Nové přeplňované motory BMW: známe další detaily

BMW pracuje na vývoji nové rodiny motorů, jejímž základem bude válec o objemu 500 cm3. Součástí budou tří, čtyř i šestiválce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nové přeplňované motory BMW: známe další detaily

5.4.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Nové přeplňované motory BMW: známe další detaily

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW pracuje na vývoji nové rodiny motorů, jejímž základem bude válec o objemu 500 cm3. Součástí budou tří, čtyř i šestiválce.

Současné vývojové aktivity v rámci automobilového průmyslu se nesou ve znamení unifikace a optimalizace nákladů. Nepřekvapí tedy, že BMW pracuje na vývoji nové rodiny motorů, které budou vznikat sestavením jednoho základního kamene a jež bude možno použít u co největšího počtu aut napříč modelovou nabídkou.

Základem této rodiny bude válec o objemu přibližně 500 cm3, což je v případě spalovacího motoru z termodynamického hlediska ideální objem. Řetězením těchto jednotek je pak možno vytvořit širokou škálu motorů o různém počtu válců a objemů. Mluví se o tří, čtyř a šestiválcích, které půjde umístit jak podélně, tak příčně. Modulární koncepcí má být dosaženo sdílení až 60 % dílů. Samozřejmostí je aplikace prvků programu Efficient Dynamics, což znamená, že veškeré podpůrné systémy budou poháněny elektricky.

Stačí základní znalost matematiky ke spočítání, že nejmenším z rodiny bude přeplňovaný tříválec o objemu 1,5 litru. Ten se objeví jak v Mini, tak v nové generaci řady 1 a možná také v řadě 3, kde nahradí atmosférický dvoulitr. Tam také zamíří přeplňovaný čtyřválec, který má u řady 3 převzít úlohu atmosférických šestiválců. Prozatím není jasné, jestli budou všechny motory této rodiny přeplňované, ale dovoluji si odhadnout, že ano. Pak lze šestiválcového člena očekávat v řadě 5 a výše.

Jak se zdá, BMW se opravdu rozhodlo poslat další ze svých ikon, atmosférický řadový šestiválec, do penze. Kdo byste si ho chtěli ještě koupit, neváhejte. Poslední šancí je letošní rok, kdy bude postupně končit výroba současné řady 3.

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.