Ford si nechal pantentovat automat s 11 stupni, protože 9 i 10 je prostě málo

Samotný patent pochopitelně neznamená, že taková převodovka bude někdy vyrobena, už záměr ji postavit ale zdvihá obočí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Ford si nechal pantentovat automat s 11 stupni, protože 9 i 10 je prostě málo

11.4.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Ford si nechal pantentovat automat s 11 stupni, protože 9 i 10 je prostě málo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Samotný patent pochopitelně neznamená, že taková převodovka bude někdy vyrobena, už záměr ji postavit ale zdvihá obočí.

Nejsou tak dávno doby, kdy čtyřstupňová převodovka byla standard, pětistupňová luxus a šestitupňová naprosté novum. Bavíme se tedy o ručně řazených skříních, v jejichž případě se zase tak mnoho nezměnilo, na poli automatů ale už zavládla revoluce. Ničím zvláštním dnes není ani devítistupňová skříň - mají ji Mercedesy, Hondy, Fiaty, Jeepy či Range Rovery. Většinou je vyrábí firma ZF, podle níž je devět stupňů přirozeným limitem. Od takových expertů na převodovky to zní jako vážná věc, někteří jsou přesto jiného názoru.

Známý je hlavně zájem Fordu, který plánuje i desetistupňový automat a už i představil vůz jím vybavený. Stejnou cestou se chce vydal také Volkswagen a do dvou let má přijít s takto vybaveným Golfem 8. Je to konec příběhu? Možná ne, kolegové z Auto Guide totiž vytáhli na světlo světa, že Ford si nechal patentovat možná ne Klapzubovu, ale rozhodně jedenáctku. A zubů v ní také není málo.

Jeho patent je už přes rok starý, dosud ale nebyl veřejný. Teď už je jasné, že Američané uvažují i o takto disponované skříni a ačkoli samotný patent nemusí automaticky znamenat její budoucí výrobu, ptáme se, proč by pro Ford deset mělo být dost? Jsme docela zvědavi, jak moc budou tato ústrojí fungovat, protože už devítistupňový automat přinesl leckterá uživatelská zklamání. A na místě je pochopitelně otázka, jestli někdo z automobilek může být chytřejší než ti nejpovolanější.

Tohle všechno odpoví až čas, nám by ale stačilo Ferrari F40 s pětikvaltem. Nebo v něm někomu něco chybělo?


Ford si nechal pantentovat automat s 11 stupni, protože 9 i 10 je prostě málo - 1 - Test VW Golf VII GTI Performance 050Ford si nechal pantentovat automat s 11 stupni, protože 9 i 10 je prostě málo - 2 - Test VW Golf VII GTI Performance 072Ford si nechal pantentovat automat s 11 stupni, protože 9 i 10 je prostě málo - 3 - Test VW Golf VII GTI Performance 073
Už dnešní vícestupňové automaty dokáží řidiči zatočit hlavu, pádlo-nepádlo. A to se bavíme o čemkoli se sedmi a více stupni. Představa jedenáctistupňové převodovky nás poněkud děsí...

Zdroj: Auto Guide

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.