Dekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární

Někteří by diesely nejraději sprovodili ze světa, pro určitý typ aut a jejich využití ale byly a stále jsou nepřekonatelnou volbou. I dekádu a půl starý naftový Mercedes S 350 CDI to jasně ukazuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Dekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární

13.8.2022 | Petr Miler

Dekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární

/

Foto: Mercedes-Benz

Někteří by diesely nejraději sprovodili ze světa, pro určitý typ aut a jejich využití ale byly a stále jsou nepřekonatelnou volbou. I dekádu a půl starý naftový Mercedes S 350 CDI to jasně ukazuje.


Když se občas chytáme za hlavu nad plány politiků přikazovat a zakazovat určité typy pohonů s tím, že nikdo nemůže vědět, kam nás vývoj posune za 10 nebo 15 let, brání je někteří s tím, že to není zase tak dlouhá doba. Ona to ale je dlouhá doba, z pohledu stále se zrychlujícího vývoje techniky je to spíše věčnost, během níž se může stát úplně cokoli. Stačí se podívat, v jaké pozici byly třeba dieselové motory před 15 léty, to kvůli svému rychlému vývoji Evropě stále více vládly. A kde byly o dalších 15 let dříve - to kvůli své neschopnosti podat rozumný výkon v rozumně kultivovaném balení neznamenaly téměř nic. V horizontu jedné a půl dekády takový vývoj předem neodhadl nikdo.

Dnes se může zdát, že dieselům odzvonilo, je to ale znovu spíše dílo regulací než jejich faktického úpadku. Pro důkaz se vrátíme o právě o 10 až 15 let zpátky v čase, kdy v prodeji byl tehdy nový Mercedes třídy S generace W221, který se nejlépe prodával ve verzích S 320 CDI a S 350 CDI. Tedy s šestiválcovým dieselem o výkonu nejprve 173 kW (232 koní) a později 190 kW (258 koní) točivým momentem 540 resp. 560 Nm. Na více jak 2 tuny vážící auto to jistě nejsou ohromující hodnoty, ony ale stačí. A v kombinaci s dalšími vlastnostmi dieselů dělají z této verze žádoucí volbu i dnes.

Připomíná to přiložené video, na němž se právě eSko W221 ve verzi 350 CDI (či BlueTec, chcete-li) prohání po německé dálnici. I z něj je patrné, proč lidé naftovou variantu volili nejčastěji - je to nikoli pomalé (stovka i dnes v praxi za okolo 8 s, 100-200 km/h okolo 27 s, maximálka bez problémů 250 km/h) auto, které sice v nízkých rychlostech náznakem připomene, že jej pohání rachtavý motor, ve vyšších rychlostech se ale zcela ztrácí v ostatních zdrojích hluku. K tomu dokáže s podobným autem hýbat snadno za méně než 10 litrů nafty na 100 km a v závislosti na velikosti nádrže zajistit až 1000kilometrový dojezd na tankování, který kdykoli snadno doplníte během pár minut.

Právě v tomto ohledu hledají diesely obtížně sobě rovného - ve velkých a těžkých autech, jako je toto nebo jakými jsou větší SUV, je to jediný způsob pohonu, který zajistí příjemnou, nenucenou dynamiku za minimální hlučnosti a více než přijatelné spotřeby paliva s rozumným akčním radiem. Výsledkem je dokonalý polykač dálničních kilometrů a není šance, aby se mu dnes vyrovnalo cokoli benzinového, natož pak elektrického. Proto byly tak populární a v čistě faktické rovině se na tom nic nezměnilo.

Bavíme se navíc o snadno dekádu a půl starém autě, které dnes koupíte od nějakých 150 tisíc Kč jako verzi S 320 a přibližně od 250 tisíc jako S 350. Přidejte si k tomu, že jde o luxusní, prostorný, velmi dobře vybavený vůz a je to skoro okouzlující mix vlastností, za danou cenu určitě. Dnešní diesely umí ještě více, mohou být podstatně výkonnější, tišší a přitom úspornější, doba jim ale nepřeje. A to přesto, že ve zmíněných ohledech nebyly překonány a i toto staré auto by leckterý modernější pokus o jinou technickou alternativu svým celkovým mixem vlastností strčilo do kapsy.


Dekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární - 1 - Mercedes S350 CDI BlueTec W221 Autobahn ilu 01Dekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární - 2 - Mercedes S350 CDI BlueTec W221 Autobahn ilu 02Dekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární - 3 - Mercedes S350 CDI BlueTec W221 Autobahn ilu 03
Dekádu a půl starý Mercedes S W221 s šestiválcovým dieselem umí na německé dálnici pořád ukázat, čím je výjimečný. Takové auto dnes pořídíte snadno od 150 tisíc Kč ve verzi 320 CDI a asi o 100 tisíc dráž jako novější 350 CDI. Ilustrační foto: Mercedes-Benz

Zdroj: AutobahnNation@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.