Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vážně pomáhají? Přednárazové systémy jsou prý nebezpečné, nesmí na okruhy
12.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V autech jsou proto, aby je učinily bezpečnějšími, o jejich skutečném prospěchu jsme ale nejednou pochybovali. Jak vidno, nejsme sami.
Různé asistenční systémy, které mají zabránit nehodě nebo aspoň snížit její následky a které se souhrnně nazývají přednárazovými, mohou být v určitých situacích dobrým pomocníkem. V jiných se ale snadno stanou zlým pánem - nezřídka jsou dost nevyzpytatelné a zejména při aktivnější jízdě rychle ztrácí hlavu. Pokud tak jezdíte, dříve nebo později zjistíte, že je lepší je vypnout, neboť vás svým zásahem nejednou přivedou do úzkých. Ostatně, pár takových případů jsme popisovali v testech, nejpodrobněji asi v recenzi Lexusu GS.
Podobné hlasy slýcháme ze světa jen zřídka, teď se ale jeden takový ozval, a to velmi hlasitý. S těmito systémy má nyní problém BMW Car Club of America, přesněji jeho odnož sídlící v Genesee Valley v americkém státě New York. A to až do té míry, že vozům BMW, které jsou těmito systémy vybaveny, zakázala vjezd na okruhové akce High Performance Driver Education (HPDE), které pořádá. Pokud zkrátka máte BMW s přednárazovým systém, což je z těch novějších úplně každé, HPDE už se účastnit nemůžete.
Důvod je prostý, BMW Car Club of America považuje chování vozů s těmito systémy za natolik nepředvídatelné, že s ohledem na bezpečnost ostatních řidičů raději zcela zakázalo jejich účast. Akce HPDE organizované geneseeskou odnoží k nejlepším na východním pobřeží USA a pořádají se i na okruhu Watkins Glen, který je dlouho považován za „domácí” okruh severoamerického zastoupení BMW, přitom patří k těm nejlépe hodnoceným v Severní Americe. A tak nakonec není divu, že k geneseeské odnoži klubu přidávají další s podobně přísným zákazem.
Tyto asistenční systémy jde vždycky vypnout, ovšem geneseeské odnoži BMWCCA to nestačí - ani s vypnutými systémy nemají dotčená auta vjezd na okruhové dny povolen. „Některé z těchto nových asistenčních systémů mohou negativně ovlivnit chování auta na trati. Zejména vozy s 'automatickým nouzovým brzděním' a/nebo s 'udržováním v jízdním pruhu' se mohou chovat nepředvídatelným a nežádoucím způsobem,” píše se v prohlášení klubu.
Protože je tolik nejistoty o tom, jak se budou tyto systémy chovat v různých situacích," jsou auta jimi vybavená vyloučena z okruhových jízd, říká dále prohlášení, „a to i v případě, že tyto systémy může řidič vypnout.” Podstatná je zejména poslední věta. Normálně by stačilo zakázat použití těchto systémů na trati, uvést do pravidel, že všechny takovéto „pomůcky” musí být kompletně vypnuty, ovšem geneseeská odnož BMWCCA nevěří ani autům a ani jejich řidičům. Oprávněně, jejich zkušenosti ukazují, že ne každý podobnou výzvu uposlechne nebo vůbec neví, jak tyto systémy vyřadit z provozu.
Samozřejmě, takhle přísné pravidlo nezůstalo bez odezvy. Národní vedení BMWCCA na tento zákaz reagovalo prohlášením, že „názor geneseeské odnože nesdílí” a že o něm s odnoží jedná. Severoamerické zastoupení automobilky spolupracuje s národním vedením BMWCCA, aby „vyvinulo národní postup, jak zahrnout vozy BMW s jízdními asistenty do HPDE.”
„Pokročilé asistenční systémy jako hlídač jízdních pruhů a hlídač mrtvých úhlů nemají vliv na schopnost řidiče ovládat auto na trati ve vysoké rychlosti,” tvrdí v této souvislosti BMW of North America, pochopitelně. „Navíc, tyto systémy mohou být vypnuty, takže nejsou ani rušivým elementem pro začátečníky. Někteří řidiči mohou mít systém varování před srážkou a odvracení nehody ve městě za rušivé při jízdě na trati, ale nastavení tohoto systému lze upravit tak, že varuje později, anebo může být systém kompletně vypnut,” pokračuje prohlášení.
Je to pochopitelně přísné opatření - kompletní zákaz vjezdu aut takto vybavených, je podle našeho názoru zbytečný, pouhou nutnost vypnutí veškerých asistenčních systémů bychom chápali spíše. V obecné rovině ale odporu klubu rozumíme - když jsme se kolegy z redakce pokusili spočítat, kolikrát nám tyto systémy pomohly a kolikrát se nás „pokusily zabít”, byla jejich bilance záporná. Raději je vypínáme a lidé z BMW CCA jsou na tom zjevně stejně.
Přesto nás zajímá vaše zkušenost. Nějaká forma přednárazového systému je dnes snad už v každém novém autě, třeba i v základní Škodě Fabia, takže zkušenosti s ním bude mít kde kdo. Jak se tedy k těmto systémům stavíte vy? Pomohly vám někdy? Reagovaly někdy zbrkle v situaci, kdy se nic problematického nedělo? A necháváte je při normální jízdě zapnuté?
Přednárazový systém je dnes součástí výbavy každého nového BMW, takže zákaz účasti s ním na okruhu je vážně přísný. Vždy jde přitom vypnout
Aktuální BMW M4 může být vybavena zakázanými systémy, takže si na některých okruhových akcích pod záštitou některých BMW CCA nesjedou
Zdroj: Bimmer File
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 7 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 8 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva