Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zimní provoz způsobuje škody i moderním autům. Jak zabránit nejhoršímu?
4.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Venku je stále chladněji a bude trvat jen chvíli, než auta znovu poznají, co to je zimní provoz. A bylo by naivní si myslet, že to pro ně není nic zvláštního.
Řidiči toužící jezdit všude bokem v zimních měsících nadají na to, že jsou silnice ošetřovány solí či jinými chemickými posypy. Jenže pro většinu lidí je to spíše vítaný pomocník - zatímco jízda po zasněženém povrchu je pro ně riskantní, po dobře ošetřené silnici mohou jet, jako by se nic zvláštního nedělo. Zejména sůl se používá téměř všude, kde v zimě sněží, jenže prakticky všude se také krom lépe sjízdných silnic zasluhuje o problémy.
Může se to zdát věcí minulosti, ale není tomu tak. Pravda, dávno pryč jsou doby, kdy vám po jedné zimě zánovní Škoda 100 zrezla „na tabák” a před další zimou jste ji mohli vrátit Mototechně v pytlíku, ale ani dnes není koroze aut minulostí. Auta některých značek stále nemají antikorozní ochranu karoserie na špičkové úrovni a je třeba o ně lépe pečovat. Krom toho jsou tu další součásti, kterým posypové soli též nedělají dobře.
Typicky zranitelné jsou výfuky nebo brzdové vedení a brzdy samotné a kupříkladu ani disky kol ale nejsou dokonale odolné, ať už ty ocelové nebo z lehkých slitin. Ne, ty druhé nezreznou, oxidace je ale též může poničit až do té míry, že vyžadují opravu. Za tyto a další následky boje silničářů se zimou utratili motoristé v USA za posledních pět let ohromných 15,4 miliardy dolarů, tedy asi 394,9 miliardy korun. Rozpočteno na každé z tamních 253 milionů aut to není taková suma, jenže ne každý něco opravoval. Průměrně tedy stála každá reálná oprava auta po zimě 490 dolarů, téměř 13 tisíc korun. A to už nejsou malé peníze.
S těmito daty přichází americká organizace AAA (American Automobile Association, neplést s největším českým autobazarem). Rádi bychom dali do placu česká čísla, nikdo tu ale taková neeviduje. Jen proto ale neočekávejme, že čeští nebo slovenští motoristé nic takového neřeší. Jistě řeší, a tak přijdou vhod i doporučení, co dělat pro minimalizaci poškození auta solí nebo postřikem. Ten je dokonce horší než sůl, protože se snáze dostane i do těsných míst, kam sůl nemůže.
V každém případě pomáhá vyčištění a navoskování auta před zimou. Na to je stále ještě čas, i pokud to ale uděláte, je velmi vhodné i v zimě auto často mýt, zejména zespoda. Tohle motoristé z velké části podceňují, neboť mytí auta berou jako záležitost vylepšení vzhledu, který v zimě hezký a čistý dlouho nevydrží. I bez toho ale má mytí svůj technický smysl, takže pokud někoho vidíte v polovině zimy před myčkou, není to takový rozhaza, jak si myslíte.
Alespoň jednou v průběhu zimní sezóny a určitě pak na jejím konci je třeba provést mytí velmi důkladně. Důležité je i rychle opravovat veškeré díry v laku po kamíncích, kde by se mohla sůl a voda dostat na holý plech, pak koroze postupuje rychleji. A samozřejmě, pomáhá také, když řidiči nevyjíždějí ve chvíli, kdy jsou silnice soleny, tedy zejména při silnějším sněžení, ale to jednoduše není vždy reálné.
Poškození korozí by mohlo být minimalizováno, kdyby se místo soli používal inertní posyp - štěrk nebo písek - ale ten má zase jiné nevýhody. Ostatně, i v ČR je řada silnic, na kterých se sůl používat nesmí a dobře víme, jak nepříjemné je takovým místem jet, zejména ve chvíli, kdy sníh více či méně roztaje a štěrk nikdo neuklidí.
Nejrychlejší ochranou auta proti korozi je na každý pád individuální úsilí na straně každého motoristy. Už teď se lze připravit a během zimy dbát na to, na co většina řidičů -při vší úctě - kašle. Vrátit se vám to může nejen v podobě dobrého pocitu, že se o své auto správně staráte...
Sůl a další chemie na silnicích jsou pro auta stále zhoubou, třebaže ne takovou jako dřív
Takto například korodují některé Dacie Duster, vyloužily si proto i přezdívku Ruster. Jim i dalším autům náchylnějším ke korozi lze pomoci dobrou péčí
Zdroj: AAA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 2 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 3 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 07:37 - petr_riha
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB