Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
47 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973
7.5.2020 | Petr Prokopec
V 70. letech u nás bylo zázrakem auto schopné jet přes 120 km/h, v Německu se ale už tehdy běžně vyráběly stroje schopné jet ještě o 100 km/h rychleji. Ani dnes svou dynamikou neurazí.
Koronavirus na několik týdnů doslova vylidnil většinu ulic. Nikoliv pouze v Česku, ale prakticky všude ve světě. Výjimkou nebyly ani německé Autobahny, čehož využili také majitelé supersportů. Pro ně totiž dálnice s neomezenou rychlostí v daný okamžik představovaly naprostý ráj, neboť mohli zcela bez obav zašlápnout plynový pedál až pod kobereček a naplno vyzkoušet potenciál svých vozů. Rázem jsme tak skrze videa publikovaná na YouTube byly svědky zajímavých honeb za třístovkou či ještě vyššími rychlostmi.
Dnes tu ovšem máme jednu výjimku, jakkoliv u maximálky dosažené na Autobahnu zůstaneme. Tentokrát však nebude v centru dění nějaký moderní supersport, nýbrž postarší sedan. Konkrétně pak Mercedes-Benz 280E z roku 1973. Pohled na zdvojený přední nárazník přitom naznačuje, že jde o provedení před faceliftem, což je potvrzeno také v interiéru. Modernizované provedení totiž již dostalo volant s hranatějším středem. Zároveň však přišlo o dělená přední boční okna.
Facelift ale pro tuto chvíli ponechme stranou, podstatou je pro nás pohonná jednotka. Vůz na videu totiž dostal do vínku vrcholné ústrojí v podobě 2,7litrového atmosférického šestiválce. Ten produkoval 185 koní a 239 Nm točivého momentu, což na dnešní dobu nejsou ohromující čísla. Před více než čtyřiceti lety šlo ovšem o vysoké hodnoty, zvláště když tu máme vcelku obyčejný sedan. Na onom Autobahnu se ale i tak dovede nadále rozjet na tempo přesahující 200 km/h.
Generace W114 přitom byla vůbec první, u které Mercedes použil plně elektronické vstřikování paliva Bosch, jenž nahradilo do té doby obvyklé karburátory. Systém přitom sledoval vnější teplotu i teplotu motoru, stejně jako podtlak v sání a polohu válce plynu. Za pomoci analogového počítače pak vypočítal, po kolik milisekund mají vstřikovače zůstat otevřené během jedné otáčky motoru. K mání přitom jednotka byla i s nižšími kompresemi, v takovém případě ale dávala jen 170 koní.
Lze pak už jen dodat, že tento model Mercedesu byl vůbec prvním poválečným, který užíval zcela nově vyvinutý podvozek a nikoliv jen evoluční komponenty svých předchůdců. Zadní náprava zaměstnávající semi-vlečná ramena pak byla dokonce natolik chválena, že sloužila ve všech vozech značky až do 80. let, kdy dorazil multi-link. Nelze se tedy divit, že třícípá hvězda vyprodukovala takřka dva miliony kusů a je na tento model dodnes pyšná.
Mercedes-Benz 280E dokázal na německém Autobahnu překvapit, i přes své stáří se bez problémů dostal přes 210 km/h
Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB