Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky

U běžných silničních aut je už 5 tisíc otáček docela dost, u tohoto superstroje nejde ale ani o polovinu maxima. Přesto už v těchto sférách zní božsky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky

26.7.2021 | Petr Prokopec

Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky

/

Foto: Gordon Murray Automotive

U běžných silničních aut je už 5 tisíc otáček docela dost, u tohoto superstroje nejde ale ani o polovinu maxima. Přesto už v těchto sférách zní božsky.

Nepřímý nástupce legendárního McLarenu F1, britský supersport s poněkud nelibozvučným označením T.50, představil jeho tvůrce Gordon Murray již loni v létě. Jednalo se však o prezentaci statickou, na víc jsme si museli ještě dlouho počkat. Samotný motor stroje, dost možná poslední nový točivý motor bez turba určený pro silniční auto, se na brzdě předvedl teprve nedávno. A nyní máme možnost spatřit v alespoň trochu ostřejší akci celé auto.

Vůz se v rámci příprav sériového provedení objevil na aerodromu v Dunsfoldu, který proslul jako testovací trať Top Gearu. Vyložené drama nečekejte, neboť oba prototypy s interními označeními XP2 a XP3 měly omezený potenciál pouze na 5 tisíc otáček, i tak je ale jekot nového dvanáctiválce jasně patrný.

Za volant jednoho z vozů usedl sám Murray, autor několika převratných monopostů Formule 1, a s výsledkem byl spokojen. Vůz prý adekvátně reagoval na pokyny, byl agilní a jízda v něm stála za to. Původem jihoafrický konstruktér mimo jiné poukázal hlavně na to, že motor byl neskutečně živý i v omezeném pásmu otáček, přičemž k rozparádění pneumatik stačilo jen drobně klepnout na plynový pedál. Jak jsme již zmínili, dvanáctiválcová pohonná jednotka zvládá až 12 100 otáček na zadní kola pošle až 663 koní. V případě britské novinky je nicméně dalším důležitým údajem hmotnost, která vyšplhala na pouhých 986 kg. Rázem zde tak máme lepší poměr koní a kil, než jaký vám nabídne třeba ani jakékoliv moderní Bugatti. Při 700 koních na tunu při zvoleném jízdním režimu VMax se totiž T.50 dostává spíše na úroveň prototypů LMP1 z Le Mans. I proto sám autor dodává, že na okruhu s těmito závoďáky dokáže jeho novinka držet krok.

Dodat můžeme už jen tolik, že T.50 vznikne ve sto exemplářích, přičemž výroba se rozjede v lednu příštího roku. Jakmile pak britská automobilka nesoucí Murrayho jméno vyexpeduje poslední kousek, vrhne se na okruhové provedení Niki Lauda, které dorazí jen v pětadvacetikusové sérii. Ve srovnání se základem u této verze výkon narostl na 735 koní, zatímco hmotnost poklesla na 852 kg. Přítlak pak s ohledem na enormní zadní křídlo dosahuje neskutečných 1 500 kg


Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky - 1 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 10Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky - 2 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 12Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky - 3 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 18Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky - 4 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 21Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky - 5 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 22Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky - 6 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 33Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky - 7 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 37Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky - 8 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 38Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky - 9 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 44
Gordon Murray si na testovací trati Top Gearu mohl vyzkoušet své nové dílo, supersport T.50 s působivým poměrem výkonu a hmotnosti. I s omezovačem nastaveným na 5 000 ot./min dokáže ohromit. Foto: Gordon Murray Automotive

Zdroj: Gordon Murray Automotive

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.