Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Varovné signály křičící, že byste od vyhlédnuté ojetiny měli dát ruce pryč
28.11.2020 | Mirek Mazal
Snad nikdo rozumný si nechce pořídit problémové ojeté auto. Některé potíže vám zůstanou přes veškerou péči skryty, jiné lze ale rozpoznat docela snadno.
Pořízení ojetého auta přináší určitá rizika, ať už se je snažíte eliminovat sebevíc. Je to trochu sázka do loterie - rozdíl mezi cenou srovnatelného nového a ojetého auta se může stát úsporou, která bude na jeho užitných vlastnostech a spolehlivosti pramálo znát, ušetřené peníze se ale stejně dobře mohou v mžiku proměnit v nezbytnou investici do neodkladných oprav.
Volba dobré ojetiny ale není jen otázkou štěstí, třebaže oněch rizik se nikdy nelze zcela zbavit. Pokud se zaměříte na ty správné ukazatele, většinu zásadních problémů vyloučíte předem a právě o takových dnes bude řeč. Nechceme vás zatěžovat dlouhými technickými rozbory, a tak se zaměříme na varovné signály pěti rozdílných typů, které by vás měly spolehlivě odradit od koupě vyhlédnuté ojetiny.
Nezdravý kouř z výfuku
Výfukový systém dokáže poskytnout hodně důležitých informací o stavu motoru. Pára ze studeného potrubí ničemu nevadí, ale po zahřátí by se z koncovky neměl linout žádný závadný dým. Bílý kouř může upozornit na prasklé těsnění hlavy válců, modrá barva je symbolem přítomnosti oleje ve spalování, černé nebo šedé zbarvení signalizuje spalování extrémně bohaté směsi, která kompletně neshoří ve spalovací komoře a putuje ven výfukem. Příčin může být více, každá je ale dostatečným důvodem se vyhlédnutý vůz dále nezajímat.
Únik provozních kapalin
Druhým varovným signálem je viditelný únik provozních náplní. Čistý prostor pod autem a suché kabely v motorovém prostoru potvrzují dobrý stav, v opačném případě je potřeba zvýšit pozornost. Doporučujeme po dlouhé zkušební jízdě prohlédnout okolí výfuku kvůli usazeninám a hned pokračovat pod kapotu. Nikde by se neměly vyskytovat olejové stopy nebo vlhká místa - pokud jsou vidět, ruce pryč.
Zakalený motorový olej
Divný olej s mléčným zbarvením značí pronikání chladicí kapaliny do mazací složky motoru. Jakékoliv nesrovnalosti jednoduše ukáže spodní strana víčka plnícího hrdla motoru anebo čistý hadřík, na který se kápne olej z měrky. Lepším řešením je odebrat vzorek do skleničky a zamíchat. Na stěnách se utvoří tenký film, který odhalí čistotu náplně. Zakalení je typické pro starý olej nebo přespříliš opotřebovaný agregát.
Koroze
Čtvrtý bod si zaslouží zvedák nebo montážní jámu. Běžná koroze je viditelná bez zvedání vozu, ale problémový zásah rzi do konstrukce automobilu odhalí až pohled zespodu. Jako pomoc se nabízí moderní telefon s kamerou, jímž lze nahrál místa, kam oko nedohlédne. Podvozek by měl být čistý, hlavně zavěšení a pružení bez rezavých fleků ukazuje na dobrou ojetinu. Menší povrchová koroze podvozkových dílů nemusí být důvodem auto nechtít, jakékoliv závažnější zasažení karoserie je ale vždy velký a drahý problém. A neutěšujte se tím, že jde o pár let staré, moderní, pozinkované auto. Před pár dny jsme viděli docela závažnou počínající korozi na čtyři roky starém Audi s originálním lakem.
Chybné kódy řídící jednotky
Výhodný kup se neobejde bez kontroly počítačem nebo chytrým telefonem. Prodávají se levné adaptéry (stojí stovky Kč) do standardizované zásuvky automobilu (OBD II), které umí přečíst kódy řídících jednotek a odeslat je do aplikace v mobilu. I za tu je dobré pár stovek zaplatit, má-li za něco stát. Uložené chyby je možné zobrazit a podle toho nahlédnout do útrob systémů. Není nutné hned ztrácet naději při první hlášce, některé kódy mohou být banalitou, ale vážnější identifikované poruchy jsou pádným důvodem k otočení se na podpatku.
Ojetin se u nás prodává obrovská spousta. Vyhlédnutý vůz byste si měli pořádně prohlédnout, soustředit se na výše zmíněné signály a v případě jakýchkoli pochybností ji prostě nechat být. Alternativ existuje obvykle dost na to, abyste nemuseli přijímat nesmyslně vysoké riziko. Ilustrační foto: Škoda Auto
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 2 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 3 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva