Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina

Zdá se skoro neuvěřitelné, že by podobné auto mohlo v současné době vůbec přijít na trh, ale stalo se to. Jedním dechem je ale nutné dodat, že se muselo smířit s tím, že nemá silniční homologaci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina

25.7.2022 | Petr Miler

Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina

/

Foto: Pagani

Zdá se skoro neuvěřitelné, že by podobné auto mohlo v současné době vůbec přijít na trh, ale stalo se to. Jedním dechem je ale nutné dodat, že se muselo smířit s tím, že nemá silniční homologaci.

Evropská unie čile pracuje na tom, aby spalovací motory z osobních aut zmizely. Jestli Brusel dosáhne svého a v roce 2035, 2040 nebo v jakémkoli jiném termínu se skutečně dočkáme jejich zákazu, je otázkou. Teď i kdykoli v budoucnu ale bude platit jedno - máte-li peníze, možné je cokoli. A tak zatímco mezi běžnými auty je možné vybírat jen z toho, co prošlo regulačním sítem a třeba v případě atmosféricky plněných motorů jde už jen o pár posledních mohykánů, ve světě exkluzivních automobilů je trend přesně opačný.

Výrobci těchto vozů cítí volné místo na trhu, a tak přichází s novými supermotory bez přeplňování s nevídanou kadencí. Máme tu najednou nové auto geniálního konstruktéra F1 s atmosféricky plněným dvanáctiválcem, další takový motor má i Aston Martin a snahou udržet V12 při životě se pochlubily také automobilky Ferrari a Lamborghini, pro něž Italové stále chtějí výjimku z unijních pravidel. Ta by měla platit i pro Pagani, které se loni na jaře vytasilo s novou Huayrou R s motorem 6,0 V12 bez turba.

Ta na rozdíl od ostatních zmíněných aut může jen na okruh, tušíme ale, že lidem schopným a ochotným za ni zaplatit něco kolem 70 milionů korun to bude celkem ukradené. Její motor není upravený dvanáctiválec Mercedesu, je skutečně úplně nový. Vznikl u německé firmy HWA, která má na svědomí řadu slavných motorů. Tento má zmíněných šest litrů objemu, točí až 9 200 otáček a v 8 250 ot./min pošle na kola brutálních 850 koní. Točivý moment má maximum 750 Nm v 5 500 ot./min, vysoké číslo na šestilitrovou atmosféru.

Právě tohle dílo se ukázalo v akci na okruhu v Monze (i vedle jiných úchvatných Pagani) a byť nemáme tušení, jak rychlé tam ve srovnání s ostatními auty bylo, stejně máme tendenci se jen zasněně usmívat. Huayra R připomíná poletující zubní vrtačku, motor bez váhání točící přes 9 000 ot./min zní daleko lépe než současné Formule 1, připomíná spíše ty staré - zavřít oči, budete mít aspoň na chvíli pocit, že na Autodromo Nazionale di Monza znovu prohání Michael Schumacher s jedním ze svých mistrovských Ferrari. Ale podívejte se a poslechněte si to sami, už pár desítek sekund stopáže vydá za tisíce slov.


Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 1 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 01Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 2 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 03Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 3 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 06Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 4 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 07Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 5 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 08Auto s úchvatným novým V12 bez turba se ukázalo v akci, zvuk Formule 1 je vedle něj žabařina - 6 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 09
Pagani Huayra R fascinuje hlavně svým novým motorem bez turba, jeho zvukový projev je neskutečně intenzivní, jak můžete slyšet z videa níže. Foto: Pagani

Zdroj: TheTFJJ@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.