Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejužranější SUV posledních 5 let podle Němců: Nová i ojetá auta pro sponzory benzinek
17.11.2020 | Petr Miler
SUV obecně nepatří mezi úsporná auta, i taková ale mohou být užraná více či méně. Toto je 15 nejméně úsporných modelů 3 tříd za posledních 5 let podle realistických testů Auto Bildu.
Většina lidí u svého auta sleduje spotřebu paliva, ať už kvůli snaze o co nejnižší provozní náklady nebo kvůli tomu, že nechtějí platit nesmyslně mnoho za to, co jinde dostanou levněji. Chcete-li od auta nízkou spotřebu paliva a zároveň to musí být SUV, bude dobré se podívat na reálně nejúspornější modely současnosti dle německého Auto Bildu, které jsme vám ukázali nedávno. Dnes se podíváme na opačný extrém - patnáctku modelů tří tříd, kterým je radno se vyhnout, nechcete-li se stát sponzory čerpacích stanic.
Němci měří skutečný apetit aut v provozu, katalogové hodnoty jakéhokoli druhu tedy neberou v úvahu. Měření přesto probíhá standardizovaně na okruhu o délce je 160 kilometrů, který sestává z 61 km okresek, 40 km městské jízdy a 54 km německé dálnice. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jedou auta i na plný plyn. Spotřeba je měřena dotankováním do plné nádrže.
Protože stejný okruh je používán už dlouho, dá se vybírat z poměrně velkého množství různých dat a tentokrát padla volba SUV, která byla nejžíznivější v testech za posledních pět let. Auta jsou kategorizována podle délky, což možná není úplně standardní dělení, ale je férové - při takovém se neocitne třeba Škoda Superb ve vyšší střední třídě jen proto, že ji tam automobilka zařadí.
V každé třídě vidíme 5 „nej”, dohromady je tedy 15 aut. Obvykle nejde o nové modely a některá auta už ani nejsou k mání jako nová, což je s ohledem na stále vyšší tlak na spotřebu paliva logické a jen to ukazuje, jak rychle se svět mění. I tím je ale nakonec tento přehled zajímavý - například kompaktní mainstreamové SUV s více jak desetilitrovou spotřebou je dnes pomalu fantasmagorie, před pár léty běžně prodávané auto.
Pokud byste některý z těchto vozů chtěli - a že jsou mezi nimi i zajímavé kousky - budete díky tabulkám níže alespoň vědět, na jakou spotřebu se máte připravit i při docela umírněném stylu jízdy popsaném výše. Někdy je to vážně hodně.
Nejžíznivější kompaktní SUV
Že bude na prvním místě třísetkoňové Audi, není zas tak velkým překvapením - že 2,5l přeplňovaný pětiválec značky Audi dokáže jezdit v okolí 10 litrů, je nakonec poměrně dobrý výsledek. 2/5 aut v této tabulce jsou ostré verze, obecně se nedalo nic moc jiného čekat, že silná benzínová SUV budou mít velkou spotřebu. Vidíme tu i Škodu Yeti 1,8 TSI, kterou už v aktuální nabídce nenajdete, mezi ojetinami je ale pořád k mání. Svého času jsme ji testovali a je to zajímavé auto, minimálně z hlediska spotřeby ale opravdu neválí.
Grafika: Autoforum.cz, Data: Auto Bild
Nejžíznivější středně velká SUV
Čekali byste, že čtyřsetkoňový Macan bude nejžíznivější? Chyba lávky, je až na pátém místě, byť ho od vítěze dělí jen 0,8 l/100 km. Tím je Land Rover Freelander, dnes už také neprodávané auto. Macan a X3 jsou tu jediné kousky, které si ještě objednáte nové, i když se s efektivitou také posouvají dále. Z Mercedesu GLK je dnes GLC, Volvo XC60 dostalo novou, též úspornější generaci a Freelander udělal místo Discovery Sport.
Grafika: Autoforum.cz, Data: Auto Bild
Nejžíznivější velká SUV
Nejvyšší naměřenou spotřebu u SUV, jak v této třídě, tak absolutně, má nepřekvapivě vůz osazený šestilitrovým dvanáctiválcem. Němci naměřil u Bentley Bentayga - 15,9 l/100 km. Nepředpokládáme, že by to někoho z cílové skupiny Bentaygy příliš zajímalo a není to zase tak moc, uvážíme-li co všechno tohle auto nabízí.
Grafika: Autoforum.cz, Data: Auto Bild
Berte tento přehled jako ukázku opačného extrému vedle toho dříve publikovaného a také jako zrcadlo honby za minimalizací spotřeby posledních let. I 7 nebo 8 litrů spotřeby dnes představuje tak vysoké emise CO2, že si výrobci zkrátka nedovolí něco takového masověji prodávat a k podobným hodnotám se dostávají pouze výkonné verze. Tam není takový problém nadměrnou spotřebu promítnout do ceny a především - koupí si je už kvůli pořizovací ceně i provozním nákladům jen pár lidí.
Už neprodávaná Škoda Yeti 1,8 TSI bude asi navždy platit za jedno nejužranějších kompaktních SUV mainstreamových značek... Foto: Pavel Janda, Autoforum.cz
...na třísetkoňovou RS Q3 ale pochopitelně nemá. Foto: Audi
Freelander 2 si nový už nekoupíte a v případě spotřeby paliva není čeho litovat... Foto: Land Rover
...lépe si vedlo i Porsche Macan Turbo, to se po faceliftu pořád prodává. Foto: Porsche
Bentley Bentayga je nepřekvapivě nejžíznivější. Foto: Bentley
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejčtenější články
- Ford dál mění své nesmyslné elektrické plány, odpískal další model, který u lidí nemohl obstát
21.3.2024 - Dnes už neprodávaná vlajková loď Fordu v bazarech láká cenami, jsou až směšně nízké
21.3.2024 - Expert na BMW se pustil do záchrany padlého Maserati s 302 tisíci km. Možná tak úplně nechápe, co je to „olítaný Ital”
21.3.2024 - Nový VW Passat dostal nový základní diesel, cena „jen” kolem 1 milionu Kč je jistotou
22.3.2024 - Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda