Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Bridgestone Large and Narrow: zúžením pneumatik k nižší spotřebě
4.4.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Větší a užší - takový je koncept pneumatiky, kterou představil japonský výrobce na autosalonu v Ženevě. Chce být hlavně hospodárnější.
Koncept nového obutí představuje novou kategorii pneumatik, které jsou v porovnání s dnešními pneu užší a jsou určeny pro ráfky s větším průměrem. Tlak vzduchu v těchto pneumatikách je vyšší než v případě konvenčních typů, dalším významným faktorem je nová technologie dezénu a speciální složení směsi.
Co z toho pramení za výhody? Zvětšením průměru pneumatiky a zvýšením vnitřního tlaku vzduchu je možné výrazně omezit změny tvaru styčné plochy mezi pneumatikou a vozovkou. Spolu se změnami struktury a materiálů dosáhl Bridgestone součinitele valivého odporu, který je přibližně o 30 % nižší než u „gumy” konvenčního rozměru (175/65 R 15). Kromě toho klade užší pneumatika menší odpor vzduchu, což jsou v obou případech faktory přispívající k nižší spotřebě paliva. Díky těmto vlastnostem se může nový koncept pochlubit vyšší hospodárností než současné „ekologické pneumatiky”.
V případě jízdních vlastností lze očekávat zlepšení alespoň za deště nebo na mokré vozovce. Konstrukce pneumatiky zúžila styčnou plochu, čím zvýšila její zatížení. Tím předchází hromadění vody mezi pneumatikou a povrchem vozovky a spolu novým dezénem a směsí má obutí dosáhnout zlepšení přilnavosti na mokru přibližně o 8 %
Jaký bude vliv na přilnavost na suchu je otázkou, předpokládáme však, že negativní. Zvětšení průměru pneumatiky sice styčnou plochu prodlouží, negativní dopad jejího podstatného zúžení to ale eliminuje jen stěží. Více by v tomto směru naznačila praktický test, ten ovšem zatím není možné provést. Bridgestone ale slibuje rychlé uvedení takové pneumatiky do výroby v modelové řadě Ecopia. Na jaké vozidlo by ale pneu o velkém průměru a malé šířce mohly pasovat, je zatím otázkou bez odpovědi.
Pneumatika Large and Narrow od Bridgestone je zatím konceptem, do výroby se ale dostat má. Jinou otázkou jo, kdo někdy pro takové obutí postaví auto...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 11 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 4 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 6 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 7 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 9 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 21:34 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch