Clarksonovo nejoblíbenější auto umí i po létech ohromit na brzdě, zvukem i výkonem

Nevyrábí se už 8 let, přesto dodnes nevzniklo nic, co by pokračovalo v jeho tradici. Lexus LFA měl jako nový produkovat 571 koní na klice, nyní?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Clarksonovo nejoblíbenější auto umí i po létech ohromit na brzdě, zvukem i výkonem

15.4.2020 | Petr Prokopec

Clarksonovo nejoblíbenější auto umí i po létech ohromit na brzdě, zvukem i výkonem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nevyrábí se už 8 let, přesto dodnes nevzniklo nic, co by pokračovalo v jeho tradici. Lexus LFA měl jako nový produkovat 571 koní na klice, nyní?

Pokud toužíte po silničním voze s tím nejkrásnějším zvukem, jaký si vůbec můžete dopřát, pak máte v podstatě pouze dvě možnosti. Tou první je Porsche Carrera GT, druhou pak Lexus LFA. Tyto supersporty přitom mají mnohé společné. V obou případech šlo o limitované edice, ani jedna však již není skoro dekádu v prodeji. To pak ve výsledku i vysvětluje skutečnost, jak je možné, že se pod jejich kapotu nastěhoval atmosférický desetiválec, vedle kterého blednou závistí i soudobé jednotky Formule 1.

Dnes se budeme soustředit na japonský supersport, po léta nejoblíbenější auto Jeremyho Clarksona, který zamířil na motorovou „brzdu”. A rovnou se postaral o nemalé překvapení, neboť mu bylo naměřeno 531 koní na kolech, a to v 9 710 otáčkách. Maximální otáčky 4,8litrového agregátu, jenž byl vyvinut ve spolupráci s Yamahou, fascinují, pozoruhodný je ale i samotný výkon, který naznačuje, že tovární data byla spíše podhodnocená. I zhruba deset let po svém vzniku má totiž vůz více koní, než měl mít.

Lexus LFA ověnčený paketem Nürburgring totiž dorazil v roce 2011, přičemž k dispozici bylo pouze 50 exemplářů, jež navíc spadaly do oné pětisetkusové série. Oproti základu vůz disponoval vylepšeným bodykitem a posíleným motorem, jenž měl oficiálně produkovat 571 koní. To je ovšem výkon na motoru, nikoliv na kolech, jak bylo černému exempláři naměřeno. K naměřeným 531 koním je tedy třeba přidat předpokládaných 17 procent, jež u vozů s motorem vpředu a pohonem zadních kol obvykle připadají na třecí ztráty.

To by ovšem znamenalo, že desetiválec produkuje nějakých 620 koní, tedy výrazně více, než bylo udáváno. A i kdybychom vzali nižší naměřenou hodnotu, tedy 518 koní, stále jsme na více než šestisetkoňovém stádu. Nezbývá tedy nic jiného, než sejmout klobouk a závidět. A doufat, že na pořízení vozu bude stále stačit pouze jedna ledvina. Atmosférické supersporty totiž aktuálně rostou neskutečně na ceně a LFA není výjimkou, spíše naopak toto pravidlo jen umocňuje - bez nejméně 10 milionů korun v kapse o jeho koupi ani nepřemýšlejte.


Clarksonovo nejoblíbenější auto umí i po létech ohromit na brzdě, zvukem i výkonem - 1 - Lexus LFA 2020 dyno videoscreen 01Clarksonovo nejoblíbenější auto umí i po létech ohromit na brzdě, zvukem i výkonem - 2 - Lexus LFA 2020 dyno videoscreen 02Clarksonovo nejoblíbenější auto umí i po létech ohromit na brzdě, zvukem i výkonem - 3 - Lexus LFA 2020 dyno videoscreen 03Clarksonovo nejoblíbenější auto umí i po létech ohromit na brzdě, zvukem i výkonem - 4 - Lexus LFA 2020 dyno videoscreen 04Clarksonovo nejoblíbenější auto umí i po létech ohromit na brzdě, zvukem i výkonem - 5 - Lexus LFA 2020 dyno videoscreen 05Clarksonovo nejoblíbenější auto umí i po létech ohromit na brzdě, zvukem i výkonem - 6 - Lexus LFA 2020 dyno videoscreen 06
Lexus LFA i takřka dekádu od svého vzniku produkuje více koní, než měl mít jako zcela nový, navíc stále fantasticky zní

Zdroj: EKanooRacingTV@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše