Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
3.5.2024 | Petr Prokopec
Pokud máte tuzemský bestseller v hledáčku, pomalu nemá cenu mířit jiným směrem, než kterým naprostá většina lidí tak jako tak míří. Tedy ke kombíku s motorem TDI, který je praktický, úsporný, svižný i spolehlivý. Není ovšem levný.
Představovat Škodu Octavia lze považovat za nošení dříví do lesa. Mladoboleslavský bestseller je už víc než dvě dekády modlou nejen českých řidičů. Jeho čtvrtá generace byla představena v roce 2019, do prodeje nicméně zamířila až pár měsíců po debutu. Neobešlo se to však bez problémů, neboť mateřský koncern Volkswagen kromě elektromobility tlačil jako zběsilý rovněž na digitalizaci. S tou však měl málo zkušeností, software použitý v Golfu osmé generace i ve čtvrté Octavii v mnoha ohledech haproval.
S ohledem na zmíněné lze na čtvrtou generaci dávno snadno narazit i v autobazarech, raným modelům se ale kvůli výše zmíněnému raději vyhněte. Potvrzují to i naši němečtí kolegové, kteří vyzkoušeli kombík z roku 2021. Ani tak dlouho po debutu totiž Škoda neměla vše vyladěné k dokonalosti, i u tříletých aut tedy budete centrální palubní displej sledovat ostřížím i kritickým okem. Nutno však dodat, že oproti Golfu má Octavia výhodu v podobě zachování některých fyzických tlačítek, které ovládání zjednodušují.
Pokud nicméně multimédia dáme stranou, jeví se tuzemský bestseller pomalu jako bezchybný. Pouze u benzinového dvoulitru je třeba počítat s vyšší spotřebou oleje, zvláště když tlačíte plynový pedál až do podlahy, tím ale kritika víceméně končí. Automobilka přitom dosud vyrukovala pouze se dvěma svolávacími akcemi, kdy v rámci první bylo řešeno špatně zvolené lepidlo, pročež hrozilo riziko samovznícení. Dalším problémem k řešení pak byl špatně uchycený kryt motorů.
Kolegy testovaný exemplář disponoval dvoulitrovým dieselem, se kterým majitel vozu najel 99 842 km. To za tři roky není málo, také to ale není bůhvíco, jde o průměrný služební vůz. S těmi je přitom obecně spojen trochu horší stav karoserie, na které se podepisují hlavně odlétnuvší kamínky. U litých kol pak pro změnu zkontrolujte, zda nedošlo na kontakt s obrubníky. Zabrat pak nejspíše dostal i zavazadelník, stejně jako bude ošoupanější volant a čalounění sedadla řidiče.
Vyšší nájezdy jsou spojovány s dieselovými motory, které jsou úsporné nejen na papíře, ale rovněž v praxi - kolegové se ostatně dostali na 5,2litrový průměr. Při troše snahy a delším ježdění ale můžete počítat i s nižší hodnotou. Působivé je, že i když s vozem nakroutíte klidně i 200 tisíc kilometrů, kabina nebude svým vrzáním přerušovat audio systém. Podvozek přitom dovnitř přenáší pouze ostré zlomy a větší nerovnosti, jinak i horší povrch žehlí jak žehlička.
Při pohledu na tyto kvality asi nepřekvapí, že ceny i u ojetin nejsou zrovna lidové. Kolegy testovaný kousek vyšel na 20 480 Eur (cca 515 tisíc Kč), pod tuto metu se přitom lze dostat hlavně se základním benzinovým litrovým tříválcem. Ten však není pro tak velké a těžké auto zdaleka ideální jednotkou. Skutečně se tedy zdá, že pouze 2,0 TDI je sázkou na jistotu. Párovat byste jej nicméně neměli s automatem DSG, který po větším zápřahu dlouhodobě provází kritika majitelů.
S dieselem bylo možné spojit i provedení RS, sportovní varianty však aktuálně v ceníku nenajdete. Ideálem ale zůstává běžný kombík 2,0 TDI. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Francouzská kampaň radí mužům, aby řídili jako ženy, na velmi tenký led se pouští hned několikrát
před 3 hodinami - Značce nabízející jen elektrifikovaná auta shořelo dealerství, za poslední roky jich lehlo popelem už 10
před 5 hodinami - Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 6 hodinami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva