BMW Active Sound Design: zvuk nové M5 je „nastavený” reproduktory

Jízdní výkony nové M5 budou jistě fenomenální, ale některé technologie v ní aplikované vám pozvednou obočí a puristům tlak. Jako třeba systém Active Sound Design starající se o umělý zvuk v kabině.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

BMW Active Sound Design: zvuk nové M5 je „nastavený” reproduktory

25.9.2011 | Miro Mihálik | 3 příspěvky

BMW Active Sound Design: zvuk nové M5 je „nastavený” reproduktory

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jízdní výkony nové M5 budou jistě fenomenální, ale některé technologie v ní aplikované vám pozvednou obočí a puristům tlak. Jako třeba systém Active Sound Design starající se o umělý zvuk v kabině.

Namísto másla jíme rostlinné tuky, maso nahrazujeme separáty míchané s kůží, do grilovaných hamburgerů přidáváme grilovací aroma a nedávno se mi do rukou dostaly lahodné telecí párky, ve kterých byla celá dvě procenta telecího. Naše doba bohužel vypadá jako jeden kůň na jednoho slavíka v oné slavičí paštice.

Proč ta gurmánská vložka? Odpověď je nasnadě, tento přístup je velmi blízký také výrobcům automobilů. Nevěříte? A co interiéry vylepšené hodnotnými karbonovými nálepkami, plastovým hliníkem, téměř přírodní kůží či dřevem s rastrem. Imitace difuzorů, falešné koncovky výfuků, neprodyšné mřížky odvětrávání a nasávání. Jsme krmeni iluzemi tam i tady.

Někam do tohoto prostředí náležitě zapadají také generátory umělého zvuku motoru pro elektromobily, i když tady bych to ještě pochopil jako bezpečnostní pojistku upozorňující chodce a cyklisty na blížící se auto či jako prostou snahu odstranit strach kupujících z přesednutí do auta nevydávajícího téměř žádný zvuk. Ale co když někdo použije reproduktory audio-systému v „běžném“ autě na přenos zvuku motoru do interiéru, místo aby decibely proudily do kabiny přirozenou cestou? Někdo jako BMW? V něčem jako M5?

Je to k nevíře, ale přesně to se stalo. Zvuk přeplňovaného vidlicového osmiválce není nebo nesmí být natolik výrazný, aby to iritovalo okolí, ale pokud jej chce pořádně slyšet posádka, může si posloužit tlačítkem. Nežertuji. Podle BMW budou mít cestující v nové M5 „ještě přímější připomínku výkonů v celé své kráse pomocí technologie přinášející výrazný zvuk vysokovýkonné V8 do kabiny“.

Prostě jde o to, že elektronika s názvem Active Sound Design bude přes audio reprodukovat zvuk osmiválce. Digitální signál je přitom zpracovávaný řídicí jednotkou motoru, která bere do úvahy otáčky, zatížení, rychlost vozu, moment zapalování v každém válci a frekvenční rozsah výfuku. Zní to hi-tech a sofistikovaně, ale nebylo by prostě snazší pustit jej do interiéru normálně?

Samozřejmě že bylo, ale proč bychom si drbali levé ucho levou rukou, když můžeme pravou. Drbátkem. Na baterky. A protože německá důslednost je proslulá, zvuk je rovnoměrně reprodukován zvlášť pro každé z pěti sedadel a přepnutím z režimu Sport do Sport + se přiostří nejen odezva motoru na plyn nebo řazení (v případě automatu), ale též „akustický zážitek uvnitř vozu“. Co to bude příště? Generátor ekologicky nezávadného kouře od gum?

Tip: Podívejte se také na to, jak nová M5 dosahuje rychlosti 300 km/h, tento systém přitom měla zřejmě vypnutý.


BMW Active Sound Design: zvuk nové M5 je „nastavený” reproduktory - 1 - BMW M5 Active Sound Design 04BMW Active Sound Design: zvuk nové M5 je „nastavený” reproduktory - 2 - BMW M5 Active Sound Design 02BMW Active Sound Design: zvuk nové M5 je „nastavený” reproduktory - 3 - BMW M5 Active Sound Design 03BMW Active Sound Design: zvuk nové M5 je „nastavený” reproduktory - 4 - BMW M5 Active Sound Design 01
Mít dobrý přirozený zvuk motoru dnes už podle BMW nestačí

Miro Mihálik

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.