Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Věci ze starých aut, které v těch nových chybí vám: někdy právem, někdy ne
27.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Toto je desítka věcí, které lidem v nových autech chybí nejvíc. Někdy jde o takové, které postrádáme též, u jiných to ale není tak jednoznačné.
Zhruba před dvěma lety jsme psali o věcech ze starých aut, které nám na těch nových chybí. Článek byl volně inspirován videem britského Car Throttlu, který se zabýval právě tím a i když jsme se neztotožnili se všemi body, s většiny jsme souzněli.
Ono video dodnes visí na YouTube a lidé k němu po celé ty dva roky přidávali své názory na to, co v případě nových aut postrádají oni. Ohlasy přišly z celého světa, Českou a Slovenskou republiku nevyjímaje a právě z nich vzešla další desítka věcí, které se v komentářích opakují nejčastěji. Je to tedy hlas lidu, který si z podstaty zasluhuje pozornost. To ale ještě neznamená, že jde se všemi body souhlasit.
Nakonec i kolem sebe musíte slýchat lidi mluvit o „starých dobrých časech” a o tom, jak byla auta odolnější a spolehlivější než dnes, kdy je vše komplikovanější. A také stála méně. Jenže to, co se říká u piva, často není úplně pravda.
Proto jsme vzali oněch deset bodů a pokusili jsme se je trochu zpřesnit. S řadou z nich ale můžeme bez výhrad souhlasit - třeba falešný zvuk motoru nevoní snad žádnému nadšenci. Nuže, tady jsou.
1. Levná auta
Že byla kdysi auta levná, je nejčastější omyl, kterého se lidi dopouštějí, když vzpomínají na staré časy. Jasně, Favorit v době svého uvedení na trh stál necelých 85 tisíc korun, ale průměrná mzda byla řádově nižší než dnes a na auto jste tak museli šetřit mnohem déle.
Česká republika, resp. Československo, není dobrým příkladem kvůli převratu v roce 1989, jenže ono to není jiné ani „na západě”. Podívejme se na srovnání cen VW Golf (někdy si tam říkal Rabbit) v USA za více než 40 let výroby tohoto vozu. Ceny se po úpravě o inflaci prakticky nemění, ale muziky člověk za své peníze dostane mnohem víc, jak po stránce výkonu a výbavy, tak i po stránce bezpečnosti.
2. Světla, která vás neoslní
Dnes si spousta lidí stěžuje, že LEDkové a xenonové světlomety příliš oslňují protijedoucí a že to dřív bylo lepší, protože nikdo nikoho neoslňoval. Není to nemístný pocit, ale máme dvě výhrady. Jednak, stará auta často mají opravdu mizerná světla a byť jste vy nebyli oslněni, protijedoucí moc neviděl, kam jede. Přesto dnes ale existují světla, která dokážou oslnit protijedoucí a zároveň nejsou schopna nasvítit silnici dostatečně...
3. Auta, která vás neobtěžují neustálými výstrahami
Proti tomuto bodu nenamítáme nic. Auta, která na vás neustále nepískají a před něčím vás nevarují, chybí i nám. Dnes, kdykoliv něco děláte, auto píská. Klíč v zapalování a otevřené dveře? Pískání. Vypnuté zapalování a zapnuté obrysovky? Pískání. Nezapnutý pás? Zase pískání. K tomu si přidejte různé senzory a hlídače a máte pískátko, ve kterém se jen tak mimochodem dá jezdit do práce nebo za babičkou.
4. Lepší řidiči
Tomuto bodu jsme se věnovali nedávno, nezávisle na tomto seznamu. Myšlenka za ním je ta, že nová auta se všemi možnými asistenty a hlídači z člověka dělají horšího řidiče, protože se na asistenty spoléhá a méně se věnuje jízdě. Když má vaše auto nanejvýš obyčejný tempomat a nemá ani jeden parkovací senzor, natož radary, kamery a varování, musíte se věnovat jízdě mnohem víc. To je zkrátka fakt, třebaže ani v tomto případě nejde o minci s jednou stranou.
5. Vůně
Tento bod bude jistě velmi individuální a víc s ním budou souhlasit ti, kterým nevoní nová auta. Totiž, „vůni nového auta” známe všichni, ale vůně starého auta je také specifická. Ovšem, starého a dobře udržovaného auta, ve kterém cítíte kůži, dřevo apod., nikoliv „vůně” ležáku, kde člověk ucítí tak možná myší bobky a plíseň.
6. Vyklápěcí okénka
Tohle je možná vzdálenější minulost, ale ti starší z nás - nebo ti, kteří se pravidelně pohybují mezi veterány - si vzpomenou na větrací okénka, skleněné trojúhelníčky v předních dveřích, které se otevíraly otočením podél svislé osy. Byly ve větrání interiéru docela efektivní. Během 80. let však zmizely, mimo jiné údajně proto, že bylo snadné se jimi do auta vloupat a protože byly relativně drahé na výrobu. Ještě BMW řady 3 kupé generací E36 a E46 ale mohla mít zadní boční okénka takto otevíraná elektricky. I to bylo velmi efektivní a také to z aut zmizelo...
7. Manuální skládací střechy
Kabriolety, pomineme-li ty americké a ty vážně drahé, měly ještě relativně nedávno povětšinou manuální skládací střechu. Ta vyžadovala občas promazat a občas naimpregnovat, nebyl v nich ale žádný elektromotor ani hydraulický systém, který se u střech stahovaných elektricky může porouchat. Práce s manuální skládací střechou je také nezřídka rychlejší a její mechanismus lehčí, ale... není dostatečně pohodlný. A tak tato věc až na hrstku výjimek (Mazda MX-5...) z aut zcela zmizela.
8. Chromované či jinak výrazné nárazníky
Kdysi byly nárazníky určeny k tomu, aby se s nimi naráželo do věcí. Tedy, přesněji - aby byly schopné ochránit auto při nárazu v nízké rychlosti. A protože byly dávány na odiv, snažily se také atraktivně vypadat, třeba chromované provedení bylo kdysi vlastní i některým škodovkám. Dnes jsou skutečné nárazníky schované za všemožně tvarovanými plastovými „nárazníky”, které eleganci svých předchůdců postrádají.
9. Odolnost a trvanlivost
Tento bod je další, který nemusí být tak úplně pravdivý, a to kvůli fenoménu zvanému kognitivní disonance. Dnes jezdící stará auta vnímáme jako trvanlivá a bytelně postavená, ale ne každé auto v minulosti bylo trvanlivé, bytelně postavené a třeba dobře odolné korozi. Nebo mělo motory, které vydrží 300 tisíc km bez nutnosti generální opravy.
Na druhou stranu, trend zlevňování aut, který je ve vztahu k průměrné mzdě prokazatelný, se musí někde projevit, stejně jako snaha automobilek prodávat víc a víc nových aut. Spousta vozů, zejména těch levnějších, je dnes brána jako spotřební zboží, které prostě za pár let doslouží - čtěte: nevyplatí se je dále opravovat - a bude sešrotováno. V každém případě, jak to bude s trvanlivostí dnešních aut, skutečně poznáme nejdříve za dvacet let a tak špatné, jak si někteří myslí, to nutně být nemusí.
10. Nepřikrášlený zvuk
V poslední pár letech se roztrhl pytel s různými falešnými zvuky motoru, ať už je přehrávají reproduktory, jsou do kabiny vedeny trubkou z motorového prostoru nebo je vytváří vibrátor pod čelním sklem. Spousta dalších aut má zase ve výfuku různé klapky, kterými upravuje zvuk. Řidič-purista nicméně chce zvuk auta takový, jaký ho auto vydává, ne jaký ho inženýři vyrobí dodatečně. A když už jsme byli u té odolnosti, klapky ve výfuku nebo vibrátor pod čelním sklem se také můžou porouchat...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 4 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 6 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 7 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 9 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva