne „proti někomu”, podstata problému pozornosti uniká.


U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto - 1 - Cebia stocene tachometry 2018 hitparada 01U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto - 2 - Cebia stocene tachometry 2018 hitparada 02U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto - 3 - Cebia stocene tachometry 2018 hitparada 03U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto - 4 - Cebia stocene tachometry 2018 hitparada 04U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto - 5 - Cebia stocene tachometry 2018 hitparada 05U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto - 6 - Cebia stocene tachometry 2018 hitparada 06
Pouhé podezření na dřívější manipulaci se stavem tachometru nyní bude dostatečným důvodem pro „vyhození” od STK. Při stáčení tachometrů mizí stovky tisíc kilometrů, jak dokazuje hitparáda společnosti Cebia, trestat za tento stav současného majitele vozu bude ale vesměs ránou vedle

U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto - 7 - Cebia stocene tachometry 2018 hitparada 07U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto - 8 - Cebia stocene tachometry 2018 hitparada 08U STK se od října změnila pravidla. Projít teď nemusí ani úplně „zdravé” auto - 9 - Cebia stocene tachometry 2018 hitparada 09
Nejčastěji stáčenými vozy jsou podle Cebie ojetiny mladoboleslavské značky, nejvíce pak menší modely s překvapivě většími nájezdy. Však koho by vůbec napadlo, že někdo s Fabiií najel půl milionu kilometrů za pár let...

Zdroj: Cebia

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.