Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mistr světa F1 předvedl svou výjimečnost i v autě schopném couvat stejně rychle jako jet dopředu
2.9.2022 | Petr Prokopec
Někteří mají pocit, že piloti Formule 1 jsou něco jako cvičené opice, které dokonale zvládají jen jednu činnost - jízdu po okruhu v závodních monopostech. Max Verstappen vám ukáže, že minimálně v jeho případě to zdaleka neplatí.
Nizozemskou automobilku DAF budete znát spíše jako výrobce náklaďáků. V roce 1958 se nicméně začala věnovat i osobním vozům. Jejich poznávacím znamením se stala převodovka Variomatic, za jejímž vývojem stál zakladatel značky Hubert „Hub“ van Doorne. Tento automat vozům ze země tulipánů nadělil v té době slušnou efektivitu, zároveň však umožnil něco výjimečného - couvat jste totiž mohli stejně rychle, jak jet vpřed. Nizozemci tak nedali světu jen první komerčně úspěšnou převodovku CVT, ale rovněž nový šampionát v jízdě pozadu.
Toto mistrovství lze nazvat one-man show, proti nizozemským vozům totiž konkurence neměla nejmenší šanci. Dnes pak na něj vzpomínají víceméně jen pamětníci, což se rozhodl změnit Red Bull s pomocí Maxe Verstappena. Dnes totiž volnými tréninky začíná velká cena na Maxově domácím okruhu v Zandvoortu, a tak se stáj rozhodla posadit úřadujícího šampiona právě do modelu DAF 66. V něm pak poměřil síly s Jukim Cunodou, který jezdí za béčkový tým Red Bullu AlphaTauri, a to právě v jízdě pozpátku.
V souboji jasně vyhrál, zatímco Cunodovi se podařilo nabourat. I v tomto svérázném klání předvedl mimořádný cit pro řízení, který ho očividně neopouští ani při jízdě dekády starým autem, navíc pozadu. Sympaticky tak připomněl auto, které bylo pro nizozemskou značku jejím posledním osobákem. Krátce po představení v roce 1972 získala 33procentní podíl ve firmě automobilka Volvo. Ta jej o tři léta později navýšila na 75 procent, přičemž souběžně s tím došlo na přeznačkování vozu na Volvo 66. Pro značku DAF to znamenalo víceméně konec, přičemž Švédové nakonec prodali i továrnu Nedcar, ve které se dnes montují Mini.
DAF 66 přitom k převodovce Variomatic dostal motory od Renaultu. Méně objemný 1,1litrový byl naladěn na 48 či 54 koní, v případě provedení Marathon nicméně bylo možné počítat s jedna-trojkou a 57 koňmi. Právě toto provedení Verstappen a Cunoda měli k dispozici, ani jednoho však neoslnila ovladatelnost. Dost by nás tak zajímalo, co by řekli předchozímu DAFu 55, který ještě nedisponoval zadní nápravou De Dion, a byl tak mnohem nepředvídatelnější.
Lze už jen dodat, že zatímco DAF byl převzat Volvem, práva na převodovku Variomatic zůstala v držení společnost VDT (Van Doorne Transmissie). Tu nicméně v roce 1995 koupil pro změnu Bosch. Dnes je pak CVT využíváno napříč celou automobilovou branží, přičemž nejspíše jen málokdo ví, že kořeny má v Nizozemsku a že automobilka DAF ji ladila nejen díky zkušenostem v závodech v jízdě pozpátku, ale také v šampionátu Formule 3. Nakonec se objevila i ve Formuli 1, zakázali ji ale ještě před prvním startem.
Max Verstappen a Juki Cunoda si na okruhu Zandvoort ještě před velkou cenou Nizozemska střihli závod v jízdě pozadu, a to ve vozech DAF 66. Verstappen byl jasně lepší. Foto: Red Bull, tiskové materiály
Zdroj: Red Bull
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024