Většina lidí neví, co tvoří náklady na provoz auta, podcěnují daně a amortizaci

Náklady na vlastnictví auta postupně rostou. Palivo však není tím, co tahá z našich kapes nejvíce peněz - nejdražší je amortizace, důležité jsou i daně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Většina lidí neví, co tvoří náklady na provoz auta, podcěnují daně a amortizaci

23.4.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Většina lidí neví, co tvoří náklady na provoz auta, podcěnují daně a amortizaci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Náklady na vlastnictví auta postupně rostou. Palivo však není tím, co tahá z našich kapes nejvíce peněz - nejdražší je amortizace, důležité jsou i daně.

Podobně jako ve Spojených státech, i v Nizozemsku tvoří největší část nákladů na vlastnictví auta ztráta jeho hodnoty, důležité tam však jsou i daně. Tři čtvrtiny Holanďanů se však i přesto snaží nejvíce šetřit na palivu a vyhledávají čerpací stanice s nejnižšími cenami, protože zpravidla nemají ponětí o tom, co náklady na vlastnictví a provoz jejich vozu skutečně tvoří.

Že náklady na vlastnictví auta rostou, si je vědoma většina lidí, jen 15 % holandských majitelů aut však ví, kolik za rok do svého vozu nasypali peněz a co je přesně tvoří. Dvě třetiny dotázaných v průzkumu společnosti GfK odpověděly, že se snaží náklady na své auto snižovat, a tři čtvrtiny považují palivo, resp. jeho spotřebu za důležitou věc. Třetina holandských motoristů také kvůli nákladům omezuje jízdy autem.

Podle Petera Muldera, ředitele výzkumní společnosti GfK, jsou v Nizozemsku nevíce podceňovány náklady, nad kterými mají lidé jen malou kontrolu, tedy např. daně. Největší nákladovou položkou tam podle něj je daň z automobilu. Lidé odhadují, že měsíčně na daních zaplatí 53 Eur (cca 1 400 Kč), ve skutečnosti to je ale okolo dvou set Eur (přes 5 300 Kč), dodává Mulder.

Daň z automobilu jako takovou u nás sice nemáme, i tak ale daně tvoří obrovskou část nákladů na provoz automobilu i v České republice. Roční dálniční známka je čím dál dražší a kvalita dálnic tomu odpovídá jen na některých úsecích, k tomu se o dostavbě R 43 z Brna na sever a R 35 mezi Mohelnicí a Hradcem Králové hovoří již desítky let, ale nic víc.

Informovanější čtenáři jistě ví, jak se u nás počítá DPH z paliva: k čisté ceně benzínu se připočítá spotřební daň 12,84 Kč na litr a z této sumy se určí 21 % DPH, která tak je daní z daně. Při současné průměrné prodejní ceně benzínu 36 Kč/l činí daně 53 % z této částky. Na motorovou naftu je uvalena daň 10,95 Kč/l, což při průměrné prodejní ceně 35,85 Kč/l znamená, že 48 % z této částky jde státu. U tabáku a alkoholu je situace obdobná.

K tomu navíc provozovatelé v určitých případech platí silniční daň, jejíž výše se pohybuje u osobních automobilů do 4 200 Kč ročně a u nákladních až do 50 400 Kč, podle hmotnosti a počtu náprav. Další peníze je nutno položit na stůl při převodu vlastnictví, včetně ekodaně, která měla snížit průměrný věk automobilů v zemi, ale funguje přesně naopak.

I u nás však platí, že daňovou, resp. poplatkovou část nákladů na vlastnictví auta můžeme jen těžko ovlivnit. Samozřejmě si nemusíme kupovat dálniční známku, pokud však žijeme v některém z větších měst a nepoužíváme auto jen pro cesty do obchodu, bude nám její nepřítomnost často vadit. To je ale tak zhruba všechno, proto si dovolíme odhadnout, že i u nás je kladen důraz na vyhledání benzinky s co nejnižší cenou paliva.

Palivo na každý pád není největší položka nákladů na vlastnictví a provoz auta, je ale v poměru k ostatním nejsnáze ovlivnitelná. Přesto je však na silnicích aut spousta - i přes zvyšování nákladů však pro 59 % Nizozemců není variantou přestat jezdit autem. U nás odhadujeme situaci obdobně.


Většina lidí neví, co tvoří náklady na provoz auta, podcěnují daně a amortizaci - 1 - Biopaliva 02 - cerpaci staniceVětšina lidí neví, co tvoří náklady na provoz auta, podcěnují daně a amortizaci - 2 - Cerpaci stanice
Daně jsou velkou položkou v soupisu nákladů na provozování automobilu, např. u paliv se DPH počítá velmi drzým způsobem

Zdroj: Autoweek.nl

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.