Souboj Německa a USA v klání extrémně výkonných SUV ukázal, že na objemu pořád záleží

Plných 1 317 koní v pouhých dvou autech svedl dohromady tento souboj naprostého vrcholu ostrých SUV značek Audi a Jeep. Leckdo by už kvůli původu sázel na čtyři kruhy, ale spletl by se.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Souboj Německa a USA v klání extrémně výkonných SUV ukázal, že na objemu pořád záleží

11.1.2022 | Petr Prokopec

Souboj Německa a USA v klání extrémně výkonných SUV ukázal, že na objemu pořád záleží

/

Foto: Jeep

Plných 1 317 koní v pouhých dvou autech svedl dohromady tento souboj naprostého vrcholu ostrých SUV značek Audi a Jeep. Leckdo by už kvůli původu sázel na čtyři kruhy, ale spletl by se.

Ještě před několika málo lety byla většina SUV jen pomalými krabicemi, které potřebovaly nadmíru velké motory, aby jely alespoň tak. S tím logicky korespondovala vysoká spotřeba, o prožitku z řízení si pak člověk mohl nechat jen zdát. I přes zvýšený podvozek jste si ovšem často nemohli výskat ani v terénu, pro řadu SUV zůstávala maximem rozbitá polní cesta. Tedy ten typ komunikace, který můžete zvládnout i s kombíkem se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol.

Některé věci se dodnes nezměnily, v jiných případech však na posun došlo. Jedním z nich je i dynamika, která skutečně již dokáže ohromit. Koneckonců stačí jen zhlédnout nové video Carwow níže, jehož středobodem je závod ve zrychlení Audi RS Q8 a Jeepu Gran Cherokee Trackhawk. Vozy pohání osmiválcové jednotky, které si navíc k vyššímu výkonu dopomáhají přeplňováním. Jak u německého, tak u amerického SUV tedy můžeme počítat s výkonem, za který by se nemusela stydět ani supersportovní liga.

Prim zde možná překvapivě hraje Jeep, který dostal pod kapotu 6,2litrový osmiválec Hellcat doplněný kompresorem. Ameriku tedy reprezentuje 717 koní výkonu a 880 Nm točivého momentu, jež jsou nicméně spojené s takřka 2,5tunovou hmotností. Audi je pak sice o více než sto kilo lehčí, ovšem jeho čtyřlitrová jednotka dopovaná dvěma turby dává k dobru „pouze“ 600 koní a 800 Nm. Papírově by nicméně i tak mělo vyhrát, stovku totiž zvládá za 3,8 sekundy, zatímco Grand Cherokee má na kontě čas o jednu desetinu delší.

Mají ale tovární data oporu v realitě? Po prvním rozjezdu se zdá, že ano, neboť Audi trochu ulilo start a proťalo pomyslnou cílovou pásku o trochu dříve. Druhá a třetí jízda však již vyzněly ve prospěch Jeepu, jenž nakonec čtvrtmíli zvládnul za 11,8 sekundy, zatímco Audi potřebovalo o dvě desetiny více. Tím se Grand Cherokee přiblížil k oficiálně udávanému času (11,7 s), což je vskutku impozantní. Stejně jako skutečnost, že 2,5tunová monstra dnes dokáží být tak rychlá.


Souboj Německa a USA v klání extrémně výkonných SUV ukázal, že na objemu pořád záleží - 1 - Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018 nove foto 01Souboj Německa a USA v klání extrémně výkonných SUV ukázal, že na objemu pořád záleží - 2 - Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018 nove foto 02Souboj Německa a USA v klání extrémně výkonných SUV ukázal, že na objemu pořád záleží - 3 - Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018 nove foto 03
Jeep Grand Cherokee Trackhawk je právem nazýván nejrychlejším SUV světa, v testu Carwow totiž zvládl čtvrtmíli za 11,8 sekundy. Foto: Jeep

Souboj Německa a USA v klání extrémně výkonných SUV ukázal, že na objemu pořád záleží - 4 - Audi RS Q8 vs Dacia Duster dCi drag uphill 01Souboj Německa a USA v klání extrémně výkonných SUV ukázal, že na objemu pořád záleží - 5 - Audi RS Q8 vs Dacia Duster dCi drag uphill 02Souboj Německa a USA v klání extrémně výkonných SUV ukázal, že na objemu pořád záleží - 6 - Audi RS Q8 vs Dacia Duster dCi drag uphill 03
Audi RS Q8 pak s nižším výkonem nezůstalo příliš pozadu, navíc se může rozjet až na 305 km/h, zatímco Jeep končí „už“ na 290 km/h. Foto: Audi

Zdroj: Carwow@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.