Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
22.4.2024 | Petr Prokopec
Je to svým způsobem časovaná bomba modernějších naftových aut, tikat ji ale nechávají v prvé řadě majitelé svou netečností. Vyhnout se problémům zejména s filtry pevných částic není vůbec složité.
V roce 2009 začala platit emisní norma Euro 5. Ta se mimo jiné postarala o to, že každý nový dieselový vůz musí být osazen filtrem pevných částic (známým hlavně pod označením DPF od Diesel Partikelfilter nebo Diesel Particulate Filter). Cílem pochopitelně byla snaha o snížení emisí pevných částic, které není ani v nejmenším papírové. Systém totiž skutečně dokáže zachytit zhruba 85 procent veškerých nečistot za normálních okolností, případně až 100 procent za ideálních podmínek.
Nicméně aby filtr mohl bezproblémově pracovat, je čas od času třeba jej vyčistit od zachycených sazí. K tomu víceméně dochází automaticky, stačí jen, aby dané auto zamířilo do provozu po delší dobu a zároveň jelo i vyšší rychlostí. V té chvíli totiž systém navýší teplotu nakolik, že dojde ke spálení veškerých zachycených nečistot. Pokud ale dieselové auto používáte pouze na krátké vzdálenosti, je třeba návštěva servisu, kde je třeba filtr vyjmout a pročistit speciálním strojem.
Něco takového pochopitelně není levné, řada lidí tak i takové návštěvy opomíjí. Kvůli tomu ale mohou splakat nad výdělkem. Německý Focus uvádí, že u TÜV, německé obdoby českých stanic technické kontroly, neprochází právě kvůli problémům s DPF stále více aut už při své první STK. Jen za období od 1. srpna do 30. října loňského roku se jednalo o 32 285 vozů, tedy 3,4 procenta ze všech aut, která ke kontrole zamířila. A protože ta byla první, jde o vozy staré pouhé tři roky.
Standardní záruka na nová auta je dvouletá, i při té prodloužené ale povětšinou nemůžete ucpaný filtr pevných částic omlátit výrobci či prodejci o hlavu. Pokud jej totiž nečistíte, nedodržujete podmínky používání a tudíž nemůžete počítat s tovární garancí. Místo toho se musíte připravit na dražší opravu, nový filtr totiž může stát až 75 tisíc korun. To je u prakticky nového auta opravdu značná a hlavně zbytečná investice.
Ze statistik vyplývá, že velmi náchylné k ucpání jsou filtry užívané u 1,5litrovým turbodieselem značky Ford. Modrý ovál přitom na dotaz německého autoklubu ADAC již uvedl, že o daném problému ví a aktivně jej řeší. Protože ale jde o softwarovou aktualizaci, je otázkou, k čemu to vše povede. Pokud totiž vůz městské řidiče nedokope do servisů či na delší výlet, DPF se stále bude ucpávat.
Problém přitom může každý motorista detekovat včas i bez vylepšeného softwaru, při ucpání filtru jde totiž nahoru spotřeba a dolů výkon. Auto se navíc začíná přepínat do nouzového režimu. Svítící kontrolku na palubní desce byste tedy neměli ignorovat ani náhodou, jinak vás čeká výše zmíněné, tedy drahá oprava. Přičemž ve finále nemusí jít pouze o filtr, jeho ucpání může vést k poškození celé jednotky.
Čištění filtru pevných částic může být poměrně levnou záležitostí, stačí jen jednou za čas váš diesel pořádně protáhnout. Pokud tak ovšem neučiníte, může nastat ve vaší peněžence úplně zbytečný průvan. Foto:
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojeté Porsche Cayenne se zapovězeným dieselem, zrovna s ním ale i po letech funguje
před 5 hodinami - Číňané ukázali první auto nové značky, která v Česku se svým jménem nemá šanci, cenou přitom umí zaujmout
před 6 hodinami (1) - Francouzská kampaň radí mužům, aby řídili jako ženy, na velmi tenký led se pouští hned několikrát
před 8 hodinami - Značce nabízející jen elektrifikovaná auta shořelo dealerství, za poslední roky jich lehlo popelem už 10
před 9 hodinami - Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva