Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ubližuje v autě něčemu brzdění motorem? Či existuje jiný důvod, proč to nedělat?
15.5.2018 | Petr Miler
Někteří lidé místo brzdění motorem raději vyřadí a použijí jen nožní brdu, nebo při deceleraci zmáčknou pedál spojky. Má to nějaký rozumný důvod?
Představu o tom, co je to brzdění motorem, snad má každý řidič, ať jezdí s autem měsíc nebo deset let. Princip jeho funkce jsme probírali v minulosti - u benzínového motoru se uzavře škrticí klapka a tak vznikne v sání podtlak, který zpomaluje písty. O čem jsme však nepsali, je, jestli je pro motor a auto obecně vhodné brzdit motorem nebo existují efektivnější cesty k deceleraci.
Právě nad tím se na základě dotazů v diskuzích zamyslel náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Mnozí lidé totiž v autě s manuální převodovkou při zpomalování automaticky vyřazují na neutrál nebo mačkají spojku, neboť mají pocit, že zatěžování motoru stejnou činností něčemu ubližuje. Je na tom něco pravdy?
Něco málo ano, ale opravdu jen velmi málo. Brzdění motorem je z uživatelského hlediska jediná věc - když máte za jízdy zařazeno, pustíte plyn. Nic víc. Spojka do toho nijak nevstupuje, dokud nepotřebujete při brzdění motorem podřadit. Motor se tedy otáčí díky kinetické energii vozu, která do něj přes převodovku vstupuje od hnaných kol. Motor nespotřebovává žádné palivo, je-li aspoň trochu moderní a vybavený vstřikováním paliva. Pouze se maže a volně protáčí, jako by byl hnán palivem.
Přílišné opotřebení motoru tedy nehrozí, podobně silentbloky nebo spojka netrpí žádnou podstatnou zátěží. Tedy, pokud nenecháváte spojku prokluzovat ve snaze regulovat brzdnou sílu motoru, anebo pokud nespoléháte na ono škubnutí při rychlém uvolnění spojky po přeřazení. To je ale jediné opotřebení, které reálně hrozí, možná ještě s přetočením motoru, pokud byste podřadili příliš brzy nebo jeli z takového kopce, že by se přetočil neschopností auto dostatečně brzdit. Ale pokud se vám tyhle věci nestanou, všechno je v pořádku.
Motor sám pochopitelně nějakou činnost vykonává a opotřebovává se více, než kdyby nedělal nic. Není to však signifikantní - opotřebení motoru je jen nepatrně odlišné od toho, které utrpí na volnoběh, protože motor v podstatě žádnou zátěž. S chlazením motoru potíž není - protože do něj není vstřikováno palivo a tedy nedochází k hoření směsi, motor dokonce chladne. Kdybyste v chladicím okruhu neměli termostat a dlouhou dobu s kopce brzdili motorem, motoru může klesnout teplota i pod ideální pásmo, říká Jason z vlastní zkušenosti.
Jsou dokonce situace, ve kterých je brzdění motorem v podstatě nutnost, typicky při sjezdu s alpských průsmyků. Sporťák je jedna věc, ale s plně naloženou osmimístnou dodávkou nebo větším kombíkem je cestou dolů s takového San Bernardina - i „po hlavní”, tedy tunelem, nejen skutečně s průsmyku - velmi snadné brzdy „uvařit” a tedy ztratit jejich brzdný účinek. Není ostatně problém narazit v Alpách na kouřící auta těch, kteří cestou dolů neustále drobně přibrzďují místo toho, aby s nízkou zařazenou rychlostí nechali auto jet pomalu díky brzdnému účinku motoru.
Brzdění motorem tedy navíc výrazně snižuje opotřebení brzdových kotoučů a destiček. Zde si vezměme na pomoc elektromobily, které velkou část, ne-li většinu, brzdného účinku vytvářejí regenerativní funkcí motoru - tedy, že elektromotor využívá pohybu vozidla k dobíjení baterií. Tím samozřejmě vytváří odpor a auto zpomaluje. V řadě případů to k dostatečnému zpomalení stačí, takže vůz normální brzdy vůbec do hry nemusí zapojit. A u moderních konvenčních aut pořád platí, že při brzdění motorem není spotřebováváno žádné palivo, takže i jeho spotřeba je nižší než když vyřadíte a brzdíte jen brzdami, v tu chvíli se motor musí ve volnoběžných otáčkách udržet „sám”.
Stručně řečeno - brzdění motorem je prospěšné pro auto i pro vaši peněženku, pokud ho neděláte špatně. Proto se ho není důvod bát, ať už žijete kdekoli, naopak je to technika hodná doporučení. Zejména v hornatějším terénu vám snadno může ušetřit peníze na servisu brzd a nakonec i na onom palivu...
U benzinových jednotek funguje brzdění motorem velmi jednoduše díky podtlaku za zavřenou škrticí klapkou, decelerovat tedy lze i jen tak, že sundáte nohu z plynu. Ublížit tím vážně není čemu
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 43 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva