Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií?

Vůbec poprvé v historii využívá nějaký benzinový motor k pohonu více než polovinu energie paliva, která vznikne jeho spálením. Čáry a kouzla v tom ale nejsou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií?

20.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vůbec poprvé v historii využívá nějaký benzinový motor k pohonu více než polovinu energie paliva, která vznikne jeho spálením. Čáry a kouzla v tom ale nejsou.

Před několika málo dny Mercedes přepsal automobilovou historii, když oznámil, že se mu u pohonné jednotky F1 M08 EQ Power+ povedlo dosáhnout termální účinnosti vyšší než 50 procent. Vůbec poprvé tak nějaký benzinový motor konvertuje více než polovinu energie vzniklé hořením paliva na užitečnou práci. Výkonem přesahujícím 1 000 koní se tak rovná atmosférickým desetiválcům, vůči nim ale má poloviční spotřebu.

Funkčnost agregátu a zejména způsob, jak bylo dosaženo onoho historického milníku, na novém videu popsal Owen Jones, šéf výkonnostní divize Mercedesu v Brixworthu. V prvé fázi zapracováno na samotném 1,6litrovém šestiválci, který nyní spaluje palivo daleko lépe než předchozí inkarnace motoru. Ve druhé řadě byly minimalizovány třecí ztráty, ve finále pak došlo na vylepšení recirkulace výfukových plynů a zpětnou konverzi elektrické energie.

Tedy jinými slovy, ona více než 50procentní termální účinnost je spojena s celou hybridní jednotkou, nikoliv pouze s její spalovací částí. To ovšem nikterak nesnižuje výsledek, jehož Mercedes dosáhl. Je třeba si uvědomit, že zejména v této oblasti je zlepšení o každé procento velký úspěch. Třeba nový motor Toyoty - 2,5litrový čtyřválec Dynamic Force - dosahuje v hybridní verzi termální účinnosti 41 procent, ve standardní pak 40 %.

Ještě více pak úsilí Mercedesu učiněné za posledních pár let odhaluje pohled do historie spalovacích agregátů. Ty vůbec první pocházející z konce 19. století dosahovaly termální účinnosti 17 procent. Na první pohled jde o velmi nízké číslo, nicméně v roce 2014 hybridní jednotka Mercedesu pro monopost F1 dosahovala 29 %. Zatímco tedy za více než sto let bylo dosaženo zlepšení „jen“ o 12 procent, za poslední čtyři roky to bylo přes 21 %.

Právě proto je výsledek Mercedesu tak přelomový. Je ovšem nutné dodat, že této výjimečné účinnosti dosahuje agregát uzpůsobený laboratornímu měření, který se od agregátu Formule 1 nepatrně liší. Na druhou stranu ovšem odpovídá specifikacím FIA a pokud by Mercedes chtěl, mohl by jej k pohonu monopostu použít. Dá se proto předpokládat, že stejně účinné budou zakrátko i agregáty, jež užívá Lewis Hamilton ve svém „služebáku“.


Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 1 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 01Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 2 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 02Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 3 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 03Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 4 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 04Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 5 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 05Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 6 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 06Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 7 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 07Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 8 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 08Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 9 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 09Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 10 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 10Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 11 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 11Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 12 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 12Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 13 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 13Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 14 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 14Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 15 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 15Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 16 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 16Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 17 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 17Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií? - 18 - Mercedes motor ucinnost pres 50 procent detaily 18
Šéf výkonnostní divize Mercedesu Owen Jones osvětlil, kterak značka dosáhla u benzinového motoru termální účinnosti vyšší než 50 procent. A neopomněl připomenout, že silniční AMG Project One dostane ten samý, jen upravený

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.