Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m

Elektrická auta jako se jako příliš drahá a vzhledem ke své ceně nepřesvědčivá nakonec ukážou být ve většině aspektů, v případě závodů ve sprintu jsou ale vnímána jako neoddiskutovatelní králové. Ani to ale nemusí být pravda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m

8.5.2023 | Petr Miler

Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m

/

Foto: Mercedes-Benz

Elektrická auta jako se jako příliš drahá a vzhledem ke své ceně nepřesvědčivá nakonec ukážou být ve většině aspektů, v případě závodů ve sprintu jsou ale vnímána jako neoddiskutovatelní králové. Ani to ale nemusí být pravda.

Že jsme si elektromobily z titulu jejich vnucování coby univerzálně lepšího řešení - ač realita je obvykle přesně opačná - neoblíbili, asi nemusíme připomínat. Není to žádný „rasismus”, předpojatý odpor ani snaha komukoli cokoli vnucovat. Pokud si z jakéhokoli důvodů chcete elektrické auto koupit, udělejte to, je to vaše věc, vaše volba. Ale nevnucujte ji ostatním a neobhajujte ji očividně falešnými argumenty.

V případě klíčových aspektů vlastnictví a používání automobilu jsou elektrické vozy natolik nekonkurenceschopné ve srovnání se spalovacími vozy, že je opravdu těžké za ně horovat a neztratit vážnost. V případě ekonomiky provozu vůbec není co řešit, elektromobily jsou dramaticky dražší na pořízení, je dramaticky dražší je „krmit”, je dramaticky dražší je pojistit, citelně dražší je i servis a nakonec to nejpodstatnější - zůstatková hodnota po letech provozu - se kvůli omezené životnosti akumulátorů limitně blíží nule. V případě praktické použitelnosti se bavíme o dvou jiných světech, kdy spalovací auta v podstatě nemají žádné limity, zatímco u těch elektrických jste permanentně obětí limitů baterií a infrastruktury. A ekologické aspekty nejsou zdaleka tak přímočaré - elektromobily se jen zřídka prosadí za velmi specifických podmínek a dlouhodobě nejefektivnějším řešením bývá často obyčejný diesel.

Bavíme se tedy o ekvivalentu fotbalového souboje Sparty Praha s FK Zbuzany, bude to tak 10:1 po 20 minutách, pokud tedy budou mít Zbuzany šťastný den. V pár ohledech ale mívají elektromobily navrch, přičemž dynamika v přímce je jedním z nich. I když bývají zejména kvůli bateriím velmi těžké, snadno dosažitelný vysoký výkon v kombinaci s efektivitou jeho využití je ve sprintech posílá na vrchol potravního řetězce. Byli jsme tak docela zvědavi na souboj vrcholných verzí německých elektromobilů od Mercedesu, Porsche a BMW od Carwow, ničeho ohromujícího jsme se ale nedočkali.

Nechme nyní stranou emocionální aspekty jako absenci zvuku, to je věc zvyku. Ale i když tu máme Mercedes-AMG EQS E53 s až 761 koňmi a 1 020 Nm (s paketem Dynamic Plus za několikasettisícový příplatek), Porsche Taycan Turbo S s totožnými 761 koňmi a 1 050 Nm (které je mimochodem o dost levnější než Mercedes) a BMW i70 50 s až 544 koňmi a 750 Nm (ve Velké Británii prozatím vrcholná verze), výsledek neohromí. Porsche nepřekvapivě vyhraje dynamicky, Mercedes překvapivě cenově (v tomto případě 4,34 milionu Kč v přepočtu) a nepřekvapivě váhově (ukrutných 2 580 kg) a BMW nepřekvapivě v ničem, nejlepší čas na čtvrtmíli ale činí 11,4 sekundy, což není nic úchvatného na tak silné vozy.

Pravda na mokru, ale to u aut s pohonem 4x4 nehraje zase takovou roli. Časy Carwow bývají obecně horší než ty nejlepší naměřené, tak jsme zapátrali v historii přímo těchto sprintů a našli pro všechny tyto vozy srovnatelné představení Porsche Panamera Turbo S, které mimochodem bývalo hybridní a nyní je čistě spalovací. Má „jen” 630 koní a 820 Nm a v souboji s BMW M5 CS na videu níže prohraje. I Taycan Turbo S by si ale s časem 11,1 sekundy namazalo na chleba - rozdíl je to tak velký, že by ho ani mokrá dráha nesmazala. K tomu je citelně lehčí a dokonce i o něco levnější, jakkoli to v této třídě aut zásadní roli nehraje. Tak kde je ta evoluce? I spalovací vozy se posouvají vpřed a včerejší úspěchy elektromobilů nutně neznamenají zítřejší slávu...


Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 1 - Mercedes-Benz EQG EQS SUV EQS AMG 2021 prvni sada 16Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 2 - Mercedes-Benz EQG EQS SUV EQS AMG 2021 prvni sada 19Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 3 - Mercedes-Benz EQG EQS SUV EQS AMG 2021 prvni sada 23
Mercedes-AMG EQS... Foto: Mercedes-Benz

Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 4 - Porsche 911 Turbo S vs Taycan Turbo S 04Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 5 - Porsche 911 Turbo S vs Taycan Turbo S 05Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 6 - Porsche 911 Turbo S vs Taycan Turbo S 06
...ani Porsche Taycan Turbo S ve sprintech nepředvedly nic až tak ohromujícího, obě auta by zničila lehčí a levnější Panamera Turbo S. Foto: Porsche

Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 7 - BMW i7 M60 2023 prvni sada 10Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 8 - BMW i7 M60 2023 prvni sada 12Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 9 - BMW i7 M60 2023 prvni sada 23
BMW přijde v případě modelu i7 i s lepšími nabídkami jako verzí M60, ani to ale situaci nezmění. Foto: BMW

Zdroj: Carwow@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše