Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Motory Formule 1 z dob V10 bez turba točící 20 000 ot./min jsou fascinující představení
22.11.2020 | Petr Miler
Tohle nám čas vzal a už nám to asi nikdy nevrátí, vzpomínat ale můžeme dál. Dobová oficiální videa z testů uječených desetiválců jsou pořád online.
„Některé věci už nikdy nebudou znovu stejné,” zpívá jedna britská zpěvačka ve svém slavném songu z roku 2000. Jednoduchá pravda aplikovatelná na nespočet oblastí lidského života platí v některých ohledech i v automobilovém světě, ten zasvěcený špičkovému motoristickému sportu nevyjímaje. V případě Formule 1 jsou sice stroje soutěžící o korunu krále sezóny stále rychlejší, jedna věc jim ale přece jen schází - zvuk.
Po dekády typicky uječený projev nejrychlejších monopostů světa zmizel z povrchu zemského nástupem turbohybridních jednotek a stěží se do něj kdy vrátí. Bylo to vítané koření už tak peprné podívané, v posledních letech ale bohužel můžeme s poněkud menším pobavením sledovat už jen klání nejrychlejších vysavačů. Možná už jste zapomněli - a jiní možná ani nezažili - jak úchvatně zněly ef-jedničky do roku 2005, kdy se pod jejich kapotami nacházely třílitrové desetiválce s atmosférickým plněním, zřejmě poslední opravdu dokonale znějící motory před nástupem osmi- a později jen šestiválcových jednotek. Tak si to pojďme připomenout.
Na Youtube jsme náhodou narazili na dvě dobová videa zachycující vývoj motorů V10 automobilek Renault a Honda. Renault představil od roku 2001 do roku 2005 celkem pět evolucí svého motoru a ten vrcholný, R25, generoval až 950 koní v ukrutných 19 000 otáčkách. Jeho předchůdci na tom byly jen o málo hůře, a tak na videích níže můžete slyšet jednu z předchozích evolucí motoru přibližovat se hranici až 20 000 ot./min.
Aby v tom Renault nebyl sám, přidáváme podobné představení od motoru Hondy. Je to neskutečný jekot, jen ten ale stačí k tomu, aby se člověku zježily chlupy na těle a představil si, co tenhle orchestr znamená v praxi. Třeba 333 pohybů každého z pístu nahoru a dolů během jediné sekundy. Vskutku fascinující stroje, podívejte se na ně a hlavně si je poslechněte sami.
Motory Renaultu RS23 RS24 a RS25 byly klenoty své doby. Níže můžete slyšech projev jednoho z nich ve skoro 20 000 ot./min
Zdroje: theINVERSEside@Youtube, chriscoolTV@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 3 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 6 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 8 hodinami