Vadí vám start-stop ve vaší Škodě či VW? Jde ho vypnout trvale, jako i další věci

Elektronika moderních aut je někdy pro zlost, má ale i své výhody. Řadu věcí si můžete nechat nastavit přesně podle vás, akorát ne od výrobce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Vadí vám start-stop ve vaší Škodě či VW? Jde ho vypnout trvale, jako i další věci

31.10.2017 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Vadí vám start-stop ve vaší Škodě či VW? Jde ho vypnout trvale, jako i další věci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektronika moderních aut je někdy pro zlost, má ale i své výhody. Řadu věcí si můžete nechat nastavit přesně podle vás, akorát ne od výrobce.

Nikoho dnes nepřekvapí fakt, že v moderních autech je úplně všechno řízeno elektronicky. Řídicí jednotky najdete rozeseté po všech koutech a všechny je spojují kilometry drátů. Mimochodem, i to je jeden z důvod§, proč jsou dnes auta tak těžká. Ale zpět k elektronice.

Její výhodou je to, že uživatelům umožňuje měnit chování jednotlivých systémů. Tak jde v některých autech uživatelsky nastavit, jestli má při lehkém potáhnutí za páčku blinkrů směrovka bliknout jednou, třikrát nebo pětkrát. A třeba také, jak dlouho mají svítit světla, když ho ve tmě zamknete a odcházíte od něj. Můžete si tak vybrat barvu ambientního osvětlení, uvítací melodii, zobrazované informace na displejích a asi tisíc dalších věcí.

Jenže pak je tu ještě tisíc věcí, se kterými nezmůžete nic, protože je v továrně někdo určitým způsobem vymyslel a možnost nastavení vám nedal. Někdy proto, že nastavitelné nemůže být vše, někdy z důvodu bezpečnostních či rádoby ekologických resp. ekonomických. Můžeme vzpomenou systémy start-stop, které skoro nikdo nechce, také je ale v téměř žádném autě nemůžete trvale vypnout. Jsou tu elektronické stabilizace (ESP), které jdou dnes obvykle ve své činnosti maximálně omezit, i když vás při ostré jízdě brzdí a řada dalších podobných záležitostí. Automobilka vám s nimi teoreticky pomoci může, ale nechce - však si v servisu zkuste nechat trvale vypnout start-stop...

Jenže fakt, že to nejde tímto způsobem, ještě neznamená, že to nejde vůbec. A je to paradoxně právě elektronika, která k takovým možnostem lajnuje velmi jednoduchou cestu - změnu pár řádek v kódu software, který tu či onu záležitost ovládá.

Má si start-stop pamatovat, jestli byl při minulém vypnutí auta aktivovaný nebo deaktivovaný? Není problém. Mají si totéž pamatovat automatická světla nebo stěrače? Prosím, všechno je možné. Nechcete už nikdy poznat zásah ESP v precizně projeté zatáčce? Voila. Chcete, aby se vám na Golfu VII Variant při brzdění rozsvítila celá zadní světla, ne jen jejich vnější půlky? Chcete dvě zadní mlhovky na Octavii III? Chcete informaci, kolik paliva chybí do plné nádrže? To všechno lze.

Níže přiložená videa to dokumentují a pochází od slovinské firmy MTL Car Garage, která se úpravami aut tohoto druhu zabývá. Umí všechno výše zmíněné a mimo to také přidat funkci rozpoznávání dopravních značek, pokud je auto vybaveno patřičnými senzory, nebo přisvěcování zatáček mlhovkami, pokud auto má přední mlhová světla. Nabízí tyhle služby pro vozy koncernu VW, ale také třeba pro značku BMW.

Zanořili jsme se tedy do jejích videí na Youtube - a že jich stvořila opravdu hodně, jen pro vozy na platformě MQB jich mají stovku - a vybrali celkem deset věcí, které vám přiblížíme níže; pět zajímavějších i s podrobnějším popisem, pět dalších jen telegraficky. Neberte to jako reklamu, um slovinské firmy vám u nás nebude moc platný, je to spíše ukázka toho, co všechno lze a snad je to i trocha útěchy pro ty, kteří nad elektronikou v autech jen žehrají. Nemusí být jen zlým pánem, nemusí...

1. Permanentní deaktivace start-stopu

Sdílíte-li názor, že start-stop ničí motor, ale nechce se vám ho po každém nastartování vypínat, přijde vhod jeho trvalá deaktivace. Tu ukazuje první video se Superbem III; to druhé ukazuje na novém Audi A6 nastavení start-stopu tak, aby si pamatoval, v jakém režimu byl při posledním vypnutí zapalování. Podle nás by to mělo takhle být už z výroby, což ostatně platí i v některých dalších případech.


Vadí vám start-stop ve vaší Škodě či VW? Jde ho vypnout trvale, jako i další věci - 1 - Elektronicke systemy moznosti dalsi 01
Mačkat toto tlačítko při každém startu nemusí být nutné

2. Úplné vypnutí ESP

Velký problém, který nejeden řidič - včetně snad celé redakce Autoforum.cz - s moderními auty má, je fakt, že ESP není možné stoprocentně vypnout. Některá auta to umožňují, jiná pak při náznaku problému ESP zase hned zapnou, další umožní jen omezení funkce ESP a jsou tu i auta, u nichž se této elektroniky nejde zbavit vůbec. Pouze omezení funkce nabízí i nové Škody, a to jen v některých verzích. Ovšem do menu lze přidat i kompletní vypnutí, tak jako třeba u Audi S3.

Vadí vám start-stop ve vaší Škodě či VW? Jde ho vypnout trvale, jako i další věci - 2 - Elektronicke systemy moznosti dalsi 02
I v menu Superbu III a dalších škodovek se může objevit možnost ESC OFF

3. Dálkové zavírání zavazadelníku

Na spoustě nových aut, včetně vozů značky Škoda, je možné zavazadelník otevřít elektricky dálkovým ovládáním anebo tlačítkem v kabině. Jenže zavřít už ho musíte ručně, tlačítkem na víku. Je tomu tak asi z bezpečnostních důvodů, nicméně pokud chcete, aby se tlačítkem v interiéru či na dálkovém ovládání kufr taky zavíral, elektronika to zvládne, proč by také ne...

Vadí vám start-stop ve vaší Škodě či VW? Jde ho vypnout trvale, jako i další věci - 3 - Elektronicke systemy moznosti dalsi 03
Elektrické víko kufru lze na dálku zavírat

4. Ukazatel množství chybějícího paliva

Palivoměr máme v autě všichni, někdo ručičkový, někdo na displeji, ale je tam vždy. Přesné číslo, kolik litrů paliva bylo spotřebováno a kolik ho v nádrži zbývá, ale auta až na výjimky neřeknou. Pokud chcete vidět, kolik paliva chybí do plné nádrže, není problém. Užitečnější by možná bylo vidět zbývající zásobu paliva v litrech, ale i tohle je lepší než nic. Kromě Superbu III na videu to jde i u Octavie III a Fabie III.

Vadí vám start-stop ve vaší Škodě či VW? Jde ho vypnout trvale, jako i další věci - 4 - Elektronicke systemy moznosti dalsi 04
Pokud chcete vidět, kolik litrů paliva je možné doplnit do plné nádrže, není to problém

5. Rozsvícení celých zadních světel při brzdění

Vadí vám, že se při brzdění u vašeho Golfu VII - nebo řady jiných aut koncernu VW - rozsvítí jen vnější části zadních světel a ne celá světla? I tohle jde zásahem do elektroniky upravit, a to nejen u LEDkových lamp, jak ukazuje první video, ale i u žárovek, jak ukáže video druhé. Hádáme, že tu stejně jako v Octaviích nejsou dvouvláknové žárovky, ale jednovláknové, do kterých proudí plných 12V jen při brzdění, jindy je napětí sníženo, aby svítily jako normální obrysovky.

Vadí vám start-stop ve vaší Škodě či VW? Jde ho vypnout trvale, jako i další věci - 5 - Elektronicke systemy moznosti dalsi 05
Brzdová světla mohou svítit i jinak než z fabriky, zde u Golfu GTI s LED

6. (De)aktivace automatického brzdění při rozjezdu v kopci

Chcete funkci, která v katalogu bývá označena jako Hill Hold, ale nepřiplatili jste za ni? Je možné ji dodatečně aktivovat. A nebo ji v autě máte v rámci nějakého paketu, ale spíše se vám plete do řízení, když rádi pracujete s brzdou i plynem jednou nohou? Pak ji lze také vypnout.

7. (De)aktivace zobrazení připraveného tempomatu v místě odometru

Vadí vám, že zapnutý, ale neaktivní tempomat o sobě dává vědět na displeji, i když to je zbytečné a vy tak nevidíte počítadlo ujetých km? Nebo naopak tuhle indikaci postrádáte? Je možné spravit obojí.

8. Automatické uzamknutí dveří při odchodu

Otravuje-li vás nutnost zamykat auto tlačítkem na klice, když máte příplatkový systém bezklíčového přístupu Kessy, jde nastavit, že není-li ovládací modul uvnitř auta, dveře se zamknou samy při zavření. Řada aut jiných značek tuto funkci má běžně, VW zřejmě opět z bezpečnostních důvodů automatické zamykání odmítá. Ale doplnit jej lze, auto „ví”, kdy se od něj s klíčem v kapse vzdálíte.

9. Aktivace přisvěcování do zatáček

Chcete-li dodatečně aktivovat přisvěcování do zatáček mlhovkami, není to problém.

10. Tlumení denního svícení při blinkrech

Líbí se vám, jak některá auta ztlumí LEDky denního svícení při dávání znamení o změně směru jízdy? Nyní to může umět i vaše Octavia III RS, mimo jiné.


Na kanálu MTL Car Garage je toho ještě mnohem víc, např. střídavé blikání LEDkových zadních směrovek Golfu VI, možnost mít na Octavii III dvě zadní mlhovky nebo třeba automatické zavírání oken Superbu II, když čidlo pro samočinné stěrače na čelním skle zjistí začínající déšť. Na všechno se můžete podívat zde. Jistě najdete i českou firmu, která tyto elektronické hrátky ovládá, to už necháme na vás. My jsme chtěli zmínit práci té, která možnosti zmíněného opravdu pečlivě dokumentuje...

Zdroj: MTL Car Garage@YouTube

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.