47 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973

V 70. letech u nás bylo zázrakem auto schopné jet přes 120 km/h, v Německu se ale už tehdy běžně vyráběly stroje schopné jet ještě o 100 km/h rychleji. Ani dnes svou dynamikou neurazí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

47 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973

7.5.2020 | Petr Prokopec

47 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V 70. letech u nás bylo zázrakem auto schopné jet přes 120 km/h, v Německu se ale už tehdy běžně vyráběly stroje schopné jet ještě o 100 km/h rychleji. Ani dnes svou dynamikou neurazí.

Koronavirus na několik týdnů doslova vylidnil většinu ulic. Nikoliv pouze v Česku, ale prakticky všude ve světě. Výjimkou nebyly ani německé Autobahny, čehož využili také majitelé supersportů. Pro ně totiž dálnice s neomezenou rychlostí v daný okamžik představovaly naprostý ráj, neboť mohli zcela bez obav zašlápnout plynový pedál až pod kobereček a naplno vyzkoušet potenciál svých vozů. Rázem jsme tak skrze videa publikovaná na YouTube byly svědky zajímavých honeb za třístovkou či ještě vyššími rychlostmi.

Dnes tu ovšem máme jednu výjimku, jakkoliv u maximálky dosažené na Autobahnu zůstaneme. Tentokrát však nebude v centru dění nějaký moderní supersport, nýbrž postarší sedan. Konkrétně pak Mercedes-Benz 280E z roku 1973. Pohled na zdvojený přední nárazník přitom naznačuje, že jde o provedení před faceliftem, což je potvrzeno také v interiéru. Modernizované provedení totiž již dostalo volant s hranatějším středem. Zároveň však přišlo o dělená přední boční okna.

Facelift ale pro tuto chvíli ponechme stranou, podstatou je pro nás pohonná jednotka. Vůz na videu totiž dostal do vínku vrcholné ústrojí v podobě 2,7litrového atmosférického šestiválce. Ten produkoval 185 koní a 239 Nm točivého momentu, což na dnešní dobu nejsou ohromující čísla. Před více než čtyřiceti lety šlo ovšem o vysoké hodnoty, zvláště když tu máme vcelku obyčejný sedan. Na onom Autobahnu se ale i tak dovede nadále rozjet na tempo přesahující 200 km/h.

Generace W114 přitom byla vůbec první, u které Mercedes použil plně elektronické vstřikování paliva Bosch, jenž nahradilo do té doby obvyklé karburátory. Systém přitom sledoval vnější teplotu i teplotu motoru, stejně jako podtlak v sání a polohu válce plynu. Za pomoci analogového počítače pak vypočítal, po kolik milisekund mají vstřikovače zůstat otevřené během jedné otáčky motoru. K mání přitom jednotka byla i s nižšími kompresemi, v takovém případě ale dávala jen 170 koní.

Lze pak už jen dodat, že tento model Mercedesu byl vůbec prvním poválečným, který užíval zcela nově vyvinutý podvozek a nikoliv jen evoluční komponenty svých předchůdců. Zadní náprava zaměstnávající semi-vlečná ramena pak byla dokonce natolik chválena, že sloužila ve všech vozech značky až do 80. let, kdy dorazil multi-link. Nelze se tedy divit, že třícípá hvězda vyprodukovala takřka dva miliony kusů a je na tento model dodnes pyšná.


47 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973 - 1 - Mercedes-Benz 280E 1973 Autobahn videoscreen 0147 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973 - 2 - Mercedes-Benz 280E 1973 Autobahn videoscreen 0247 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973 - 3 - Mercedes-Benz 280E 1973 Autobahn videoscreen 0347 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973 - 4 - Mercedes-Benz 280E 1973 Autobahn videoscreen 04
Mercedes-Benz 280E dokázal na německém Autobahnu překvapit, i přes své stáří se bez problémů dostal přes 210 km/h

Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše