Legenda BMW na Autobahnu ukázala, proč za ni lidé i po 20 letech platí miliony

Některá auta nejde dostat z hlavy, i pokud jste je jen viděli, natož když jste je mohli řídit. Tohle je jedním z takových a vidět jej i s 20 léty na krku řádit na německé dálnici nevyhnutelně jitří emoce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Legenda BMW na Autobahnu ukázala, proč za ni lidé i po 20 letech platí miliony

19.9.2021 | Petr Miler

Legenda BMW na Autobahnu ukázala, proč za ni lidé i po 20 letech platí miliony

/

Foto: BMW

Některá auta nejde dostat z hlavy, i pokud jste je jen viděli, natož když jste je mohli řídit. Tohle je jedním z takových a vidět jej i s 20 léty na krku řádit na německé dálnici nevyhnutelně jitří emoce.

Nemusíte s námi souhlasit, ale patříme mezi ty, kteří jsou přesvědčeni, že automobilový průmysl dosáhl svého vrcholu krátce po přelomu milénia a své tehdejší úrovně už nikdy znovu nedosáhl. Platí to pochopitelně relativně, spousta věcí se posunula ještě o pořádný kus dál, zejména bující regulace ale donutily výrobce přijímat kompromisy, ke kterými by dříve nepřistoupili. Věci už nebylo možné dělat prostě nejlépe, ale nejlépe v rámci stále úžeji vymezených mantinelů, což přineslo ústupky na spoustě úrovní. A nikdo nečekal, že bude tak zle.

Mohu vzpomenout rok 2001, kdy technici BMW se zcela vážnou tváří říkali, že modely divize M „nikdy” neosadí přeplňovaným motorem, protože už by to prostě nebylo ono. Kde jsme teď, vidí každý - BMW už nenabízí jediný motor bez turba a modely M nejsou výjimkou. Nejde ale jen o tyto velmi hmatatelné projevy, tlak na nutnost investovat do trhem nevyžádaných řešení a inovovat pro regulace přinesl vyšší náklady, které bylo nutné kompenzovat jinde. Nebude náhodou, že zrovna kvalita BMW tou dobou začala rychle padat, na něco jako „vymazlené” interiéry už nebyly peníze.

O bavorské značce nemluvíme jen proto, že se stala jedním ze symbolů tohoto úpadku, neboť se u ní ve stejné době zapojily do hry i jiné než regulacemi vynucené faktory. Ale také kvůli videu níže, které lepší časy připomíná. Neukazuje na první pohled vlastně nic převratného - jízdu modelu M3 generace E46 po Autobahnu na „plný kotel”. Ono to ale stačí k tomu, abychom si uvědomili, jak moc nám v dnešních autech některé věci chybí.

Je docela dobře možné, že M3 E46 by na dálnici dynamicky „roztřískal” VW Golf R s dvoulitrovým turbem, ale je to důležité? Video vrací vzpomínky na zvonivý zvuk motoru 3,2 R6 s 343 koňmi, který jsem několikrát mohl poznat na vlastní kůži a který je v oblasti okolo 8 tisíc otáček naprosto opojný. I dynamika ale stojí za to, vůz bez potíží dosáhne rychlosti 264 km/h podle GPS, která je podle všeho dána omezovačem rychlosti (toho času nebyly omezovače na 250 km/h kolikrát zdaleka tak přesné).

Podívejte se na to sami, není divu, že tohle auto dnes není možné ani v ucházejícím stavu s přijatelným nájezdem koupit za méně než 1,2 milionu Kč a verze jako CSL chtějí miliony 3 i 4. Je to něco, co bylo, není a už nikdy se nevrátí. A nikdy nebylo překonáno ve všem, co nabízí, proto to zůstává svým způsobem nenahraditelné a nedocenitelné.


Legenda BMW na Autobahnu ukázala, proč za ni lidé i po 20 letech platí miliony - 1 - Toyota Yaris GR vs BMW M3 E46 01Legenda BMW na Autobahnu ukázala, proč za ni lidé i po 20 letech platí miliony - 2 - Toyota Yaris GR vs BMW M3 E46 02Legenda BMW na Autobahnu ukázala, proč za ni lidé i po 20 letech platí miliony - 3 - Toyota Yaris GR vs BMW M3 E46 03
BMW M3 E46 je jedním z vrcholů automobilové evoluce, to nám nikdo nerozmluví. I po 20 letech se tak na Autobahnu předvádí ve skvělém světle, podívejte se na to sami. Ilustrační foto: BMW

Zdroj: AutoTopNL@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.