Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vědci odhalili pozadí nejčastější příčiny smrtelných nehod. Je jiné, než se myslelo
6.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jen máloco je na silnici tak nebezpečné jako když některé z aut zcela přestane být řízeno. Přesně o to se postará spánek řidiče. Co za něj může? Únava to kupodivu primárně není.
Mikrospánek je nejčastější příčinou vážných dopravních nehod. Průzkum provedený v Austrálii ukázal, že spící řidiči mají na svědomí pětinu všech incidentů končících smrtí některého z cestujících, a to je více než v jakémkoli jiném případě. Je to logické. Neřízené auto může klidně v plné rychlosti skončit ve stromu u silnice. A stejně tak pro ostatní neexistuje více nevyzpytatelný řidič než ten, který auto vůbec neřídí - i většina opilců aspoň nějak reaguje.
Že nejde o banalitu, potvrzuje i zjištění, že 20 procent motoristů přiznalo, že již za volantem usnulo. Je tedy evidentní, že jde o stěžejní problém, který se pochopitelně netýká jen Austrálie. Nově se do jeho eliminace vložila melbournská univerzita technologie (RMIT), která přišla se zajímavým poznáním. Mělo se za to, že za případy usnutí za volantem stojí hlavně únava, ta ale není primární příčinou.
„Když jste unaveni, pochopitelně netrvá dlouho, než začnete podřimovat. Zjistili jsme ovšem, že k ukolébání mozku i těla přispívají také vibrace, jež produkuje sedačka během jízdy. Naše studie prokazuje, že tyto vibrace na nízké frekvenci progresivně vzbuzují ospalost i u lidí, kteří jsou odpočinutí a zdraví,“ uvedl k průzkumu profesor Stephen Robinson. Zároveň dodal, že letargie se může projevit už pouhých 15 minut poté, co se rozjedete.
Robinson a jeho tým zkoumal skupinku 15 dobrovolníků. Ti se zúčastnili testu na simulátoru, jenž dokáže prakticky naprosto přesně zreplikovat jízdu na monotónní dvouproudé silnici. Simulátor byl ukotven na platformě, jež dokáže vyprodukovat vibrace na různé frekvenci. Test probíhal ve dvou kolech, kdy během prvního byli dobrovolníci vystaveni vibracím na nízké frekvenci (4-7 Hz), při druhém pak žádným.
Vědci následně sledovali měnící se srdeční tep, na jehož základě zjistili, že během prvních 15 minut přichází první znaky ospalosti. Ta se po půl hodině již začíná projevovat výrazněji a vyžaduje od řidičů mnohem větší úsilí. Po hodině pak dochází k její kulminaci, kdy v podstatě zpomalený srdeční tep u všech jedinců naznačil, že jsou na hranici spánku. Na silnici by tedy v podstatě byli nadmíru nebezpeční.
Není to ovšem jediný výsledek, ke kterému se vědecký tým dobral. Další z členů týmu, Mohammad Fard, uvedl, že „vibrace na některých frekvencích mají přesně opačný efekt a udržují motoristy vzhůru“. Vědci proto hodlají v průzkumu pokračovat. Zapojit do něj chtějí daleko více lidí, aby zjištěné výsledky byly co nejkomplexnější. S těmi následně chtějí seznámit automobilky.
Můžeme tedy předpokládat, že během pár let bychom se mohli dočkat sedadel s „pozitivními vibracemi“, jež nás nebudou nutit k mikrospánku, ale naopak k bdělosti. Je přitom velmi pravděpodobné, že díky tomu poklesne úmrtnost na silnicích daleko větší měrou než všemi represivními opatřeními...
Tým australských vědců zjistil, že za mikrospánkem nestojí v prvé řadě únava, ale hlavně vibrace na nízkých frekvencích, jenž produkují sedačky. I proto jistě malé děti v autě obvykle usínají snáze než kde jinde...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před hodinou - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 3 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 5 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva