Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější

Může to znít jako paradox, ale ojeté diesely jsou dnes v České republice na koni jako nikdy dříve. Nechcete-li při výběru sáhnout vedle, dejte si pozor hlavně ne tato jejich slabá místa.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější

7.8.2018 | Petr Miler

Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Může to znít jako paradox, ale ojeté diesely jsou dnes v České republice na koni jako nikdy dříve. Nechcete-li při výběru sáhnout vedle, dejte si pozor hlavně ne tato jejich slabá místa.

Po vypuknutí velkého skandálu Volkswagenu s motory TDI si leckdo myslel, že tento druh pohonu aut to má spočítané. Na trhu nových aut to tak alespoň v některých segmentech vypadá, trh s ojetinami nejen v České republice ale jede podle trochu jiných pravidel. Na tom se projevuje zejména sílící dovoz levných naftových ojetin z Německa, který jejich prodeje v posledních měsících vyšrouboval na rekordní hodnoty.

Dává to smysl nejen kvůli nižším pořizovacím cenám. Kupci ojetin jsou citlivější i na provozní náklady a vidina dvoutřetinových účtů za palivo u dieselového auta je pro ně nepochybně lákavá. Jenže diesel z druhé ruky může být past, pokud si člověk auto důkladně neproklepne při koupi.

Moderní vznětové motory jsou totiž dost složité. Nikoliv principem fungování, ten je stále geniálně jednoduchý, ale vším okolo - turbodmychadlo, vstřikovače, mezichladiče, dvouhmotové setrvačníky, to všechno může znamenat vážný a také za velké peníze odstranitelný problém. Peníze ušetřené u čerpacích stanic tak rázem mohou být proti cenám oprav jen drobné.

Pokud se těmto potížím chcete vyhnout, projděte si seznam nejčastějších nejčastějších závad použitých aut poháněných právě naftovými motory. Ten nejlépe napoví, co při koupi sledovat především.

1. EGR

Se stále přísnějšími emisními normami se do motorů dostávají technologie pro snížení škodlivosti výfukových plynů, které jsou také potenciálním zdrojem problémů. Potíží je jednak EGR, tedy recirkulace výfukových plynů, jejíž princip nejlépe osvětlí schema níže. Toto řešení používají i benzínové motory, jenže jejich výfukové plyny jsou z principu čistší, zejména nebavíme-li se o přímovstřiku, takže zanášení EGR je tu trochu menší problém. Výměna systému, která je sice krajním řešením, ale může dojít i na ni, je otázkou nejméně jednotek tisíc korun.


Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 1 - Oprava TDI Dieselgate EGR ventil 04Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 2 - Oprava TDI Dieselgate EGR ventil 02Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 3 - Oprava TDI Dieselgate EGR ventil 03
Schema EGR a snímek kusu zralého na odpis

2. DPF

Další problematickou součástí ze stejného ranku je filtr pevných částic, který může působit jako bezúdržbový díl, ale není jím. Detailně jsme jeho úskalí probírali dříve, porouchat se může kvůli špatnému přístupu majitele i sekundárně jako následek neřešeného problému se samotným motorem. Navíc je u nás v módě jej zcela vymontovat, i to je pro kupujícího problém.

Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 4 - Filtr pevnych castic nove 03Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 5 - Filtr pevnych castic nove 02Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 6 - Filtr pevnych castic nove 01
Filtr pevných částic schematicky, zvenčí i zevnitř

3. Vstřikovače a vstřikovací čerpadla

Zvláště u ojetin používaných dlouhodobě v České republice bývají problematické také vstřikovače a vstřikovací čepadla, které jsou díly s velmi jemnou mechanikou. Zde může být problémem jejich zanášení nečistotami či mizernou naftou. Tenhle problém má řešení ve výměně nebo - máte-li štěstí - v opravě. Opravu lze pořídit do 10 tisíc korun, výměna se vyšplhá klidně na mnohonásobek - pokud například nekvalitní nafta fatálně poškodí všechny vstřikovače i čerpadlo u šestiválcového dieselu, může výměna za nové díly přijít i na více než 100 tisíc Kč.

Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 7 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 01Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 8 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 02Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 9 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 03
Vstřikovače a palivová čerpadla jsou u moderních dieselů hodně drahými díly

4. HFM

Zejména majitelé koncernových 1,9 TDI dobře znají nespolehlivou sondu HFM, lidově zvanou „váha vzduchu”, která měří množství vzduchu vstupujícího do sání a v případě špatného fungování efektivně znemožňuje motoru správně pracovat. Při jejím selhání opět stojíte před investicí za několik tisíc korun.

Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 10 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 04Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 11 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 05Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 12 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 06
Jedna z možných podob „váhy vzduchu” a její typické umístění

5. Turbodmychadlo

Také jsou tyto motory náchylné k problémům s turbodmychadly, pokud se jim nedostává správného zacházení, tedy zejména pokud se nenechá turbo dochladit po jízdě tak, že necháte motor 20-30 vteřin běžet na volnoběh před vypnutím. A že to je pořád nutné, přes všechny inovace tohoto řešení. Pokud toto předchozí majitel vozu nedělal, mohl nastartovat cestu k totální destrukci motoru Pokud totiž turbodmychadlo selže, může se stát, že se dostane olej do sacího potrubí a vzhledem k tomu, že diesely nemají škrticí klapku fungující na stejném principu jako benzínové motory, bude olej nasáván spolu se vzduchem do válců. Co se stane pak, jsme probírali loni Nové turbo pak může stát 30 tisíc korun; pokud půjde zrepasovat, vejdete se do 10 tisíc. Samozřejmě bez další práce, jako např. čištění mezichladiče a sání od oleje, které je náročné.

Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 13 - Proc dochlazovat turbo dalsi 05Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 14 - Proc dochlazovat turbo dalsi 06Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 15 - Proc dochlazovat turbo dalsi 07
Turbodmychadlo poškozené nedostatečným dochlazováním je samo o sobě problémem. A může způsobit ještě větší nepříjemnosti

6. Dvouhmotový setrvačník

Problémy může působit také dvouhmotový setrvačník, tomu zase škodí např. necitlivé brzdění motorem či podtáčení motoru. Závada na něm se projevuje velkými rázy při ubrání nebo přidání plynu a jízda je pak všechno, jen ne pohodlná. A opět - oprava takovéhoto problému může stát i 30 tisíc korun.

Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 16 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 07Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 17 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 08Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 18 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 09
Dvouhmotový setrvačník a další dost nepříjemnou a přitom častou závadou ojetých aut s dieselovými motory


Pokud jste ještě včera byli přesvědčeni, že vaše nové auto bude ojetý diesel, tento článek vás rozhodně neměl vyděsit. Spíš to berte jako varování, že moderní turbodiesel je všechno, jen ne bezúdržbové zařízení. Všechny tyhle problémy totiž lze výrazně oddálit - až na stovky tisíc kilometrů - kvalitní péčí o auto. A samozřejmě je potřeba diesel před koupí prověřit do posledního šroubku, spoustu ze zmíněných problémů zvládne identifikovat i laik.

O hluku poškozeného setrvačníku již byla řeč, všimnout si lze i nestandardního zvukového projevu turba, jakékoli výrazné nepravidelnosti v chodu (může značit problém se vstřikovači nebo „váhou vzduchu”) a pochopitelně si lze všimnout i neobvyklých spalin (světlých až bílých) motoru spalujícího olej. Na všechno ostatní jsou tu mechanici, kteří budou umět v servisu diagnostikovat většinu potenciálních problémů. A když se vám cokoliv nebude zdát, dejte ruce pryč - ojetých aut jsou v nabídce mraky a koupit si to, do kterého jste se před chvíli zahleděli pro jeho zdánlivě pěkný stav, prostě nemusíte...

Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 19 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 001Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 20 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 004Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 21 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 006Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 22 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 008Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 23 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 009Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 24 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 014Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 25 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 016Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 26 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 020Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 27 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 035Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 28 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 045Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 29 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 047Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 30 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 052Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 31 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 053Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 32 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 057Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 33 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 062Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 34 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 067Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 35 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 068Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 36 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 124Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 37 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 143Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 38 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 144Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 39 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 146Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 40 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 147Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 41 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 148Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější - 42 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 149
Dieselové motory jsou dnes na trhu ojetin zase jednou na koni díky dovozu levnějších aut z Německa. VW Passat 2,0 TDI předchozí generace plnící jen normu Euro 5 je jedním z favoritů

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše