Arabové se na dálnici rozjeli na 200 km/h i na třech kolech, umožňuje to dnes už neprodávané zavěšení

Pokud máte pocit, že vývoj automobilismu kráčí jen vpřed a všechny nejlepší věci máme k dispozici právě teď, mýlíte se. Některá špičková řešení byla ubita okolnostmi, zavěšení Hydractive patří mezi ně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Arabové se na dálnici rozjeli na 200 km/h i na třech kolech, umožňuje to dnes už neprodávané zavěšení

10.11.2021 | Petr Miler

Arabové se na dálnici rozjeli na 200 km/h i na třech kolech, umožňuje to dnes už neprodávané zavěšení

/

Foto: Citroën, koláž Autoforum.cz

Pokud máte pocit, že vývoj automobilismu kráčí jen vpřed a všechny nejlepší věci máme k dispozici právě teď, mýlíte se. Některá špičková řešení byla ubita okolnostmi, zavěšení Hydractive patří mezi ně.


Jedním z největších přínosů Citroënu automobilovému světu byl krom pohonu předních kol jeho hydraulický podvozek. Ten se stal jednou z hlavních deviz původní limuzíny DS, přičemž kombinoval hydraulickou pumpu s dusíkem plněnými pneumatickými koulemi. Ty se nacházely nad každým kolem, kdy zajišťovaly vrcholnou míru komfortu, zejména pak v letech 1955 až 1975, kdy byla původní „bohyně“ vyráběna.

I díky hydraulickému podvozku se z Citroënu DS stal bestseller, po kterém za oněch dvacet let sáhlo 1 455 746 zákazníků. Jedním z nich se stal i tehdejší francouzský prezident Charles de Gaulle, který vrcholné technologii dokonce vděčí za svůj život. Jeho nepancéřový vůz se totiž v roce 1962 stal terčem atentátníka Jean-Marie Bastien-Thiryho, který Citroënu DS prostřelil pneumatiky a chtěl prezidenta zabít zblízka. Vůz však i díky hydraulickému podvozku dokázal z místa činu ujet.

Schopnost podvozku vyrovnávat vůz až do té míry, že nepotřebuje čtyři kola, ale vystačí si se třemi, byla ostatně mnohokrát zvěčněna v propagačních materiálech automobilky. Obvykle se tak ale dělo pro případ výměny kola či velmi pomalé jízdy, na prvních dvou videích níže můžeme vidět něco docela jiného. Dva poněkud blázniví Arabové se na něm prohání po poloprázdné dálnici Citroëny Xantia s odpružením Hydractive II bez jednoho kola vzadu. A díky rozložení hmotnosti vozu a úřadujícímu Hydractivu takto dokáží jet rychlostmi až okolo 200 km/h.

Bylo to skutečně převratné řešení, dnes už jej ale v autech Citroënu nenajdeme. Osud tohoto systému zpečetily snahy o snižování nákladů, naposledy se objevil v modelu C5. S jeho koncem skončila i jedna éra, která francouzskou automobilku do značné míry definovala, bohužel.


Arabové se na dálnici rozjeli na 200 km/h i na třech kolech, umožňuje to dnes už neprodávané zavěšení - 1 - Citroen Xantia dobove oficialni 01Arabové se na dálnici rozjeli na 200 km/h i na třech kolech, umožňuje to dnes už neprodávané zavěšení - 2 - Citroen Xantia dobove oficialni 02Arabové se na dálnici rozjeli na 200 km/h i na třech kolech, umožňuje to dnes už neprodávané zavěšení - 3 - Citroen Xantia dobove oficialni 03Arabové se na dálnici rozjeli na 200 km/h i na třech kolech, umožňuje to dnes už neprodávané zavěšení - 4 - Citroen Xantia dobove oficialni 04Arabové se na dálnici rozjeli na 200 km/h i na třech kolech, umožňuje to dnes už neprodávané zavěšení - 5 - Citroen Xantia dobove oficialni 05Arabové se na dálnici rozjeli na 200 km/h i na třech kolech, umožňuje to dnes už neprodávané zavěšení - 6 - Citroen Xantia dobove oficialni 06
Xantia byla jedním ze Citroënů, která používala výjimečný hydraulický podvozek značky. Co všechno dokáže, nejlépe přiblíží videa níže. Foto: Citroën

Zdroj: Carscoops

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.